Gå til innhold

Veiledning fra barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
jeg skal få veiledning fra barnevernet, noe som var frivillig og jeg takket ja til. 
jeg har en sønn som er veldig sår og henger seg mye opp i far og mitt sitt forhold fra da vi var sammen. En dag forsnakket jeg meg og sa at far hadde en sykdom i seg som gjorde at han ikke hadde det noe bra når vi var sammen. Så vi kranglet mye og ville ikke være kjærester mer. Men far er nå frisk og har det bra. 
Utsagnet mitt kom fra at far hadde nylig truet med selvmord og jeg tenkte det kunne hjelpe barnet om far faktisk gjennomførte(han har tidligere vært innlagt pga forsøk på selvmord. Og snakket med politiet om det. Han nekter behandling). 
Men jeg forstår nå at det var totalt feil av meg å overhode si noe. Spesielt at far hadde en sykdom.. 

har noen opplevd å få veiledning av barnevernet? Fordi dere sa noe kjempe dumt? Jeg skammer meg sånn.. 

Anonymkode: fd451...cc8

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Om igjen:

Du tenkte det var BRA at far gjennomførte selvmord? Misforstod jeg deg her?

Å fortelle generelt åpent om psykisk uhelse er ikke noe som utløser veiledning fra barnevern, så dette handler nok mer om dine evner som forelder? Og at du trenger veiledning? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett å trå riktig alle ganger! Jeg tror ikke det var noen krise det du sa. Veiledningen ville jeg tatt imot, den er ofte bra. Still med et åpent sinn, og ta til deg det du syns er gode ideer. Lykke til

Anonymkode: 991e4...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. 
jeg skal få veiledning fra barnevernet, noe som var frivillig og jeg takket ja til. 
jeg har en sønn som er veldig sår og henger seg mye opp i far og mitt sitt forhold fra da vi var sammen. En dag forsnakket jeg meg og sa at far hadde en sykdom i seg som gjorde at han ikke hadde det noe bra når vi var sammen. Så vi kranglet mye og ville ikke være kjærester mer. Men far er nå frisk og har det bra. 
Utsagnet mitt kom fra at far hadde nylig truet med selvmord og jeg tenkte det kunne hjelpe barnet om far faktisk gjennomførte(han har tidligere vært innlagt pga forsøk på selvmord. Og snakket med politiet om det. Han nekter behandling). 
Men jeg forstår nå at det var totalt feil av meg å overhode si noe. Spesielt at far hadde en sykdom.. 

har noen opplevd å få veiledning av barnevernet? Fordi dere sa noe kjempe dumt? Jeg skammer meg sånn.. 

Forstår virkelig ikke hvorfor bv er inne i bildet for å veilede deg om dette er hele saken.

Detter er etter min ening en helt legitim ting å si til sine barn for å hjelpe dem å forstå hvorfor ting har vert eller er som det er.

Anonymkode: d8a1f...04f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (1 minutt siden):

Om igjen:

Du tenkte det var BRA at far gjennomførte selvmord? Misforstod jeg deg her?

Å fortelle generelt åpent om psykisk uhelse er ikke noe som utløser veiledning fra barnevern, så dette handler nok mer om dine evner som forelder? Og at du trenger veiledning? 

Nei, far lever.. 

jeg tenkte det var ok å si at han hadde en sykdom inne i seg som gjorde at han hadde det veldig vondt inne i seg..

og jo, det var derfor vi fikk tiltak. For da mente de at jeg trenger veiledning. For det var å sette den andre forelderen i dårlig lys. Noe jeg er helt enig i st er helt og holdent feil. 

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, far lever.. 

jeg tenkte det var ok å si at han hadde en sykdom inne i seg som gjorde at han hadde det veldig vondt inne i seg..

og jo, det var derfor vi fikk tiltak. For da mente de at jeg trenger veiledning. For det var å sette den andre forelderen i dårlig lys. Noe jeg er helt enig i st er helt og holdent feil. 

Tja.

Jeg synes det høres voldsomt merkelig ut at man gjør et vedtak hos barnevern for en uttalelse som dette, som jo er sann og helt i orden å si. 

Du får be om skriftlig begrunnelse? 🤷‍♀️ Vil jo anta det ligger langt mer bak her fra deres side. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, far lever.. 

Det høres jo veldig rart ut. Jeg ville gjort som deg

Anonymkode: 475af...2c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, far lever.. 

Hvordan fikk BV vite dette?
Jeg må si at jeg føler det er mer her, og det sier jeg med bakgrunn i at jeg har en jobb som samarbeider med BV og basert på alt det vi er bekymret for og som avvises av BV, virker dette helt merkelig. 

Anonymkode: 6678e...5d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen i tilfelle det er forvirring med teksten min. 

Far lever- men truer og har forsøkt selvmord tidligere. 
han nekter å motta hjelp. 
derfor sa jeg at far hadde en sykdom inne i seg. Dette sa jeg for 1år siden. Før vi hadde noe som helst med bv å gjøre. Men det var aktuelt pga fars psykiske helse var nede på bunn og jeg trodde han kom til å ta livet Sitt. For det sa han til politiet, som kontaktet meg igjen, og sa ifra om dette. Far ønsket ingen form for hjelp. Jeg har tidligere tatt kontakt med bv for at de skal hjelpe han på en eller annen måte fordi jeg var bekymret, typ at de tilbyr COS kurs, kanskje det ville gi han mer å leve for eller noe.. 

Uansett. barnet har derfor økt behov for å snakke, men det er også fordi far ønsker at barnet skal si noe negativt om meg som mor (typ lærer barnet å vise fingeren til meg). Bv tenker st barnet har behov for å snakke med de. Og gi meg 1-2 veiledningstimer. For de synes ikke at jeg skulle fortalt barnet dette. For det setter den andre forelderen i dårlig lys. 
vi var allerede i undersøkelse hos dem pga fars partner trakasserer meg. 
barnet forteller så om dette og de ønsker derfor samtaler med barnet og veiledning til meg. Men det er frivillig. Jeg sa likevel ja. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 12.45):

Hei. 
Utsagnet mitt kom fra at far hadde nylig truet med 

.. 

Endret av Cleo88
In Cognito
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Hva sa du til barnet at det hadde vært bra at far gjennomførte? Selvmordet eller behandlingen?

Anonymkode: d38fd...501

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei. 

Frivillig veiledning fra bv er aldri frivillig. Takker du nei, så tvinger de deg. Skjerp deg

Anonymkode: fe126...baa

AnonymBruker
Skrevet

Forstår heller ingenting av dette.

Anonymkode: 879e5...8c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke feil å opplyse at far har sykdom, så lenge det er på et nivå barnet kan forstå. 

Jeg har veiledning fra barnevern pga jeg har barn med diagnoser, men det er en barnepsykolog som er veileder. Jeg ville forhørt meg litt om hva de tilbyr, og hvorfor. Du skal vite hva deres tanker er, når de tilbyr dette.

Anonymkode: 286c3...ff0

Skrevet (endret)
Fnuggolina skrev (På 7.5.2021 den 12.54):

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 13.03):

😐

Endret av Cleo88
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke. Hva sa du til barnet at det hadde vært bra at far gjennomførte? Selvmordet eller behandlingen?

Anonymkode: d38fd...501

Hva er det dere ikke klarer å lese, syns hun forklarer fint jeg 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Cleo88 said:

Hva går veiledningen ut på? Er ikke dette noe også far kunne hatt nytte av? 

Er det egentlig feil at barnet vet far er syk? Jeg har også vært syk og vært innlagt en periode - har ikke alltid kunnet hatt barna her. Da har de fått vite at jeg var syk og noe forklaring. De merker at det er noe, altså skulle man vel tro at åpenhet var det beste? Helst burde du ha samarbeidet med far om hva som skulle kommuniseres til barna. Ellers ser jeg ikke feilen ved det? Ville nok ikke snakket om selvmord - men det har du vel heller ikke sagt noe om? 

Du høres ut som en god mor som er opptatt av at barna ivaretas og at de også får støtte i relasjonen til sin far. Kan han ivolveres og ta litt mer ansvar selv også? Høres egentlig ut som han trenger veiledning mer enn det du gjør, ut fra HI. 

Jeg lurer også på hva barnevernet mener at man skal si. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
Det er meg det går på meg fordi jeg snakket med barnet. Og har hovedomsorgen. 
jeg har ikke sagt til barnet noe som helst om at det er bra at far utførte noe som helst. Jeg sa til barnet at pappaen var syk inne i seg når vi var sammen, men han har det bra NÅ. Far lever. Igjen- far lever -. 

vi har også høyt konfliktnivå og derfor var vi involvert med bv fra før av. Men fordi barnet har behov for å snakke - og fordi jeg sa at pappa var syk inne i seg når vi var sammen- så ønsker bv 1-2 veiledningstimer med meg alene. Og 3 timer med barnet for prat. 

far ønsker ingenting med meg eller bv å gjøre (med meg pga høyt konfliktnivå per dags dato). Så han skal ikke i møter slik det ser ut i dag. 

bv mener at da satte jeg far i dårlig lys. Og da, uten at de sa det, tenker jeg at de ser det med bakgrunn av at vi har konflikter nå. Selv om barnet fikk vite dette på en tid denne konflikten ikke var aktuell.  
jeg trodde oppriktig at jeg gjorde det rette på det tidspunktet, fordi jeg trodde far kom til å ta livet sitt. 
men det sa bv at var å dra barnet inn i de voksnes verden, noe jeg ikke skal gjøre. Og da trenger veiledning. For å forstå det skillet bedre. 

det jeg spør om her om noen andre har vært borti lignende veiledningstimer. Og hvordan det evnt gikk? Hva fikk dere ut av det? Og hvordan? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 13.08):

Jeg lurer også på hva barnevernet mener at man skal si. 

Endret av Cleo88
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det dere ikke klarer å lese, syns hun forklarer fint jeg 

«Bakgrunnen var at far truet med selvmord(..) og jeg tenkte det var best for barnet om far gjennomførte».

Det var setningen jeg ikke forstod.

Men TS:

Det kan være de ikke uttaler seg om veiledningen av far pga taushetsplikt, og gjennomfører 1-2 timer (som er lite) med deg for å lage en felles plan for begge da barnet åpenbart lider.

Han fremstår psykisk syk, men også ekstremt uegnet som forelder om han lærer barnet til å vise finger til sin andre forelder i lys av konflikt? Det er fullstendig infantilt og dysfunksjonelt.

Hva COSkurs har med selvmordsforebygging forstår ikke jeg, men. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...