Gå til innhold

Lære et nytt språk, men hvilket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Under pandemien har jeg stadig tenkt på å bruke noe av fritiden min etter jobb på å lære meg et nytt språk. Jeg har nå funnet motet til å faktisk gjøre det, men jeg aner ikke hvilket. 

Jeg snakker selvfølgelig engelsk, og kan noe grunnleggende spansk. Spansk falt jeg aldri for, så jeg er ikke motivert for å fortsette med det. Tysk har jeg langt oppi halsen etter en heller kjip tysklærer på ungdomsskolen. 

Kinesisk, japansk og russisk synes jeg virker kult, men skriftspråket skremmer meg litt. 

Har noen tips? Det trenger ikke være det enkleste, men overkommelig å lære for en i midten av tjueårene. 

Anonymkode: ee1a3...a7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt russisk 

Anonymkode: 57d66...90f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med fransk? Synes det lyder så bra 😄

Anonymkode: 25893...87a

• Liker 1
Skrevet

Ville gått for kinesisk

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvilket språk du bør velge, men vil tipse om appen hellotalk. Jeg lærer meg spansk, og lærer bort norsk til andre. Det er veldig gøy! 😊

Anonymkode: 82199...dd1

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Ville gått for kinesisk

怎得吗?中文很难。

Kinesisk, mandarin, regnes som et av de vanligste språkene å lære. Men det er mulig.

Det vanskelige er uttalen. Tegnene går forbløffende lett. (Med lett mener jeg intensiv pugging 😀

AnonymBruker
Skrevet

Fransk! Det er muligheter for at det blir et mye større verdensspråk i fremtiden pga. befolkningsøkning i Afrika. Dessuten er det en fordel å lære ett av de latinske språkene, da forstår man lettere de andre 😄 Heldig du som har tid! 

Anonymkode: 22248...40f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Latin uten tvil, da får du en bra grunnforståelse for mange andre språk.

Anonymkode: b228e...298

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Russisk er gøy. Så fort man har lært seg alfabetet (et par uker med pugging) er det ikke så utilgjengelig lenger. Grammatikken er vanskelig med kasus og at alt bøyes etter kjønn (altså ikke bare substantiv som på norsk, men hele regla), men setningsoppbygginga er forholdsvis enkel, det er lite "fyllord" (det heter ikke "jeg er norsk", men "jeg norsk"). Fordelen med det kyrilliske alfabetet er at hver bokstav tilsvarer en lyd, slik at det er forholdsvis lett å lese/skrive (i motsetning til f.eks. fransk og tysk :P ), og heller ikke særlig vanskelig å uttale. 

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet

Samisk 👍

Anonymkode: b6926...20c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arabisk er et mye viktigere og større språk i vår del av verden enn de du nevner. Og økende. Så ville gått for arabisk

Anonymkode: 4e813...847

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Arabisk er et mye viktigere og større språk i vår del av verden enn de du nevner. Og økende. Så ville gått for arabisk

Anonymkode: 4e813...847

Det er sant men tragisk, Eurabia blir en realitet hvis folk ikke tar til vettet snart.

Anonymkode: b228e...298

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert islandsk, finsk, fransk, spansk, japansk, kinesisk, russisk, skotsk gælisk og irsk. Kan absolutt ikke alle flytende, men har tatt kurs eller studert dem på skole eller videregående. Russisk skriftspråk er ikke spesielt skremmende i forhold til japansk og kinesisk. Kinesisk tok jeg som fritt emne på universitetet, og det var fryktelig vanskelig og krevde ekstremt mye pugging. Grammatikken er enkel da (i hvert fall i begynnelsen).

Hva er motivasjonen din for å lære? Hva er du interessert i? Hvor liker du å reise? Er jo greit å lære et språk som man får brukt.

Anonymkode: 62de1...3a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har studert islandsk, finsk, fransk, spansk, japansk, kinesisk, russisk, skotsk gælisk og irsk. Kan absolutt ikke alle flytende, men har tatt kurs eller studert dem på skole eller videregående. Russisk skriftspråk er ikke spesielt skremmende i forhold til japansk og kinesisk. Kinesisk tok jeg som fritt emne på universitetet, og det var fryktelig vanskelig og krevde ekstremt mye pugging. Grammatikken er enkel da (i hvert fall i begynnelsen).

Hva er motivasjonen din for å lære? Hva er du interessert i? Hvor liker du å reise? Er jo greit å lære et språk som man får brukt.

Anonymkode: 62de1...3a5

jeg vil lære russisk eller polsk😍aner ikke hvilket eller hvordan ennå😅

Anonymkode: ea37b...229

Skrevet

Fransk🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vet ikke hvilket språk du bør velge, men vil tipse om appen hellotalk. Jeg lærer meg spansk, og lærer bort norsk til andre. Det er veldig gøy! 😊

Jeg også 😊 Siden det ikke kryr av nordmenn der inne så er vi nokså ettertraktet. Bruker også Tandem og Duolingo. 

Anonymkode: 3189f...e13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for fransk eller arabisk hvis du ønsker å få brukt det nye språket med en del med mennesker du møter på i inn- og utland. Med mindre du flytter til Sørøst-Asia. Hvis ikke spansk da, men det har du jo gått bort i fra. Spansk er forholdsvis lett å lære.

Anonymkode: 2b577...b08

Gjest NoDiablo
Skrevet

Du bør satse på språk du kan bruke litt aktivt og få bruk for. Spansk er jo veldig nyttig og snakkes overalt i Amerika. Da har man også gode forutsetninger for å lære fransk, katalansk og portugisisk. Men uten vilje og motivasjon så fungerer det selvsagt ikke.
Hebraisk eller kinesisk blir mitt neste valg når jeg finner motivasjon igjen.

Skrevet

Det gir mest motivasjon i lengden å lære et språk som man får bruk for. Hvor liker du å reise, hvilken kultur er du fascinert av, hvilket språk kunne du tenke deg å se filmer, serier og lese bøker på? Det var i alle fall avgjørende for meg da jeg lærte fremmedspråk, og det ble avgjørende for at jeg lyktes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 13.03):

Jeg også 😊 Siden det ikke kryr av nordmenn der inne så er vi nokså ettertraktet. Bruker også Tandem og Duolingo. 

Anonymkode: 3189f...e13

Veldig mange som tar kontakt ja! Jeg syns det er gøy å snakke med de som kan endel norsk allerede, og som virkelig er interessert i å lære ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...