Gå til innhold

Er det noen som har utført total helsesjekk med ultralyd (Austad Diagnostikk)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har vurdert det. Får fastlegen vite at man har vært der? Isåfall er det uaktuelt. 

Anonymkode: 973a1...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vurdert dette, jeg også. Det kan jo gi en trygghet hvis man får tilbakemelding på at alt er bra. Men jeg lurer på om det også i noen tilfeller kan skape unødvendig frykt? Kanskje et eller annet sees som trenger nøyere undersøkelser, men som viser seg å ikke være noe galt? Jeg er usikker på hva jeg ønsker, men hører gjerne andres erfaringer😊

Anonymkode: 7099b...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har vurdert det. Får fastlegen vite at man har vært der? Isåfall er det uaktuelt. 

Privatklinikk som ikke fastlegen har henvist videre til vil jo ikke sende noe til fastlege om ikke du ber om det. Men finner de noe så må du vel sannsynligvis koble på fastlege så da er du jo like langt. Men er vel ikke farlig om lege får nyss i det, er jo din helse og dine penger. 

Anonymkode: eb109...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har vurdert dette, jeg også. Det kan jo gi en trygghet hvis man får tilbakemelding på at alt er bra. Men jeg lurer på om det også i noen tilfeller kan skape unødvendig frykt? Kanskje et eller annet sees som trenger nøyere undersøkelser, men som viser seg å ikke være noe galt? Jeg er usikker på hva jeg ønsker, men hører gjerne andres erfaringer😊

Anonymkode: 7099b...df7

Takk for svar :)  Ja, akkurat dette har jeg også tenkt, hva om undersøkelsen bare bidrar til frykt. Men samtidig må det være en veldig god følelse å vite at alt er nøye sjekket. 
Jeg lurer på om man får sjekket like bra med ultralyd, som feks MR/CT? 

Hadde vært kjekt å høre om noen har benyttet seg av denne type undersøkelse.

Anonymkode: c1abd...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Ja. Jeg og to familiemedlemmer var der i fjor. God opplevelse :)

Anonymkode: 25c14...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det. Gikk gjennom alle kroppens organer samt hovedpulsåren. Hadde en god opplevelse, men fikk inntrykk av at en sånn ultralydundersøkelse er mer «overfladisk», i den forstand at det må røntgen og MR til for å stille «riktige» diagnoser. Mulig det kan gi en indikator (på f.eks svulster) ?🤷🏻‍♀️

Anonymkode: f59a9...528

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 15.38):

Jeg har gjort det. Fastlegen får ikke vite noe. De vet jo ikke hvilken lege du har. Jeg ble henvist videre pga av funn. Da ønsket Fastlegen å få vite svaret. Da måtte jeg si navnet til Fastlegen og få dem til å sende svaret dit også. Men i utgangspunktet får ikke Fastlegen vite noe.

Anonymkode: baa55...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er lege selv og har måttet utrede funn gjort hos Austad som ikke fører noen vei og bare skaper masse angst. Jeg forstår at for den ene personen som oppdager en kreftsvulst tidlig nok så er det verdt det. Men screening av denne typen gir ikke mindre dødelighet i befolkningen og neppe bedre helse. Man kan fint få kreft uka etter man var hos Austad og alt var greit. 

Anonymkode: 8b74d...321

• Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva ser en slik ultralyd da? Den ser vel ikke sykdommer/ slitasjeskader på sener og ledd? Å ta en undersøkelse for å bare vite om blodårer og indre organer fungerer føler jeg ikke noe behov for uten å ha plagsomme symptomer relatert til det. Tar utgangspunkt i at de virker til godt over pensjonsalder. 

Anonymkode: 4ad0d...0f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er lege selv og har måttet utrede funn gjort hos Austad som ikke fører noen vei og bare skaper masse angst. Jeg forstår at for den ene personen som oppdager en kreftsvulst tidlig nok så er det verdt det. Men screening av denne typen gir ikke mindre dødelighet i befolkningen og neppe bedre helse. Man kan fint få kreft uka etter man var hos Austad og alt var greit. 

Helt enig. De fleste av oss har også ufarlige svulster som ikke vil ha noen betydning, men når vi vet om dem så er det vanskeligere å leve med.

Ikke kjøp dere helseangst!

Anonymkode: db200...af8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gjorde det. Alt i orden, ingen funn. MEN en måned senere viste det seg at jeg hadde kreft, en ganske stor svulst som de ikke hadde sett.

Hovedproblemet er nok oftest det motsatte, at man «finner» ting som ikke er noe.

Anonymkode: 8baf1...62b

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest theTitanic

Hadde undersøkelsen vist slitasjeskader på sener og ledd så hadde det hatt noe for seg. Men det gjør det ikke. Eller ibs, fibro, betennelsestilstander og annet som er vanskelig å diagnostisere. Å lete etter svulster er ikke noe interessant. Leste en artikkel om mammografi : https://nhi.no/forskning-og-intervju/falske-diagnoser-og-overdiagnostikk-etter-mammografi/ og antar noe av det samme gjelder for slike ultralydundersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ultralydsjekk avdekket ikkje en blodpropp diagnose for noe år sidan.  Blodproppen vart avdekt igjennom tilfeldig CT undersøkelse 

Anonymkode: dc969...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 20.14):

Ja det er sant. Det ble gjort funn, som ikke var noe egentlig. 

Anonymkode: baa55...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støttes

Anonymkode: 6a78c...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

men det er vel ikke bre kreftsvulster de ser etter?

Hva med blodårer? hjerte? andre ting?

jeg vurderer det, fordi jeg kjenner på helseangst etter at jeg mistet en forelder brått og uventet for kort tid siden.

Anonymkode: 7aac8...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...