AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #1 Skrevet 7. mai 2021 Jeg fyller snart 40, og har siden februar prøvd å bli gravid. Ikke lykkes enda. Har sett mange tråder med lignende tema, men har i det siste lest så mye om temaet på nettet og føler meg nedtrykt. Flere nettsider operer med at sjansen for å bli gravid som 40-åring er så lav som 6%, og at risikoen for abort også er skyhøy på nærmere 50%. Og risikoen for downs syndrom og annet er også mye høyere enn den er for en 30-åring f.eks. Jeg har to barn fra tidligere forhold, helt normale svangerskap og hvor jeg ble gravid på første og andre forsøk. Er det noe som kan tale til min fordel, selv om jeg var rundt 30 sist graviditet? Blir veldig nedstemt av å lese på nettet, og lurer på om det er noe håp egentlig? Leste om Suzann Pettersen for noen dager siden, som nettopp hadde fylt 40 og født et barn bare uker etterpå. Men da ble hun gravid som 39-åring, jeg fyller straks 40. Reduseres sjansen for å bli gravid veldig mye fra 39 til 40 år? Håper noen kan komme med erfaringer fra virkeligheten om at det kanskje er håp om å bli gravid som 40-åring? Og hvor lang tid jeg burde forvente å måtte prøve? Anonymkode: d50e4...ea2
Gjest ABM Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 Hva med å slutte å lese om hvor vanskelig alt er på nettet og konsentrere deg om å kose deg med ubeskyttet sex isteden..😘
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #3 Skrevet 7. mai 2021 ABM skrev (Akkurat nå): Hva med å slutte å lese om hvor vanskelig alt er på nettet og konsentrere deg om å kose deg med ubeskyttet sex isteden..😘 Jeg prøver så godt jeg kan, men dette tærer veldig på meg psykisk dessverre. Anonymkode: d50e4...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 Tre måneders prøvetid er ikke særlig lenge. Anonymkode: 6ac49...55a 11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 Februar? Seriøst nå må du roe ned ti hakk her, det er jo ingenting. Anonymkode: ee448...24f 10
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #6 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tre måneders prøvetid er ikke særlig lenge. Anonymkode: 6ac49...55a Har lest at mer enn 6 måneders prøvetid for en kvinne 40 og over, gjør at hun regnes som infertil....Føler derfor ganske mye press nå, siden jeg allerede har hatt tre prøveperioder. Anonymkode: d50e4...ea2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #7 Skrevet 7. mai 2021 40 åringer har vanskeligere for å bli gravid, det er et faktum. Ingen vet når man havner i overgangsalderen, og kvinner er sterile ca ti år FØR overgangsalderen setter inn og mensen forsvinner. Dette er også et faktum. Man kan ikke regne med å bli lett gravid som 40 åring. Men det er ikke umulig. Man må bare ha litt mer tålmodighet enn 2-3 måneder, liksom... Det kan ta opptil ett år å bli gravid, selv for unge og friske par. Så smør deg med litt mer tålmodighet, så kan det hende det klaffer om noen måneder. Anonymkode: 32200...59d 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #8 Skrevet 7. mai 2021 Statistikken er dårlig dessverre, det er nok derfor du føler deg nedtrykt. Jeg tror det også blir forsterket av at mange ikke er ærlige om hvor mye fertiliteten daler. De som måtte gi opp barneønsket snakker sjelden høyt om det, mens alle snakker om de som fikk det til. Spesielt kjendiser, f.eks. Suzann. Men det er bare anekdotisk, og det hjelper jo ikke hver og en. Og alle tror det er veldig mye lettere enn det er. Siden februar er jo ikke lenge, så det trenger ikke bety at det ikke går. MEN jeg tror at prøving i din alder er noe man gjør med lave forventninger - det er kanskje for sent, men vi dropper prevensjon, og går det så er det hyggelig. Anonymkode: 365af...62d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #9 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg fyller snart 40, og har siden februar prøvd å bli gravid. Ikke lykkes enda. Har sett mange tråder med lignende tema, men har i det siste lest så mye om temaet på nettet og føler meg nedtrykt. Flere