Chomsky89 Skrevet 7. mai 2021 #1 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Hei. Min mor er i et privat skifte og har en eiendom som er oppført som særeie på seg.(ifølge kartverket er hytta oppført som særeie) Hytta er bygd etter hun ingikk ekteskap med sin avdøde mann. Jeg tenker at dette er et nokså vanlig spørsmål som det bør står et klart svar på ett eller annet sted, men jeg klarer ikke å finne det på nett. Endret 7. mai 2021 av Chomsky89
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 Hvis den er kun hennes og særeie skal den selvfølgelig ikke tas med i skiftet. Anonymkode: 79bc8...570
Chomsky89 Skrevet 7. mai 2021 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis den er kun hennes og særeie skal den selvfølgelig ikke tas med i skiftet. Ja, Det høres ut som en selvfølge for meg, men er flere som har vert gjennom dette, som hevder at" de vet av erfaring at det ikke har noe å si." Hva argumentasjonen er vet jeg ikke, men det hører til historien at avdøde har brukt veldig mye av egne midler på denne hytten. Like mye som personen som har særeie. Men om det faktisk er relevant vet jeg ikke.
Chomsky89 Skrevet 7. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Leser nå på regjeringen.no at ektefellens særeie er dødsboet helt uvedkommende. Det blir vel ikke mer offisielt en det? https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-etter-foreldre/id2006132/#tocNode_5 Endret 7. mai 2021 av Chomsky89 1
CAPS LOCK Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 Chomsky89 skrev (3 timer siden): avdøde har brukt veldig mye av egne midler på denne hytten. Like mye som personen som har særeie. Men om det faktisk er relevant vet jeg ikke. Det er relevant. Se ekteskapsloven § 73: "Vederlag til en ektefelle som har medvirket til å øke den andre ektefellens midler som er særeie. Har en ektefelle gjennom bidrag til familiens underhold, ved arbeid eller på annen måte i vesentlig grad medvirket til å øke midler som er den andre ektefelles særeie, kan han eller hun tilkjennes vederlag fra den andre ektefellen." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-7#KAPITTEL_2-7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #6 Skrevet 8. mai 2021 Avtaler om særeie kan, så vidt jeg vet, omstøtes om resultatet blir særdeles urettferdig. Men om det blir snakk om det når der gjelder dødsbo er jeg mer usikker på, eller om det bare gjelder skilsmisse. Anonymkode: 719a2...302
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #7 Skrevet 8. mai 2021 Det er ikke kartverket som er styrende for særeie. Om hytta er kjøpt gjennom arv, eller er særeie gjennom særskilt avtale, er det en enkel sak. Men om den er bygd i ekteskap, midlene som er brukt for kjøp/bygging ikke enkelt kan spores, eller kan anses som "opptjent i ekteskap", så er det en mye mer kompleks sak. Og om den er bygd etter at de har vært gift en del år er det helt irrelevant hvem som står som eier formelt, da er det begges eiendom. Sagt på en annen måte. Om jeg nå får en arv, og så kjøper en hytte for det beløpet, da skal denne holdes utenfor ved en skilsmisse. Om jeg nå, etter 13 års ekteskap, kjøper en hytte fra min lønnskonto samt lån i mitt navn, så vil den og lånet bli ansett som felleseie ved en skilsmisse, selv om den står i mitt navn. Anonymkode: fed9a...754 1
Chomsky89 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Komplekst dette. Det står jo til og med svart på hvitt at dette er opp til tolkning uten å si noe hva som spiller inn. "Har en ektefelle gjennom bidrag til familiens underhold, ved arbeid eller på annen måte i vesentlig grad medvirket til å øke midler som er den andre ektefelles særeie, kan han eller hun tilkjennes vederlag fra den andre ektefellen." Kan, ikke nærmere forklart der altså. Ser ut som det er uungåelig at en advokat ser på denne saken. Har fått relevant info, men ikke noe klart svar i denne saken(dødsfall), men skilsmisser er greit. Takker for all hjelp sålangt. Endret 8. mai 2021 av Chomsky89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå