Gå til innhold

Nærhet og sex etter voldtekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble egentlig litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, men det handler ikke om selve voldtekten så da blir vel seksualitet riktig. 

Jeg ble utsatt for voldtekt i 2018 og ikke hatt noen nær relasjon etter hendelsen. Jeg har prøvd å hatt sex, men det har vært helt forferdelig etterpå. Jeg føler på et savn etter å være nær noen, men blir kvalm av mer intime tanker.. 

Jeg har gått til psykolog og snakket om det, men det var mest traumebehandling av ting som påvirker livet mitt i det daglige. Vi skal vente med voldtekten til det blir aktuelt, altså når jeg skal ha sex. Men jeg kommer jo aldri til å ha sex sånn som det er nå. 

Er det noen som har erfaring med å starte nye nære kjærlighets relasjoner etter voldtekt? Hvordan har dere jobbet med dere selv for å ta det steget? 

Føler at terskelen er så høy nå som det er flere år siden jeg var med noen.. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme ut av dette... jeg vet forresten at dette er ting jeg kan ta med psykolog, men jeg har behov for å høre erfaringer ❤

Anonymkode: 66fa8...0f6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvor gammel og mye erfaring du hadde før hendelsen. Men noe jeg kan dele var at da jeg møtte kjæresten hadde hun bare blitt utsatt for et overgrep (ikke helt samleie men voldtekt etter loven). Det tok en lang stund for at hun på en måte skulle klare å slappe av nok til å klare å ha sex i det hele tatt. Men det kom seg etter man bygde en tillit og trygghetsfølelse, selv om de første gangene insisterte hun på å drikke litt for å håndtere følelsene. Jeg likte ikke det da, men skjønte det, etterhvert så gikk det over og vi kunne ha helt normal sex som om ingenting var skjedd. Så i alle fall kan jeg si, det kan gå over!

Anonymkode: f82bb...d93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aner ikke hvor gammel og mye erfaring du hadde før hendelsen. Men noe jeg kan dele var at da jeg møtte kjæresten hadde hun bare blitt utsatt for et overgrep (ikke helt samleie men voldtekt etter loven). Det tok en lang stund for at hun på en måte skulle klare å slappe av nok til å klare å ha sex i det hele tatt. Men det kom seg etter man bygde en tillit og trygghetsfølelse, selv om de første gangene insisterte hun på å drikke litt for å håndtere følelsene. Jeg likte ikke det da, men skjønte det, etterhvert så gikk det over og vi kunne ha helt normal sex som om ingenting var skjedd. Så i alle fall kan jeg si, det kan gå over!

Anonymkode: f82bb...d93

Takk for svar! 

Jeg bar i slutten av 20 årene og vært seksuelt aktiv siden jeg var 16. Hadde et veldig godt forhold til sex. Nå grøsser jeg av tanken 😕

godt å høre at det går bra med kjæresten din da. Hvor lang tid tok det før hun fortalte deg det?

Skrevet

Jeg har en nær venninne som har opplevd overgrep. Det har ikke vært enkelt, men nå klarer hun å nyte nærhet og sex igjen. Hun mener at det smarteste hun gjorde, var å søke hjelp.

Kanskje du kan få noen tips og hjelp her: https://www.dixi.no/for-partnere/ 
Mange av de som jobber på dixi har selv opplevd overgrep og har hørt mange erfaringer. Du trenger ikke legeerklæring og tilbudet der gratis. 

Håper virkelig at du kan få nyte nærhet igjen! 💜 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, tror andre har bedre svar enn jeg, men tenker rent intuitivt at det er forskjell på om målet ditt er å ha tilfeldig sex eller sex i et forhold?

Ser liksom for meg at det vil være enklere med en du rekker å bli kjent med og trygg på, før dere har sex. 

Anonymkode: 53162...577

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke, tror andre har bedre svar enn jeg, men tenker rent intuitivt at det er forskjell på om målet ditt er å ha tilfeldig sex eller sex i et forhold?

Ser liksom for meg at det vil være enklere med en du rekker å bli kjent med og trygg på, før dere har sex. 

...selvfølgelig, avhengig av hvem som voldtok.

