Gå til innhold

Barn på besøk som ikke rydder leker etter seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor å si ifra til barnet at h*n må hjelpe til å rydde opp før h*n går? Vi har en nabounge som av og til er på besøk her å h*n har en tendens til å skulle leke med så mye forskjellig på en gang. Tømmer en boks med klosser utover å leker kanskje i 5 min med det før det er på an igjen med noe annet. Det ser ut som ett bomba h hus her etterpå. 

Anonymkode: 7d665...527

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være greit? 

Anonymkode: 6d393...594

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Må en spørre andre om det er greit? 

Anonymkode: 1f25d...069

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det innafor å si ifra til barnet at h*n må hjelpe til å rydde opp før h*n går? Vi har en nabounge som av og til er på besøk her å h*n har en tendens til å skulle leke med så mye forskjellig på en gang. Tømmer en boks med klosser utover å leker kanskje i 5 min med det før det er på an igjen med noe annet. Det ser ut som ett bomba h hus her etterpå. 

Dumt spørsmål! Det har vel blitt praktisert i alle år det. 

Anonymkode: 0344c...694

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Leker må ryddes opp før de finner noe nytt å leke med. Grei regel å ha. Er man ferdig med med noe så rydder man opp.

Anonymkode: d5f9a...438

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dumt spørsmål! Det har vel blitt praktisert i alle år det. 

Anonymkode: 0344c...694

Dumt spørsmål for deg ja,men ikke for meg. Det er en grunn til at jeg spør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leker må ryddes opp før de finner noe nytt å leke med. Grei regel å ha. Er man ferdig med med noe så rydder man opp.

Takk for ett skikkelig svar. Da skal jeg ta det i praksis neste gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dumt spørsmål for deg ja,men ikke for meg. Det er en grunn til at jeg spør. 

Det er helt vanlig at hvert hjem har forskjellige regler. Så finn ut hvilke regler du ønsker å ha i ditt hjem :) Men husk at det er ikke sikkert han er opplært i konseptet å rydde, ergo kan det hende du må ta en veldig teskje-forklaring første gangen. Typ "Vi må rydde opp lekene før vi leker med noe annet, så da må du ta alle bilene og putte de oppi bilkassen igjen før du kan ta frem togkassen". 

Anonymkode: 8578d...d90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er greit å gi beskjed om i starten av besøket, så det ikke kommer som en overraskelse etter lekene er tømt ut. Si ifra i forkant, så barnet vet at det som tømmes ut skal ryddes. Enten ha rydding underveis, før nye leker tas i bruk, eller si at "jeg gir beskjed ti minutter før du må dra hjem, så rekker dere å rydde sammen". Selv hadde jeg gitt siste forslag til beskjed, så barna ikke trenger å føle at de må begrense seg i leken. 

Anonymkode: 5dc2b...84f

• Liker 1
Skrevet

Si i fra til barnet neste gang han eller hun kommer, at "her er det innført ny regel: RYDDING. Hver gang du tar frem og leker med noe eller tømmer det ut, MÅ det ryddes opp før du tar neste leke frem. Og du får ikke gå før du har ryddet etter deg.  Så skal du hjem til middag klokka fem, må du begynne og rydde ti på fem. Greit?"

Regler er greit, men forbered barna på forhånd. Det er alltid en god ide. Alle liker å være forberedt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit å si i fra om at besøkende skal rydde etter seg. :) 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har tydeligvis relativt små barn og/eller fotfølger dem rundt i huset for å sjekke at de har ryddet opp etter første lek før de starter på andre. Når de blir eldre og ikke vil ha mamma i hælene hele tiden, og heller ikke nødvendigvis husker på eller har lyst til å følge regelen om å rydde opp etter hver eneste lek blir det annerledes. 

Anonymkode: 68166...996

Skrevet

Herregud. Har du ingen myndighet i eget hjem siden du må spørre andre om folk kan rote fritt hjemme hos deg?

Ved sånne spørsmål lurer jeg på om det er representativt for livet ditt/deres...

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt å be de om å rydde opp rotet før de drar, eller etter hvert. Hvis han bare løper rundt og drar ut ting så vet jeg ikke om jeg ville hatt så mye besøk for å være helt ærlig. Er ditt barn med å leker?

Når de blir større så gidder jo ikke barn å ha besøk av dem som ikke gidde å være med å rydde, for da blir de stående med alt selv.

Skrevet

Rydde rommet måtte vi gjøre selv for å få ukepenger. Å rydde hvert 5 minutt? Heldigvis forstod mine foreldre at det var et barn som bodde på rommet, ikke en støvallergisk voksen dame.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har aldri falt meg inn å be besøkende rydde opp etter seg før de går. Gjør dere det med deres egne gjester også? «Si fra 10 minutter før dere skal dra så vi rekker å rydde sammen»

Her får barna leke fritt uten rydderegler. Rydde gjør vi sammen på kvelden når alle gjester har dratt

Anonymkode: 3a190...33e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har aldri falt meg inn å be besøkende rydde opp etter seg før de går. Gjør dere det med deres egne gjester også? «Si fra 10 minutter før dere skal dra så vi rekker å rydde sammen»

Her får barna leke fritt uten rydderegler. Rydde gjør vi sammen på kvelden når alle gjester har dratt

Anonymkode: 3a190...33e

Dersom besøket mitt hadde dratt ut alle hobbytingene mine, bladene mine osv,osv, så jo da hadde jeg bedt de rydde😉. Men det er jo faktisk slik at når vi har gjester, så tilbyr de seg faktisk å rydde av bordet, bære inn kaffekoppen O.l - så hvorfor skal ikke barna rydde etter seg? 

Anonymkode: 83397...868

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...