Gå til innhold

Fadder - rettferdighet eller fornuft?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Vårt første barn har to faddere: mannens ene søster og min søster. Barnet er ikke døpt, men hadde navnefest, så fadderordningen er kanskje mest en staselighet. 

Nå har vi fått et barn til, og lurer litt på dette med faddere. Skal vi velge samme som sist (samme faddere til begge/alle våre barn), eller skal mannens andre søster og min bror få æren denne gangen? 

Har fadderordning noe formelt ved seg? Altså, har det for eksempel noe å si dersom jeg og mannen skulle falle fra? For mannens andre søster, og min bror, er ikke de jeg ville valgt som foresatte til mitt barn. De er relativt umodne, og er absolutt mer av typen "kul onkel/tante som ikke vil ha ansvar for barn mer enn 5 minutter". Jeg er redd mannens søster vil bli fornærmet om ikke det er blir hennes tur denne gangen (hun ville synes det var stor stas!), men samtidig er hun ikke en ansvarlig voksenfigur når det virkelig gjelder. Eldstemanns faddere har egne barn og er mer lik meg og mannen i verdier og tanker. 

Vi tenker såklart å spørre de det måtte gjelde først, altså ingen påprakking av ansvar her! Hadde kanskje ikke trengt fadder i det hele tatt, men siden eldstemann har, så blir det kanskje dumt om ikke nestemann også får... 

Anonymkode: 18f7a...e21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fadder skal påse at barnet oppdrags i den kristne tro. Det er ingen formell rolle og det har ingenting med hvem som får ansvar hvis foreldrene skulle falle fra å gjøre. 

Anonymkode: b2b3c...17a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Faddere har ingen betydning annet enn at de skal gi barnet et kort på dåpsdagen, og sørge for at barnet blir lært opp i den kristne tro. Vi hadde 6 faddere på hvert barn.

Aldri hørt at man har faddere på navnefester.

Hvem som overtar barnet om foreldrene faller i fra blir ikke bestemt ved dåpen, og har ingenting med faddere og gudmor/gudfar å gjøre.

La alle søsknene deres være "faddere". Det er ikke noe antallsbegrensing. Spesielt ikke på navnefest som ikke har faddere engang.

Anonymkode: 297b1...873

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...