Gjest Antikkmor Skrevet 3. september 2005 #1 Skrevet 3. september 2005 Har en treramme med utskjeringer som jeg har tenkt til å gjøre om til et "antikt" speil. Skal ramme inn en speilplate og male rammen i gull. Disse to tingene skal jeg klare, men jeg må jo få det hele til å se antikt og slitt ut! Her kommer dere inn i bildet. Synes jeg har hørt at det skal finnes en type maling man kan smøre på, for så å pusse bort. Hvor får man tak i dette? Var innom en hobbybutikk og spurte, men dama der sa at jeg burde smøre inn med oljemaling i steden. Synes det hørtes litt skummelt ut. Noen med erfaringer? Har også tenkt å pusse litt med sandpapir her og der. Hvor i prosessen burde dette gjøres? Før eller etter antikk-smøringa? Og burde jeg male/beise rammen i en mørk farge før jeg tar på gullmaling (Så ikke det som skinner gjennom der jeg har pussa er furu-hvitt?) ? Hva tror dere? Blir kjemeglad dersom noen tar seg tid til å tipse meg litt!
Gjest Antikkmor Skrevet 3. september 2005 #3 Skrevet 3. september 2005 Vet desverre ikke hva lasur er
Gjest LoisLane Skrevet 3. september 2005 #4 Skrevet 3. september 2005 Synes jeg har hørt at det skal finnes en type maling man kan smøre på, for så å pusse bort. Hvor får man tak i dette? ← Det er lasur, etter min ringe kunnskaper. Hadde spurt hos nærmeste fargehandel var jeg deg.
sixx Skrevet 3. september 2005 #5 Skrevet 3. september 2005 Ja, er lasur som er nevnt her....og da kan man like gjerne bruke oljemaling utblandet med white sprit og litt olje. Men kan du si hvordan du vil at resultatet skal bli....så kanskje jeg kan hjelpe deg utfra det....jeg skjønner ikke så mye av den fremgangsmåten du skisserer. F.eks. Hvordan vil du det skal se ut der du pusser bort? Hvordan gullmaling skal du bruke? Evnt. bladgull?
Gjest Lea Skrevet 4. september 2005 #6 Skrevet 4. september 2005 (endret) Du kan male brunt (eller i en annen mørk farge) først, gni et stearinlys mot de områdene der du ikke vil at gullet skal dekke og så male med gullmaling. Da vil gullmalingen forsvinne/flasse av over stearin-flekkene. Evt kan du droppe stearin og heller pusse bort gullmalingen noen steder med et fint sanpapir. Da skinner bakgrunnsfargen gjennom. Ellers kan det være en idè å male rammen i gull først og siden gå over med en mørkere gullmaling (ofte kalt atikkgull). Bruk en liten kost og lite maling, bare på noen områder (f.eks innerst i utskjæringene). Endret 4. september 2005 av Lea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå