Gå til innhold

Er stort hus ( mange kvadratmeter) oppskrytt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke viktigere at boligen er praktiske og har en god beliggenhet? 

Anonymkode: ca515...4bd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har stort hus med det som for oss er god beliggenhet. Jeg vil ikke velge;) 

Anonymkode: fd7e8...c47

• Liker 1
Skrevet

Går ikke det litt hånd i hånd? Det spørs jo hva man ønsker også. Noen trenger stor plass, men er ikke så opptatt av at det ligger i sentrum f.eks. Og hva som er god beliggenhet er jo ulikt fra person til person. 

Jeg merker vi gjerne skulle hatt enda noen ekstra rom, selv om vi har et stort hus og stor hage, og har bra beliggenhet for oss (nærhet til sentrum, skole, marka, utsikt osv).

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det viktig med passende og praktisk størrelse. Det er ikke trivelig med rom som blir stående ubrukt, og å måtte bruke en evighet på å komme seg fra soverom til vaskerom. 

Det er også viktig å ha minst mulig styr med ytre oppussing og hage.

Så her falt valget for "voksenlivet" på en stor og sentral leilighet, med plass til gjester, trening og kontor, men ikke mer plass enn det som er i bruk. 

Anonymkode: 074fd...52f

• Liker 4
Skrevet

Jeg kunne aldri hatt et stort hus. Tenker med gru på husarbeidet, stell av plen, vedlikeholdsarbeid og utgifter til oppvarming.

For meg er en lettstelt leilighet midt i blinken. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Son jeg alltid svarer i slike tråder,  det hele kommer an på planløsningen, at den er praktisk, ikke størrelsen på boligen, så jeg er enig med deg. 

Jeg har opplevd store hus (6 soverom, ca 230 m2) med så dårlig og upraktisk planløsning at det var "bedre plass" i en 100 m2 leilighet.

Anonymkode: 8d596...b7c

AnonymBruker
Skrevet

Ulempene er jo større areal å vedlikeholde og kostnadene knyttet til dette. Selv brukte vi langt mindre tid på husarbeid da vi hadde enebolig på 350 kvadrat enn da vi bodde i leilighet på 90 kvadrat, siden vi hadde flere ting enn vi hadde plass til i den lille leiligheten. I huset hadde alt sin faste plass og det ble mindre rot, noe som forenklet husarbeidet. 

Men når det gjelder boligkjøp så er det jo tre ting som teller, og det er beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. 

Anonymkode: 95d21...8d4

Skrevet

Kan jo godt være praktisk hus med god beliggenhet selv om det er stort.

Deilig nå når det er hjemmekontor og ha hvert sitt kontor, treningsrom og fortsatt gjesterom.

Skrevet

Siden jeg er veldig glad i ting, og klær, og sko, og mye annet, synes jeg det er godt å ha plass til alt dette. 

Men samtidig: beliggenhet og praktiske løsninger har også noe å si, uten at jeg helt ser at det må være noen motsetning mellom alt dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hus på 250 kvm, kunne fint klart oss med halvparten. Og det er egentlig det vi bruker i praksis. 

Anonymkode: f62fe...da6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har knappe 300 kvm men har leid ut en etajse, dvs at vi har 200 kvm til oss selv. I Oslo-målestokk er det stort, men skulle gjerne hatt er par rom til til hobby og trening! Stor bolig er absolutt ikke oppskrytt synes jeg - å ikke gå oppå hverandre hele tiden er gull, og med tre barn krever det faktisk plass.

Men ville ikke valgt kjempestort hus foran beliggenhet - for meg er det viktigere at området er trygt, barna har venner i nærheten, at de kan gå til skolen og aktiviteter og at det er kort vei til både natur og butikker. Og så må det også helst være en trygg investering - og ikke i grisgrendte strøk der det er vanskelig å selge. 

Anonymkode: fcddd...e07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stort hus med bra beliggenhet. (Oslo)

Jeg drømmer om leilighet🥰

Anonymkode: 02e90...348

AnonymBruker
Skrevet

Vi bygger bolig nå, og har valgt 150 m2 pluss garasje. Ganske fornøyd med størrelsen, egentlig. Det er utnyttelsesgraden på eiendommen vår som setter grensen, så vi kunne nok godt hatt 10-20 m2 ekstra.

Jeg vet ikke hva som anses som stort, 250 pluss?

Anonymkode: 968ef...cf2

Skrevet

Det kommer helt an på behov. Noen vil ha hobbyrom, treningsrom, eget vaskerom, flere gjesterom, har mange barn osv. Mens andre trenger bare 2x soverom, bad, stue og kjøkken.

Å ha barn i noe som er mindre enn et rekkehus høres utrolig slitsomt ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flyttet fra en større enebolig til en leilighet på 52 m2 etter samlivsbrudd, og jeg elsker å bo så lite. Jeg har frigjort 50% av fritiden fra rengjøring, oppussing, vedlikehold, garasje- og hagearbeid. Trene som jeg aldri følte jeg fikk tid til tidligere feks, hobbyer som gir meg glede som ikke bare er plikt. 

Det beste jeg har gjort for livskvaliteten er å frigjøre meg fra ideen om at å eie mye og bo stort er lykke. 

Anonymkode: ca623...0bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger dere i god beliggenhet?

Anonymkode: 64ebd...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri bodd på større enn 70 kvm. Nå bor jeg på 65 kvm med samboer, ikke barn. Jeg tenker 1 barn her går fint, men ikke 2. Men når vi er vant med 65 kvm tror jeg vi kan være en familie på 90-100 kvm og føle at vi har nok plass. Nå er vi mye ute da, så det er kanskje mer viktig for oss med område.

Man er også veldig forskjell på hva man faktisk ønsker å ha plass til. Mannen vil ha et helt rom til pc og dingser, jeg trenger bare plass til lenestolen min og godt leselys. 

Anonymkode: 8bd28...519

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flyttet fra en større enebolig til en leilighet på 52 m2 etter samlivsbrudd, og jeg elsker å bo så lite. Jeg har frigjort 50% av fritiden fra rengjøring, oppussing, vedlikehold, garasje- og hagearbeid. Trene som jeg aldri følte jeg fikk tid til tidligere feks, hobbyer som gir meg glede som ikke bare er plikt. 

Det beste jeg har gjort for livskvaliteten er å frigjøre meg fra ideen om at å eie mye og bo stort er lykke. 

Anonymkode: ca623...0bd

Enig i dette, hadde ikke orket å bo i store huset vårt uten vaskehjelp annenhver uke! 😅

Anonymkode: fcddd...e07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg betyr det gangavstand til skolen hennes og til buss/butikk. Og med en kort avstand til fjell og sjø.

Anonymkode: c8336...865

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gangavstand til det meste, skole, barnehage, matbutikk osv…

I tillegg er det ikke langt unna til ulike kulturtilbud og restauranter i sentrum. (Oslo)

Anonymkode: 02e90...348

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...