Gå til innhold

Hvordan fortelle mannen om graviditet?

Amatariel

Anbefalte innlegg

Jeg er 10 dpo i dag og kanskje gravid (svake tester). Hvis strekene fortsatt er der i morgen/søndag så er det på tide å fortelle mannen dette. Men jeg trenger litt input på hvordan jeg skal gjøre det. Dette er nemlig en STOR glede for oss da vi har forsøkt i ett år nå, men samtidig er det 8. gang jeg har testet positivt i mitt liv, så det er ikke første gang jeg har denne nyheten til han. Og fire ganger har det endt i abort, så vi vet begge så godt at positive tester ikke nødvendigvis betyr baby.

Men det kan jo gå bra, og da vil jeg jo at avsløringen til han skal være et fint minne. Så trenger rett og slett noen idèer til å fortelle som er en slags mellomting mellom pur glede og frykt... om dere skjønner.

Vi har liksom vært igjennom det meste. Første gangen var det bare latter, glede, jeg pakket inn body og digital test som han åpnet med største forundring og lykke. Så føler vi har gjort den der "søte koselige" biten. Med vårt yngste barn hadde jeg blitt gravid for fjerde gang på ett år, og den nyheten kom ut ved at han spurte meg hvorfor jeg virket så lei meg en kveld. Da buste jeg gråtende ut med at jeg har blitt gravid igjen. Det var første pp etter en SA, så var nesten inne i den sorgen fortsatt. Klarte ikke å tro at den nye graviditeten skulle holde.

I fjor startet vi prøvingen på en sistemann og jeg ble gravid i pp2. Det var flere år siden abortopplevelsene, så jeg var litt tilbake til å gjøre noe koselig ut av det. Pakket ikke inn noe babygreier da, men vi lå i sengen og koste og jeg sa plutselig at jeg måtte vise han noe og ba han lukke øynene. Da han åpnet dem holdt jeg digitaltesten foran ham, og han ble selvsagt kjempeglad. Men denne endte i MA. Hva i all verden skal jeg finne på nå? Syns det er så stusslig å bare si "jeg er gravid" liksom.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ganske lik historie som din. Jeg sa til han"vi klarte det!!!"

Anonymkode: 0b16c...9e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor det skal være så mye dill rundt det. "Er gravid, vi får håpe det holder", enkelt og greit. 

Anonymkode: dd50c...339

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe en hvit body og tegne et stort spørsmålstegn på? 🤔

Er usikkert, men kaanskje baby? 😅🥰

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tisset på en pinne, la den fra meg uten å se på den, og sendte han inn på badet for å «se på noe merkelig». Dette var tredje barnet, og femte testen (to SA).

Anonymkode: 52fa3...14e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje henge en smokk på nøkkelknippe hans, og forsiktig hinte til at du vil at han skal dra en tur på butikken? 😇 Eller legge en pakke med nyfødt bleier og digital test i skapet på badet, og spørre om han kan hente en håndkle. Om du har et par med babysko fra tidligere barn så kan du jo sette de i gangen sammen med deres sko med en test oppi. Bare ikke de andre barna finner den før han. 🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amatariel skrev (1 time siden):

Jeg er 10 dpo i dag og kanskje gravid (svake tester). Hvis strekene fortsatt er der i morgen/søndag så er det på tide å fortelle mannen dette. Men jeg trenger litt input på hvordan jeg skal gjøre det. Dette er nemlig en STOR glede for oss da vi har forsøkt i ett år nå, men samtidig er det 8. gang jeg har testet positivt i mitt liv, så det er ikke første gang jeg har denne nyheten til han. Og fire ganger har det endt i abort, så vi vet begge så godt at positive tester ikke nødvendigvis betyr baby.

Men det kan jo gå bra, og da vil jeg jo at avsløringen til han skal være et fint minne. Så trenger rett og slett noen idèer til å fortelle som er en slags mellomting mellom pur glede og frykt... om dere skjønner.

Vi har liksom vært igjennom det meste. Første gangen var det bare latter, glede, jeg pakket inn body og digital test som han åpnet med største forundring og lykke. Så føler vi har gjort den der "søte koselige" biten. Med vårt yngste barn hadde jeg blitt gravid for fjerde gang på ett år, og den nyheten kom ut ved at han spurte meg hvorfor jeg virket så lei meg en kveld. Da buste jeg gråtende ut med at jeg har blitt gravid igjen. Det var første pp etter en SA, så var nesten inne i den sorgen fortsatt. Klarte ikke å tro at den nye graviditeten skulle holde.

