Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver en oppgave ifb studier og skal skrive litt om mobbing på arbeidsplassen. Noen som vil dele episoder/erfaringer rundt temaet? Hvilke type mobbing og hva var konsekvens og hva ble gjort? 

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mobbing er helt vanlig, like vanlig som i skolen. Om ikke verre.

Mobbing kan være så mangt, sosial kontroll. Utfrysning, nedlatende kommentarer. Etc.

Voksne er ikke bedre enn barn.

Anonymkode: b06f4...dda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket fag studerer du? 

Jeg vil anbefale deg å sjekke boken "Makt og maktbruk i arbeidslivet" av Endre Sjøvold. Og lese om konflikthåndtering. Du kan også sjekke hva som står i Arbeidsmiljøloven om dette, og sjekke hvor mange som (ikke) har vunnet frem i saker som omhandler varsel om mobbing. Dette er en del av AML som ikke blir håndtert veldig godt imo.

En aktuell sak mtp konflikthåndtering er saken mellom programleder Line Andersen og NRK som foregår nå. Dette er ikke anklager om mobbing direkte, men hvordan en psykososial konflikt håndteres av ledelsen. Saken er gjenkjennelige for mange som har blitt opplevd å bli degradert, flyttet på, sykemeldt og uglesett, uten at konflikten har blitt håndtert riktig. Den som blir mobbet ender ofte dårligst ut når man sier ifra, fordi man blir personen som lager "problemet." Jeg tar ikke side med hverken Line Andersen eller nrk, men jeg stiller spørsmål ved hvordan denne saken er løst. Det blir spennende å se utfallet. 

Anonymkode: f6ec8...66f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstremt mye mobbing i arbeidslivet, særlig på kvinnedominerte arbeidsplasser. Utfrysning, baksnakking, latterliggjøring, konsekvent «kjipe» oppgaver, overse, nedverdige, nedgradere osv. Det defineres gjerne ikke eksplisitt. Kjenner flere som har fått psykiske problemer/uføre pga dette. Som regel blir ingenting gjort, vedkommende slutter heller. 

Anonymkode: cac5a...0c2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har blitt mobbet på arbeidsplassen og vil dele opplevelsen? 

HI

Anonymkode: 7562d...6cd

AnonymBruker
Skrevet

Første arbeidsplassen ble jeg mobbet for å ha farget håret rødt og for å ikke være like hyperaktiv og "spraglete" som de andre som jobbet der. Jeg var 16 år, jobbet på Mc Donalds. Skiftlederene gjorde alt de kunne for å lage arbeidsdagen et helvete for meg. Det var meninga at man skulle være 2 på jobb, en i kasseområdet/restauranten og en bak for å lage mat.
Skiftledern sa alltid at de hadde mye "kontorarbeid" og satt på kontoret mens det dannet seg milelang kø fordi jeg måtte manøvre meg fra kassa og bak for å lage mat aleine. Enda jeg spurte om hjelp flere ganger, så ga han F. Han kom ut noen ganger for å kjefte på meg foran kunder og for å si at jeg gjorde en dårlig jobb, også gikk han igjen.
Hjalp ikke å si ifra til overordenede heller, fordi sjefen var gode venner med de fleste skiftlederene.

En annen plass jeg jobbet på var en matbutikk. Jeg hadde tatoveringer og piercinger som kundene i stor grad syns var kult. De kommenterte alltid positivt på hvordan jeg så ut og syns de knæsje fargene i håret var gøy. En kunde sa til og med at jeg alltid lyste opp dagen hennes når jeg stod i kassa.
Sjefen derimot? Not so much. Hu var et monster. Baksnakka meg til alle kollegaene, fortalte ting som ikke var sant, som at jeg likte satanmusikk og ville komme til helvete om jeg fortsatte å tatovere meg. Hu kunne finne på å baksnakke meg til kunder også. Sånn holdt det på i nesten et år før hu baksnakka meg til feil person. Nemlig, mamma :P
Mamma skjelte sjefen ut til de grader, og jeg bestemte meg for å slutte der på dagen. 
Å det var bare meg hu var sånn mot! Hu var smilende blid mot alle andre, men ikke meg.

Anonymkode: f5469...e57

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg opplevde på min arbeidsplass at en kollega ble snakket om pga utfordringer i samarbeidet. Dette ble snakket mye om mellom kollegaene som irriterte seg over både det ene og det andre hos vedkommende. Ikke alt som var reelt. Det er lett å tro uten å vite og sjekke ut ting før man snakker  

Tok en prat med vedkommende om utfordringer jeg ser som leder, og hvordan vi som team må jobbe fremover. Tok også en prat med de aktuelle ansatte, med tydelig beskjed om at jeg ikke ønsker prating om vedkommende i hverdagen. Er det noe så ta det direkte opp med meg eller den det gjelder. Gjennomførte hyppige små møter for å ta tak i situasjoner som skapte utfordringer i arbeidet. Gjorde dette fortløpende for å få løst opp i problemer som oppsto så fort som mulig. Opplevede over tid at vi ble et godt team som turte å ta opp ting med hverandre og ble kjent med hverandres sterke og svake sider. Kommunikasjon og ærlighet er viktig. 

Gjest Råååsa
Skrevet (endret)

Jeg ble mobbet i 8 år på min arbeidsplass. Det var utskjelling og utfrysning det gikk i. Jeg var en handikappet arbeidstaker (Multippel Sklerose) så jeg behøvde en del tilrettelegging. Som jeg ikke fikk. Det var fryktelig vondt. 

I år 7 varslet verneombudet øverste sjef om behandlingen av meg, med et 5 sider tettskrevet dokument med eksempler. 

Det ble innkalt til konfliktmøte der det hele endte med at jeg ba om unnskyldning for at jeg var en slik krevende person. 

Miljøet ble enda kaldere og ingen pratet med meg. Jeg ble så syk, fysisk og psykisk, at jeg forsøkte det unevnelige. NAV grep inn og uføretrygdet meg på 2 uker. 

Dette er 4 år siden og jeg er enda ikke frisk. 

Endret av Råååsa
AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (17 minutter siden):

Jeg ble mobbet i 8 år på min arbeidsplass. Det var utskjelling og utfrysning det gikk i. Jeg var en handikappet arbeidstaker (Multippel Sklerose) så jeg behøvde en del tilrettelegging. Som jeg ikke fikk. Det var fryktelig vondt. 

I år 7 varslet verneombudet øverste sjef om behandlingen av meg, med et 5 sider tettskrevet dokument med eksempler. 

Det ble innkalt til konfliktmøte der det hele endte med at jeg ba om unnskyldning for at jeg var en slik krevende person. 

Miljøet ble enda kaldere og ingen pratet med meg. Jeg ble så syk, fysisk og psykisk, at jeg forsøkte det unevnelige. NAV grep inn og uførtrygdet meg på 2 uker. 

Dette er 4 år siden og jeg er enda ikke frisk. 

WTF....Det gjør vondt å lese dette! En stor klem til deg ☺️💋🌼

Anonymkode: 439d3...e5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mobbing men trakassering fra en kollega som var et hakk høyere opp i systemet. Hun følte seg truet fordi jeg hadde mer kunnskap og var godt likt av pasienter.  Før jeg begynte var hun på topp, da jeg kom kunne pasienter spørre etter meg og det var en trussel. Hun gjorde arbeidsdagene til et helvete og jeg måtte si opp til slutt. Det gikk i at hun kvalitetssikret alt jeg gjorde, hun klarte ikke å holde unna sine egne oppgaver pga dette.  Hun snakket nedlatende om meg til andre kolleger og pasienter. Hun skjelte meg ut om hun klarte å finne en feil jeg hadde gjort, men glemte at hun gjorde samme feil selv.  

Anonymkode: 061de...868

Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

WTF....Det gjør vondt å lese dette! En stor klem til deg ☺️💋🌼

Takk:blomst:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 13.57):

Det er ekstremt mye mobbing i arbeidslivet, særlig på kvinnedominerte arbeidsplasser. Utfrysning, baksnakking, latterliggjøring, konsekvent «kjipe» oppgaver, overse, nedverdige, nedgradere osv. Det defineres gjerne ikke eksplisitt. Kjenner flere som har fått psykiske problemer/uføre pga dette. Som regel blir ingenting gjort, vedkommende slutter heller. 

Anonymkode: cac5a...0c2

Jeg opplever det fra mannlige kollegaer...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 13.39):

Mobbing er helt vanlig, like vanlig som i skolen. Om ikke verre.

Mobbing kan være så mangt, sosial kontroll. Utfrysning, nedlatende kommentarer. Etc.

Voksne er ikke bedre enn barn.

Anonymkode: b06f4...dda

Hvor mye skal man finne seg i? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor mye skal man finne seg i? 

Godt spørsmål.

Jeg har nettopp varslet kommunen om min tidligere arbeidsplass, ble sykemeldt og veldig økonomisk skadelidende med påfølgende hull i cv. Får se om jeg får svar, avisoppslag om tidligere arbeidssted nå- så mulig jeg blir hørt.

Anonymkode: bbf34...bb9

AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (6 timer siden):

Takk:blomst:

Sender deg gode tanker og lykkeønskninger❤️🌸

🌺🌸🌸Vennlig hilsen et medmenneske🌸☘️🌺

Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sender deg gode tanker og lykkeønskninger❤️🌸

🌺🌸🌸Vennlig hilsen et medmenneske🌸☘️🌺

Takk🌹

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...