Dersom det var en partner som voldtok, så vil det kanskje være helt motsatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. Og målet er å gjøre det med en partner jeg kjenner godt, som vet hva jeg har opplevd. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg kan føle meg komfortabel med en mann igjen. Jeg kan bli ukomfortabel om jeg bare er alene med en mann.. Tørr jo ikke å gå på date. Bare venter på at noen på magisk vis skal komme inn i livet mitt.. Men det skjer jo ikke 😅 er redd for at jeg skal bli for komfortabel med å være alene og bare godta at det får være godt nok for meg...

Har prøvd å være på dataingapper, men det er jo ingen som har tålmodighet når det kommer til å møtes. Alle vil møtes med engang.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fioljenta skrev (2 timer siden):

Jeg har en nær venninne som har opplevd overgrep. Det har ikke vært enkelt, men nå klarer hun å nyte nærhet og sex igjen. Hun mener at det smarteste hun gjorde, var å søke hjelp.

Kanskje du kan få noen tips og hjelp her: https://www.dixi.no/for-partnere/ 
Mange av de som jobber på dixi har selv opplevd overgrep og har hørt mange erfaringer. Du trenger ikke legeerklæring og tilbudet der gratis. 

Håper virkelig at du kan få nyte nærhet igjen! 💜 

Takk for svar 😊

Har vært på dixi og på overgrepsmottaket. Snakket med psykolog, sexolog, ulike terapeuter og psykiatrisk sykepleier.. Føler ikke det helt kan hjelpe meg. Blir det samme om og om igjen. 

Ender bare opp med at jeg godtar situasjonen og venter på at noen plutselig skal dukke opp 😅 føler meg så uverdig av kjærlighet:/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ender bare opp med at jeg godtar situasjonen og venter på at noen plutselig skal dukke opp 😅 føler meg så uverdig av kjærlighet:/

DU ER VERDIG KJÆRILGHET! Alle er det. Og spesielt de som trenger det - du er en av dem. En som har opplevd innbrudd, fortjener litt ekstra trygghet og omsorg. ❤️

(Caps lock var på av en eller annen grunn. Hvis det skjer pleier jeg å hviske ut, fjerne caps lock og skrive på ny. Men her syntes jeg det passet så bra.)

Du er verdig kjærlighet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg var den første jeg hadde sex med etter voldtekta, en tidligere flamme som jeg møtte på litt tilfeldig, men som jeg følte meg veldig trygg på. Det var et befriende første steg. Men jeg ble ikke voldtatt av en jeg kjente, men en ukjent, så etter det har jeg ikke hatt så store problemer med relasjoner, for det er mer ukjente menn enn de jeg blir godt kjent med, jeg er redd for. Jeg har derimot en venninne som ble voldtatt av en kjæreste, og for henne hjalp det veldig å gå til en sexolog for å komme seg videre. 

Anonymkode: b039d...4c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For meg var den første jeg hadde sex med etter voldtekta, en tidligere flamme som jeg møtte på litt tilfeldig, men som jeg følte meg veldig trygg på. Det var et befriende første steg. Men jeg ble ikke voldtatt av en jeg kjente, men en ukjent, så etter det har jeg ikke hatt så store problemer med relasjoner, for det er mer ukjente menn enn de jeg blir godt kjent med, jeg er redd for. Jeg har derimot en venninne som ble voldtatt av en kjæreste, og for henne hjalp det veldig å gå til en sexolog for å komme seg videre. 

Anonymkode: b039d...4c3

Godt å høre at du ikke har så store problemer i relasjoner ❤ 

Jeg ble også utsatt av en tilfeldig person, så jeg tror jo om jeg bare blir trygg på noen skal det gå bra etter hvert. Skjønner bare ikke hvordan jeg skal klare å starte en relasjon. Finnes det menn med den tålmodigheten og forståelsen jeg trenger? Det er vanskelig altså... Hadde aldri kunnet forestille meg alle problemene jeg skulle få av dette..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fioljenta skrev (30 minutter siden):

DU ER VERDIG KJÆRILGHET! Alle er det. Og spesielt de som trenger det - du er en av dem. En som har opplevd innbrudd, fortjener litt ekstra trygghet og omsorg. ❤️

(Caps lock var på av en eller annen grunn. Hvis det skjer pleier jeg å hviske ut, fjerne caps lock og skrive på ny. Men her syntes jeg det passet så bra.)

Du er verdig kjærlighet!

Tusen tusen takk ❤ nå ble jeg litt på gråten faktisk. Har følt meg meningsløs i en del år nå..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...