I fjor startet vi prøvingen på en sistemann og jeg ble gravid i pp2. Det var flere år siden abortopplevelsene, så jeg var litt tilbake til å gjøre noe koselig ut av det. Pakket ikke inn noe babygreier da, men vi lå i sengen og koste og jeg sa plutselig at jeg måtte vise han noe og ba han lukke øynene. Da han åpnet dem holdt jeg digitaltesten foran ham, og han ble selvsagt kjempeglad. Men denne endte i MA. Hva i all verden skal jeg finne på nå? Syns det er så stusslig å bare si "jeg er gravid" liksom.

Planen min var også å overraske , ble ikke noe av. Min versjon: Jeg hadde stått opp tidlig for å teste, mens mannen fremdeles låg og sov. Dette var første positive test etter over  to år med prøving og ivf.  Hallo våkne! se da det er en strek der det er strek!! Ser du? Den er vel der? Men så se på den da!! Han æ: men ikke vift med den der du har tissa på i trynet mitt da! SE PÅ STREKEN SIER JEG! Han: ååå... ja det er strek der jo! få se en gang til! 

Anonymkode: 4ae40...c4d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Planen min var også å overraske , ble ikke noe av. Min versjon: Jeg hadde stått opp tidlig for å teste, mens mannen fremdeles låg og sov. Dette var første positive test etter over  to år med prøving og ivf.  Hallo våkne! se da det er en strek der det er strek!! Ser du? Den er vel der? Men så se på den da!! Han æ: men ikke vift med den der du har tissa på i trynet mitt da! SE PÅ STREKEN SIER JEG! Han: ååå... ja det er strek der jo! få se en gang til! 

Og så sa jeg at det var den fineste streken jeg noensinne hadde sett og han syntes jeg var en dust 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad det ser ut som det går veien! Jeg synes du har vært utrolig kreativ til nå. Får meg til å tenke at jeg virkelig ikke har utnytta mine muligheter - jeg sier ting bare rett ut rett etterpå. Klarer ikke holde på en eneste hemmelighet overfor samboeren. Lykke til uansett! Håper på stadig sterkere streker for deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler historier. Forsåvidt enig i at det ikke trenger å være så mye "dilldall" med å fortelle. Men samtidig er dette siste gang jeg skal overbringe en slik nyhet... Kan jo være litt spesielt da. Er ikke så lett når man er både glad og redd på en gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er veldig gøy å lage rebuser. Små oppgaver som må løses for å finne neste post 😊 Til bursdagen til mamma for eksempel måtte mamma, pappa og brødrene mine gå blindebukk, slå golfballer i ei bøtte, jeg hadde heist en ledetråd opp i flaggstanga osv. Blir kanskje mye greier å planlegge og dere skal kanskje ikke involvere barna enda? Det går jo an å lage et kryssord han må løse også blir løsningsordet «preggers», eller noe lignende 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte @Ninysitt forslag med liten body med stort spørsmålstegn 😄 Jeg hadde selv tenkt å overraske samboeren min når jeg fikk positiv test, men jeg eksploderte av engasjement og viste bare frem testen. Men liker tanken om å gjøre noe ekstra. Hva med å legge et postkort i postkassa? Kanskje i konvolutt i tilfelle barna henter posten. Navnet hans utenpå, og ett eller annet med "til deg som kanskje blir firebarnsfar rundt (antatt termindato). Den åpner for både usikkerheten og at det faktisk er en reell sjanse 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 21.07):

Skjønner ikke hvorfor det skal være så mye dill rundt det. "Er gravid, vi får håpe det holder", enkelt og greit. 

Anonymkode: dd50c...339

Enig. Jeg bare sa det. Det var ikke stusselig i det hele tatt, det er jo en kjempegledelig nyhet. Personlig synes jeg det blir veldig mye unødvendig dill å drive med genser med skrift, pakke testen inn, rebuser eller hva det nå er. Har ennå ikke møtt en mann som bryr seg om sånt (men det sier de selvsagt ikke til kona som står der med stjerner i øynene og har brukt flere dager på å forberede det hun tror er en fin overraskelse), det er en ren damegreie og menn kunne like gjerne bare fått høre det helt enkelt og greit. 

Anonymkode: 44bfe...d4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sa det etter en MA, "jeg tror jeg er gravid, kjære og det er litt godt og litt trist på en gang. Får håpe det går bra denne gangen" 

Anonymkode: 896f2...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...