Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt aap, og nav har bedt vikaren til fastlegen om legeerklæring. Fristen for innsendelse gikk ut for 1 uke siden.

Jeg har vært i kontakt med vikaren i forkant av at fristen gikk ut, hvor han bekreftet at det skulle sendes inn. Har purret på 2 ganger etter fristen gikk ut, og nav har purret 1 gang. Kom bare til telefonsvarer hos legekontoret i dag.

Hva gjør mer kan jeg gjøre for at det skal sendes inn?

Anonymkode: 1118f...767

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill time og krev at den skrives i mens du er der.

Du risikerer avslag på AAP pga manglende opplysninger. 

Anonymkode: f85e9...4ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da legger du en beskjed på telefonsvaren om at legeerklæringen må sendes NAV asap og at dersom dette ikke blir gjort innen xx dato så klager du til Statsforvalteren for brudd på Helsepersonelloven

Anonymkode: a6d68...9b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bestill time og krev at den skrives i mens du er der.

Du risikerer avslag på AAP pga manglende opplysninger. 

Anonymkode: f85e9...4ae

Har snakket mer veilederen min på nav, og foreløpig var det ikke noe fare for avslag. Fikk inntrykk av at det ikke bare er meg det har vært mangler fra legen hos.

Må kanskje sitte der mens det skrives ja.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da legger du en beskjed på telefonsvaren om at legeerklæringen må sendes NAV asap og at dersom dette ikke blir gjort innen xx dato så klager du til Statsforvalteren for brudd på Helsepersonelloven

Anonymkode: a6d68...9b7

Det var ikke mulig å legge igjen beskjed, var bare automatisk svarer med åpningstid på telefon. Men jeg ringte i åpningstiden alle 5 gangene.

viste ikke at det kan klages til statsforvalteren. Takk, skal sjekke det ut.

ts

AnonymBruker
Skrevet

sliter med det samme. søkt om AAP, legen nekter å sende legeerklæring. 

Anonymkode: f6a4d...086

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at NAV også har purret på legen, det går i hvert fall ut automatisk purrebrev hos oss etter en viss periode. 

Dersom dette er et gjentakende problem hos en enkeltlege kan NAV også sende purring med kopi til fylkeslegen. 

At legen bruker 1-2 uker mer enn frist er ikke veldig dramatisk. 

Anonymkode: bf24e...ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nav sendt legen formelt skiv om at de vil ha legeerklæring eller bare bedt deg ordne det? Om førstnevnte er tilfelle er det derfor. Nav må gjøre sin del av arbeidet først. Det gjør de desverre et fåtall ganger. 

Anonymkode: ac2cc...cc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo også sende en klage til kommunelegen.

Anonymkode: d733e...15a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har nav sendt legen formelt skiv om at de vil ha legeerklæring eller bare bedt deg ordne det? Om førstnevnte er tilfelle er det derfor. Nav må gjøre sin del av arbeidet først. Det gjør de desverre et fåtall ganger. 

Anonymkode: ac2cc...cc1

Nav har sendt brev, og jeg har fulgt opp legen en uke etter brevet. Hvilket arbeid må nav gjøre først?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nav har sendt brev, og jeg har fulgt opp legen en uke etter brevet. Hvilket arbeid må nav gjøre først?

Ts

Nav må sende et formelt brev med spesifikk forespørsel om legeerklæring, komplett med spesifikke spørsmål de ønsker svar på. Av og til prøver de å sno seg unna med å be folk innhente legeerklæring selv. Da slipper nemlig NAV å betale... 

Anonymkode: 5e06b...e13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nav må sende et formelt brev med spesifikk forespørsel om legeerklæring, komplett med spesifikke spørsmål de ønsker svar på. Av og til prøver de å sno seg unna med å be folk innhente legeerklæring selv. Da slipper nemlig NAV å betale... 

Anonymkode: 5e06b...e13

Det er sendt til legen. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

For å være sikker på at det er dokumentert ville jeg sendt henvendelse på helsenorge.no. i tillegg til alle råd i tråden.

Anonymkode: a84fa...1f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan jo også sende en klage til kommunelegen.

Anonymkode: d733e...15a

Hvis det er det som må til har jeg nok ikke annet valg. Men ønsker å bruke energien min på å komme tilbake i jobb, ikke på å følge opp legen.

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da slipper nemlig NAV å betale... 

Ja, for NAV er jo en person borti gata som ikke ønsker å punge ut med så mye penger, hvis ikke blir hun fattig og har ikke råd til bacon og egg til lørdagsfrokosten (..) 🤦‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å være sikker på at det er dokumentert ville jeg sendt henvendelse på helsenorge.no. i tillegg til alle råd i tråden.

Takk. Har forsøkt, legen kan ikke kontaktes via helsenorge.

ts

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis det er det som må til har jeg nok ikke annet valg. Men ønsker å bruke energien min på å komme tilbake i jobb, ikke på å følge opp legen.

ts

Føler med deg der. Forsøk å alliere deg mer med saksbehandleren hos NAV, ved å sende en melding hvor du sier at du nå har forsøkt å henvende deg både via telefon og via helsenorge.no. Jeg vil tro du får sympati og forståelse da, og at du sannsynlig ikke trenger å gjøre så mye mer. NAV vil da mest sannsynlig purre enda en gang på lege/legekontoret, og du kan jo også spørre deg til råds om hva du burde gjøre videre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Ringer på mandag å purrer på, gir samtidig beskjed om at dersom det ikke leveres innen torsdag kontakter jeg kommunelegen på fredag. Håper det gir fortgang. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk. Har forsøkt, legen kan ikke kontaktes via helsenorge.

ts

Høres håpløst ut. Bare sørg for at så mye som mulig er dokumentert/skriftlig, og send henvendelse via nav.no til saksbehandler. Vil tro du får støtte da, hva mer kan du gjøre? Ja, klage til kommuneoverlegen er et alternativ, men det tenker jeg er en tidkrevende prosess. Jeg ville gjort det, men samtidig sørget for at veileder/saksbehandler hos NAV var orientert løpende, skriftlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Føler med deg der. Forsøk å alliere deg mer med saksbehandleren hos NAV, ved å sende en melding hvor du sier at du nå har forsøkt å henvende deg både via telefon og via helsenorge.no. Jeg vil tro du får sympati og forståelse da, og at du sannsynlig ikke trenger å gjøre så mye mer. NAV vil da mest sannsynlig purre enda en gang på lege/legekontoret, og du kan jo også spørre deg til råds om hva du burde gjøre videre.

Har allerede kontakt med veileder som skulle purre opp. Heldigvis forsto veilederen frustrasjonen min, og fikk inntrykk av at jeg ikke var den eneste legen har forsømt.

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...