nettsider operer med at sjansen for å bli gravid som 40-åring er så lav som 6%, og at risikoen for abort også er skyhøy på nærmere 50%. Og risikoen for downs syndrom og annet er også mye høyere enn den er for en 30-åring f.eks. Jeg har to barn fra tidligere forhold, helt normale svangerskap og hvor jeg ble gravid på første og andre forsøk. Er det noe som kan tale til min fordel, selv om jeg var rundt 30 sist graviditet? Blir veldig nedstemt av å lese på nettet, og lurer på om det er noe håp egentlig? Leste om Suzann Pettersen for noen dager siden, som nettopp hadde fylt 40 og født et barn bare uker etterpå. Men da ble hun gravid som 39-åring, jeg fyller straks 40. Reduseres sjansen for å bli gravid veldig mye fra 39 til 40 år? Håper noen kan komme med erfaringer fra virkeligheten om at det kanskje er håp om å bli gravid som 40-åring? Og hvor lang tid jeg burde forvente å måtte prøve? Anonymkode: d50e4...ea2 Har aldri hørt noe om at 6mnd prøving = infertilitet. Gynekologen på sykehuset sa det gjerne tok litt lengre tid når man var 40+. Jeg er selv 42, og gravid nå. Har brukt ca. 2 prøveperioder denne gangen. Det samme med de to forrige da jeg var 39 og 41. Men i følge leger er jeg veldig fertil. Uansett er ikke slik at sjansene reduseres på dagen du fyller 40. Det er en glidende overgang. Bare gi det litt mer tid, ønsker deg lykke til! Anonymkode: 6ac49...55a 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #10 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har aldri hørt noe om at 6mnd prøving = infertilitet. Gynekologen på sykehuset sa det gjerne tok litt lengre tid når man var 40+. Jeg er selv 42, og gravid nå. Har brukt ca. 2 prøveperioder denne gangen. Det samme med de to forrige da jeg var 39 og 41. Men i følge leger er jeg veldig fertil. Uansett er ikke slik at sjansene reduseres på dagen du fyller 40. Det er en glidende overgang. Bare gi det litt mer tid, ønsker deg lykke til! Anonymkode: 6ac49...55a Tusen takk. Men er det slik at det er så liten sjanse som 6% i hver syklus som 40-åring? Det virker utrolig lite, eller er det bare et gjennomsnitt, og at for noen -f.eks. deg, så kan sjansen være 40%? Eller er det bare flaks, at mange av eggene mine er dårlige og at kanskje/kanskje ikke slippes et sunt nok egg som kan befruktes? Anonymkode: d50e4...ea2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #11 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): og kvinner er sterile ca ti år FØR overgangsalderen setter inn og mensen forsvinner. Dette er også et faktum. Hvis det er et faktum så er jeg en illusjon. Jeg har også sett den uttalelsen fra en lege, men skulle fryktelig gjerne visst hva slags data han bygger på. Anonymkode: 8cb45...fd3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #12 Skrevet 7. mai 2021 Du har jo bare prøvd 2-3 sykluser, selv i ung alder må man regne med å prøve såpass lenge. Anonymkode: a98ba...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #13 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk. Men er det slik at det er så liten sjanse som 6% i hver syklus som 40-åring? Det virker utrolig lite, eller er det bare et gjennomsnitt, og at for noen -f.eks. deg, så kan sjansen være 40%? Eller er det bare flaks, at mange av eggene mine er dårlige og at kanskje/kanskje ikke slippes et sunt nok egg som kan befruktes? Anonymkode: d50e4...ea2 Jeg tror det er høyst individuelt. Disse statistikkene med antall prosent og at man er steril i x antall år før man når overgangsalder tar jeg med en klype salt. Ikke hør på alt det som skrives her inne heller. Eneste måten du kan finne ut hva som gjelder for deg på er å prøve. Vil anbefale deg en tur til gynekolog for å sjekke at livmor og eggstokker er ok om du ikke har gjort det. Der kan du også få tatt en blodprøve. Kjøp også eggløsningstester og bli kjent med syklusen din. Anonymkode: 6ac49...55a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #14 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror det er høyst individuelt. Disse statistikkene med antall prosent og at man er steril i x antall år før man når overgangsalder tar jeg med en klype salt. Ikke hør på alt det som skrives her inne heller. Eneste måten du kan finne ut hva som gjelder for deg på er å prøve. Vil anbefale deg en tur til gynekolog for å sjekke at livmor og eggstokker er ok om du ikke har gjort det. Der kan du også få tatt en blodprøve. Kjøp også eggløsningstester og bli kjent med syklusen din. Anonymkode: 6ac49...55a Jeg, skal fortsette å prøve. Skal til gynekolog neste uke. Men hva kan de egentlig måle når det gjelder fruktbarhet i en blodprøve? Anonymkode: d50e4...ea2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #15 Skrevet 7. mai 2021 De fleste har sjans til å bli naturlig gravid frem til 42-43 årsalderen. Tvi tvi! Anonymkode: 89e69...002 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #16 Skrevet 7. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg, skal fortsette å prøve. Skal til gynekolog neste uke. Men hva kan de egentlig måle når det gjelder fruktbarhet i en blodprøve? Anonymkode: d50e4...ea2 Jeg hadde AMH på 2 som 39-åring. Ble naturlig gravid etter 3 måneders forhold som 41-åring. Anonymkode: 89e69...002 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #17 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde AMH på 2 som 39-åring. Ble naturlig gravid etter 3 måneders forhold som 41-åring. Anonymkode: 89e69...002 Hva er AMH og er 2 et godt resultat? Kan lite om dette. Anonymkode: d50e4...ea2
Gjest ABM Skrevet 7. mai 2021 #18 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg prøver så godt jeg kan, men dette tærer veldig på meg psykisk dessverre. Anonymkode: d50e4...ea2 Jeg forstår, men skal innrømme at jeg nesten synes synd på mannen din og alle andre menn i lignende tråder for den saks skyld...All vitenskapen, temperaturmåling og dill og dall er forferdelig avtennende...som fungerende mann kunne jeg tatt deg 3 ggr. I døgnet..iallefall nå på våren nå som lyset er tilbake...og hadde det kommet et egg hadde det fått en varm velkomst..for å si det sånn😄men jeg aner ikke om jeg hadde klart det samme med all vitenskapen innblandet?? Jeg tror at hadde du og dine medsøstre investert bare halvparten så mye i nettingstrømper og hofteholdere som i vitenskap så hadde dette ordnet seg😉
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #19 Skrevet 7. mai 2021 ABM skrev (4 minutter siden): Jeg forstår, men skal innrømme at jeg nesten synes synd på mannen din og alle andre menn i lignende tråder for den saks skyld...All vitenskapen, temperaturmåling og dill og dall er forferdelig avtennende...som fungerende mann kunne jeg tatt deg 3 ggr. I døgnet..iallefall nå på våren nå som lyset er tilbake...og hadde det kommet et egg hadde det fått en varm velkomst..for å si det sånn😄men jeg aner ikke om jeg hadde klart det samme med all vitenskapen innblandet?? Jeg tror at hadde du og dine medsøstre investert bare halvparten så mye i nettingstrømper og hofteholdere som i vitenskap så hadde dette ordnet seg😉 Jeg driver aldri med slike tester foran kjæresten min, har ikke nevnt det engang. For hans del bare prøver vi og så går det så går det. Vi har et veldig aktivt og deilig sexliv, så ingen avtenning her. Anonymkode: d50e4...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): 40 åringer har vanskeligere for å bli gravid, det er et faktum. Ingen vet når man havner i overgangsalderen, og kvinner er sterile ca ti år FØR overgangsalderen setter inn og mensen forsvinner. Dette er også et faktum. Man kan ikke regne med å bli lett gravid som 40 åring. Men det er ikke umulig. Man må bare ha litt mer tålmodighet enn 2-3 måneder, liksom... Det kan ta opptil ett år å bli gravid, selv for unge og friske par. Så smør deg med litt mer tålmodighet, så kan det hende det klaffer om noen måneder. Anonymkode: 32200...59d Jeg har ikke hatt vanskeligere for å bli gravid nå som 42-åring enn før jeg ble 40, så det stemmer nok ikke for alle. Har som nevnt brukt 2 prøveperioder hver gang. Anonymkode: 6ac49...55a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå