AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #1 Skrevet 7. mai 2021 Jeg er 22 år gammel jente. Jeg har ikke vitnemål, eller noe spesiell skolegang. Men det innebærer ikke at jeg ikke kan jobbe. Jeg har forsøkt å være aktiv i nav sine planer, og har søkt flere ganger om å få støtte økonomisk, men det får jeg ikke. Jeg bor enda hos mine foreldre, og har en del utgifter som legebesøk osv. jeg har ikke noe penger å leve på. Jeg trenger faktisk noe å leve av. Hvordan har det seg slik at jeg ikke har krav på penger fra nav, hvis jeg er villig til å møte opp og vise at jeg ønsker å jobbe??? Hva må jeg gjøre. Jeg har klaget flere ganger Anonymkode: 58450...b41
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 Hva gjør du for å få jobb? Hvahar du gjort fra ungdomsskole og til nå da? Da min datter var ferdig å studere, flyttet hun hjem en periode. Hun fikk ikke jobb med en gang, og hadde ingen penger. Men det var ikke noe å få fra sosialen da hun bodde hjemme. Heldigvis fikk hun fort jobb. Anonymkode: 92fc5...1a9 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #3 Skrevet 7. mai 2021 Så lenge du bor hjemme og forsørges av foreldrene dine skal du vel ikke ha støtte av NAV. Flytt hjemmefra. Anonymkode: 6377a...95d 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er 22 år gammel jente. Jeg har ikke vitnemål, eller noe spesiell skolegang. Men det innebærer ikke at jeg ikke kan jobbe. Jeg har forsøkt å være aktiv i nav sine planer, og har søkt flere ganger om å få støtte økonomisk, men det får jeg ikke. Jeg bor enda hos mine foreldre, og har en del utgifter som legebesøk osv. jeg har ikke noe penger å leve på. Jeg trenger faktisk noe å leve av. Hvordan har det seg slik at jeg ikke har krav på penger fra nav, hvis jeg er villig til å møte opp og vise at jeg ønsker å jobbe??? Hva må jeg gjøre. Jeg har klaget flere ganger Anonymkode: 58450...b41 Søk sosialhjelp, skriv leiekontrakt av hybel/ rom til foreldrene dine. Beskriv situasjonen hvilke utgifter du har og at du kjøper og lager egen mat. Foreldrene dine har ikke forsørgingsplikt for et voksent barn på 22 år. NAV kan ikke uten videre avslå en søknad, da må de ha en begrunnelse, hva begrunnet de avslaget med? Anonymkode: 4ad61...241 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 Du får ikke rett på støtte, fordi du bor hjemme. De mener nok at dine foreldre kan forsørge deg, selv om de strengtalt ikke er forsørgerpliktig ovenfor deg. NAV har bare plikt til å hjelpe deg, om du står uten husly. Anonymkode: e617d...f2a 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #6 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søk sosialhjelp, skriv leiekontrakt av hybel/ rom til foreldrene dine. Beskriv situasjonen hvilke utgifter du har og at du kjøper og lager egen mat. Foreldrene dine har ikke forsørgingsplikt for et voksent barn på 22 år. NAV kan ikke uten videre avslå en søknad, da må de ha en begrunnelse, hva begrunnet de avslaget med? Anonymkode: 4ad61...241 Det hjalp ikke datteren min at vi hadde husleiekontrakt. Men nå er ikke vi bevandret i Nav systemet, og visste ikke hva man har krav på. Anonymkode: 92fc5...1a9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #7 Skrevet 7. mai 2021 Søk om kvalifiseringsprogram hvis du trenger hjelp til å komme i jobb. Anonymkode: f43ee...386
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #8 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så lenge du bor hjemme og forsørges av foreldrene dine skal du vel ikke ha støtte av NAV. Flytt hjemmefra. Anonymkode: 6377a...95d Foreldrene har ikke forsørgingsplikt lenger. Ts, du skal kunne motta sosialstødnad om du ikke har noe formue. Gå inn i fb-gruppen nav-spørsmål? og spør der inne om mer detaljer om paragrafer og slikt. Du kan sende inn til admin om du ønsker å være anonym. Anonymkode: 58c99...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #9 Skrevet 7. mai 2021 Hva har du søkt? Du skal ha rett på sosialstønad. Anonymkode: e01a5...62d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #10 Skrevet 7. mai 2021 Jeg har også hørt om flere som har studert og er ferdige, bor hos foreldre uten jobb, og som blir nektet sosialstønad fra NAV. Virker som det skjer ofte. Anonymkode: 2ff35...3a0
