Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må gå på medisiner for å fungere i hverdagen. Men medisinene jeg går på er ikke forenlig med graviditet. Det er ikke snakk om antidepressiva hvis noen tror det (altså trenger jeg ikke høre at jeg som er syk ikke burde få/kan ta vare på et barn. Sykdommen min er ikke arvelig).

Hvis jeg blir gravid må jeg slutte på medisinene og jeg vet ikke hvordan kroppen vil takle det. Det er derfor mulig jeg må sykmeldes veldig tidlig i svangerskapet.

Hvordan blir det med permisjon hvis jeg har vært sykmeldt i 9 av de siste 12 månedene før fødsel? Har jeg rett på permisjonspenger?  

Anonymkode: 7f579...600

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det har du. 

Anonymkode: ec23e...37a

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ja du vil fortsatt ha rett på foreldrepenger, men du vil ha brukt opp en stor del av sykemelding perioden din før fødsel, så om noe skulle skje som gjør at du må sykemeldes etter fødsel så vil du da etterhvert gå over på aap. 

Anonymkode: fedcc...119

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må gå på medisiner for å fungere i hverdagen. Men medisinene jeg går på er ikke forenlig med graviditet. Det er ikke snakk om antidepressiva hvis noen tror det (altså trenger jeg ikke høre at jeg som er syk ikke burde få/kan ta vare på et barn. Sykdommen min er ikke arvelig).

Hvis jeg blir gravid må jeg slutte på medisinene og jeg vet ikke hvordan kroppen vil takle det. Det er derfor mulig jeg må sykmeldes veldig tidlig i svangerskapet.

Hvordan blir det med permisjon hvis jeg har vært sykmeldt i 9 av de siste 12 månedene før fødsel? Har jeg rett på permisjonspenger?  

Ja, det er mange som sykemeldes hele svangerskapet, ikke så uvanlig det, det har allikevel rett på foreldrepenger. Som nevnt påvirker det sykepenge-kvota di. 

Om det er noe mulighet for at du kan kvalifiseres til svangerskapspenger er jo det et alternativ, men om det er sykdommen og ikke arbeidsoppgavene som gjør at du ikke kan jobbe så er det sykemelding som gjelder.  

Er du forøvrig helt sikkert på at ikke kan bruke medisinene dine, altså har du drøftet med lege at du ikke kan og det finnes ikke noe alternativ? Det står jo på de fleste medisiner at de ikke skal brukes av gravide, men mange som går på medisiner fast kan fortsette å bruke de som gravid etter å ha avklart med legen, meg inkludert. 

Anonymkode: 815d6...bea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dette ditt påfunn? Om medisinen ikke er forenlig med graviditet, må du jo stoppe i god tid før du begynner å prøve. Og du risikerer jo at det går flere år. 

Anonymkode: 5de82...ddc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei, det høres ut som medisinene er noe du trenger å gå på. Ergo, du burde ikke bli gravid.

Enkel matte det der.

Anonymkode: 4aa7b...7ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være narkolepsi f eks. Da kan man være uten medisin i svangerskapet men det blir vanskelig å jobbe med den lidelsen.

Anonymkode: e32a6...905

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være narkolepsi f eks. Da kan man være uten medisin i svangerskapet men det blir vanskelig å jobbe med den lidelsen.

Eller ibd. Vanskelig å jobbe når du sitter på dass døgnet rundt. 

Anonymkode: 174e2...3d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke også vanskelig å oppdra og oppforstre barn med en slik lidelse? 😮 Om det er vanskelig å jobbe med lidelsen, så kan jo ikke medisinen fungere så bra, mener jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke også vanskelig å oppdra og oppforstre barn med en slik lidelse? 😮 Om det er vanskelig å jobbe med lidelsen, så kan jo ikke medisinen fungere så bra, mener jeg.

Når barnet er født begynner hun jo på medisin igjen, da!

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Når barnet er født begynner hun jo på medisin igjen, da!

Nettopp!

Makan til dumme folk her inne... Det finnes tusen grunner til at TS går på medisiner, og det har ingenting om evne til å ha barn å gjøre! 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Medisinene er Quetiapine og smertestillende. 

Tusen takk for alle svar folkens. Begynner selvfølgelig på medisinene igjen etter fødsel og klarer jo da å ta vare på et barn. Med medisiner fungerer jeg helt fint, som alle andre. 

Har ikke tenkt på det med sykmelding etter permisjonen.  Hva om det skjer? Har det noe å si om man velger 80 eller 100% dekningsgrad? Man kommer jo fortere ut i jobb med 80% enn 100%, men sykepengerettighetene teller fra rett etter permisjonen uavhengig av dekningsgrad/lengde på permisjon sikkert? 

Hvorfor begynner ikke ny sykepengeperiode etter permisjon? Man har jo ikke vært sykmeldt de siste 26 ukene... Mye kan skje under fødsel og man kan risikere store skader!

Erna sier vi skal få flere barn, men det er jo overhode ikke lagt opp til det. Enten er du for fattig for å få barn og ta en økonomisk stor risiko, eller så jobber man mye og har god økonomi men ser barna lite nettopp pga denne jobben...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for alle svar folkens. Begynner selvfølgelig på medisinene igjen etter fødsel og klarer jo da å ta vare på et barn. Med medisiner fungerer jeg helt fint, som alle andre. 

Har ikke tenkt på det med sykmelding etter permisjonen.  Hva om det skjer? Har det noe å si om man velger 80 eller 100% dekningsgrad? Man kommer jo fortere ut i jobb med 80% enn 100%, men sykepengerettighetene teller fra rett etter permisjonen uavhengig av dekningsgrad/lengde på permisjon sikkert? 

Hvorfor begynner ikke ny sykepengeperiode etter permisjon? Man har jo ikke vært sykmeldt de siste 26 ukene... Mye kan skje under fødsel og man kan risikere store skader!

Erna sier vi skal få flere barn, men det er jo overhode ikke lagt opp til det. Enten er du for fattig for å få barn og ta en økonomisk stor risiko, eller så jobber man mye og har god økonomi men ser barna lite nettopp pga denne jobben...

Har du snakker med legen din? Jeg går også på quentiapin og har gjort deg gjennom snart to svangerskap. Ja det står i felleskatalogen at det bør unngås ved graviditet, men etter å ha snakket med spesialist var konklusjonen at det ikke er noe forskning som tilsier at det er skadelig for fosteret. Dog usikker på hvordan det er med smertestillende.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk på quetiapine både med første og nå som gravid med nr 2, avklart med lege og ikke uvanlig har jeg skjønt, men det kommer nok så klart an på dosering. Smertestillende er nok verre, men det kan hende det finnes løsninger. Prat med lege i alle fall :)

Har ikke satt meg så nøye inn i sykepenger, men dette står det på nav: 

Hvor lenge kan du få sykepenger?

Du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt.

Perioder 3 år tilbake i tid blir lagt sammen hvis det er mindre enn 26 uker mellom noen av periodene. 

Har du brukt opp de 52 ukene, må det gå 26 uker uten sykepenger eller arbeidsavklaringspenger for at du kan få sykepenger på nytt. (Det finnes noen unntak for perioder med arbeidsavklaringspenger eller tiltakspenger.)

Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år.

Hvis du har fått sykepenger i 52 uker og fortsatt ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade, kan du ha rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere

Hvis man da er sykemeldt hele svangerskapet frem til permisjon (37 uker) også i foreldrepermisjon uten å være sykemeldt i minst 26 uker (mors 3 uker før fødselen + 15 uker mors periode + minst 8 uker av fellesperioden) så vil man vel ha tjent opp igjen rett til sykepenger? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (2 minutter siden):

Har du snakker med legen din? Jeg går også på quentiapin og har gjort deg gjennom snart to svangerskap. Ja det står i felleskatalogen at det bør unngås ved graviditet, men etter å ha snakket med spesialist var konklusjonen at det ikke er noe forskning som tilsier at det er skadelig for fosteret. Dog usikker på hvordan det er med smertestillende.

Jeg tar 50/100mg hver dag av Q.

Er det lov å spørre om barna dine er friske? Ikke fått noen skader?

Jeg er så redd for å skade barnet mitt. :(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk på quetiapine både med første og nå som gravid med nr 2, avklart med lege og ikke uvanlig har jeg skjønt, men det kommer nok så klart an på dosering. Smertestillende er nok verre, men det kan hende det finnes løsninger. Prat med lege i alle fall :)

Hvis man da er sykemeldt hele svangerskapet frem til permisjon (37 uker) også i foreldrepermisjon uten å være sykemeldt i minst 26 uker (mors 3 uker før fødselen + 15 uker mors periode + minst 8 uker av fellesperioden) så vil man vel ha tjent opp igjen rett til sykepenger? 

Og det gikk bra med første barnet? Ingen skader? Jeg tar 50/100mg hver dag.

Ja, det var det jeg tenkte også, at om jeg har 26 uker permisjon sammenhengende så har jeg jo opparbeidet meg ny rett til sykepenger? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det gikk bra med første barnet? Ingen skader? Jeg tar 50/100mg hver dag.

Ja, det var det jeg tenkte også, at om jeg har 26 uker permisjon sammenhengende så har jeg jo opparbeidet meg ny rett til sykepenger? 

Ja, absolutt bra, hun er verdens søteste, smarteste og morsomste unge og på ingen måte skadd! Fin svangerskap, fødsel og barsel og ukomplisert, kvikk unge 👍🏼

50mg er ihvertfall en veldig vanlig dose som er innafor å ta som gravid, du kan sjekke selv på relis :)

Noen blir jo sykemeldt i permisjonen også, slik at mannen må overta permisjon, men det er jo ikke så vanlig? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Problemet med sykepenger oppstår dersom du skulle bli syk og sykmeldt under permisjonen. Da har du begrensede rettigheter ettersom du allerede har brukt opp 7-8-9 måneder.  Hvor mye du er sykmeldt, om du er 20% eller 100%, spiller ingen rolle. Sykmelding er sykmelding  

Etter 26 uker uten sykmelding har du opparbeidet deg fulle sykepengerettigheter igjen. Det har ingen sammenheng med når du avslutter permisjonen. Det handler om at foreldrepermisjon her sidestilles med arbeid. Om du velger å gå ut i jobb etter de 6 ukene du har permisjon etter fødsel må du fremdeles gå 26 uker uten sykmelding. På samme måte er fulle rettigheter opparbeidet før du har avsluttet permisjonen dersom du tar ut mødrekvoten + hele fellesperioden. 

Anonymkode: c1781...d00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Problemet med sykepenger oppstår dersom du skulle bli syk og sykmeldt under permisjonen. Da har du begrensede rettigheter ettersom du allerede har brukt opp 7-8-9 måneder.  Hvor mye du er sykmeldt, om du er 20% eller 100%, spiller ingen rolle. Sykmelding er sykmelding  

Etter 26 uker uten sykmelding har du opparbeidet deg fulle sykepengerettigheter igjen. Det har ingen sammenheng med når du avslutter permisjonen. Det handler om at foreldrepermisjon her sidestilles med arbeid. Om du velger å gå ut i jobb etter de 6 ukene du har permisjon etter fødsel må du fremdeles gå 26 uker uten sykmelding. På samme måte er fulle rettigheter opparbeidet før du har avsluttet permisjonen dersom du tar ut mødrekvoten + hele fellesperioden. 

Anonymkode: c1781...d00

Ok, så da kan jeg være syk i 9mnd før fødsel, ta permisjon i minimum 26 uker og så ha rett til sykepenger i et helt år rett etter permisjonen igjen?

Hvorfor sier andre i denne tråden at man ikke har rett på det da? Hva er egentlig korrekt? Jeg leser jo teksten på NAV sin hjemmeside slik at du har rett, men hvorfor sier da folk at man ikke har opparbeidet seg ny rett på sykepenger I et helt år etter permisjon i minst 26 uker da? Høres for meg ut som de mener at sykmeldinger bare vil fortsette der den slapp etter foreldrepermisjon. Altså at om jeg er syk i 9mnd før fødsel og deretter hjemme i permisjon i minimum 26 uker så har jeg likevel "bare" rett på 3mnd sykepenger etter permisjonen før jeg må søke AAP.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykemelding er likestilt med å være i jobb. Full opptjening. Du mister vel litt dersom nav lønner deg ettersom de betaler ut litt lavere sats. Forskuddterer jobben så taper du ingenting.

Anonymkode: 8d09a...f9e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...