tussi84 Skrevet 7. mai 2021 #11 Skrevet 7. mai 2021 Du har rett på livsopphold selv om du bor hos foreldrene dine. Derimot så er livsoppholdet mye mindre enn om du hadde bodd alene. Du får feks en liten sum som er beregnet på å betale for din egen transport, helse og mobil. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #12 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også hørt om flere som har studert og er ferdige, bor hos foreldre uten jobb, og som blir nektet sosialstønad fra NAV. Virker som det skjer ofte. Anonymkode: 2ff35...3a0 Ja. Og det er helt greit. Sosialhjelp skal være noe som er absolutt siste utvei. TS har gratis tak over hodet, hun har ingen utgifter til strøm eller forsikring eller mat. Så lenge hun bor hjemme - og dermed har alle basale behov dekket - er det ingen grunn til at fellesskapet/NAV skal forsørge TS ytterligere. Anonymkode: 9f04c...392 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #13 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): har en del utgifter som legebesøk Er det sykdom som hindrer deg i å jobbe eller fullføre VGS? Søk i så fall AAP. Er det ikke sykdom som hindrer deg, søk sosialstønad. Dersom du går på VGS (fulltid eller deltid) har foreldrene dine plikt til å forsørge deg til du fullfører VGS eller fyller 24 år. Anonymkode: 12ac5...665 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #14 Skrevet 7. mai 2021 Støtter forslaget om å søke om kvalifiseringsprogrammet. Anonymkode: 1a4b4...899
tussi84 Skrevet 7. mai 2021 #15 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Og det er helt greit. Sosialhjelp skal være noe som er absolutt siste utvei. TS har gratis tak over hodet, hun har ingen utgifter til strøm eller forsikring eller mat. Så lenge hun bor hjemme - og dermed har alle basale behov dekket - er det ingen grunn til at fellesskapet/NAV skal forsørge TS ytterligere. Anonymkode: 9f04c...392 Foreldrene er ikke forpliktet til å forsørge voksne barn som bor hjemme økonomisk. Det vil si betale for mat til ts, transport, mobil, klær, helseutgifter, fritid osv. Forsørgerplikten økonomisk forfaller etter barnet har fylt 18 år eller til barnet er ferdig på vgs. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #16 Skrevet 7. mai 2021 tussi84 skrev (Akkurat nå): Foreldrene er ikke forpliktet til å forsørge voksne barn som bor hjemme økonomisk. Det vil si betale for mat til ts, transport, mobil, klær, helseutgifter, fritid osv. Forsørgerplikten økonomisk forfaller etter barnet har fylt 18 år eller til barnet er ferdig på vgs. TS er ikke ferdig på VGS. Er for øvrig helt enig i at hjemmeboende barn ikke skal kunne kreve sosialstøtte, selv om loven gir dem rett til det. Tull. Anonymkode: 6377a...95d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #17 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Søk sosialhjelp, skriv leiekontrakt av hybel/ rom til foreldrene dine. Beskriv situasjonen hvilke utgifter du har og at du kjøper og lager egen mat. Foreldrene dine har ikke forsørgingsplikt for et voksent barn på 22 år. NAV kan ikke uten videre avslå en søknad, da må de ha en begrunnelse, hva begrunnet de avslaget med? Anonymkode: 4ad61...241 Herregud! Du ber da ikke en frisk person flytte ut for å leve på nav. Hun bør skaffe seg en utdanning og/eller jobb! NAV skal ikke forsørge de som kan forsørge seg selv! Anonymkode: 70544...b49
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #18 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud! Du ber da ikke en frisk person flytte ut for å leve på nav. Hun bør skaffe seg en utdanning og/eller jobb! NAV skal ikke forsørge de som kan forsørge seg selv! Anonymkode: 70544...b49 Her er det snakk om en kontrakt for å bo hjemme ... innlegget skrev ikke at TS skulle flytte ut. Anonymkode: 6377a...95d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #19 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det snakk om en kontrakt for å bo hjemme ... innlegget skrev ikke at TS skulle flytte ut. Anonymkode: 6377a...95d Det er samme greia, altså skaffe en kontrakt for å få penger fra NAV. Flytt eller for å leie hos familie, er ikke greit. Det er å utnytte et system som er for å hjelpe de som trenger hjelp. Det er slike folk som har ødelagt for andre, ved at de yngste har strengere krav nå enn før, fordi det ble misbrukt. Om TS trenger penger så må hun skaff seg en jobb, slik som alle andre! Anonymkode: 70544...b49 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 Og btw, sånn at folk ikke tror jeg er dum. Stoler ikke på tr***ingen for fem flate øre. Les teksten så ser du med en gang at dette er laget for å provosere. Men det som provoserer mest her, er flere av svarene her inne. Anonymkode: 70544...b49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå