Gå til innhold

forarbeid når jeg skal male hyller i furu

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg leser og leser på jotun.com, men får ikke helt tak på det, så håper noen her kan hjelpe.

Jeg skal male BBB-reolen min, som er i furu (heltre). For å gjøre det vanskelig har jeg hyller med tre forskjellige overflater: Noen er ubehandlet, noen er lakkert og noen har noe voksgreier med hvitt pigment (usikker på hva det er egentlig).

Jeg har tenkt å begynne med å vaske med sånn spesialsåpe før maling, og så skjønner jeg at jeg må slipe.

Men - må jeg slipe gjennom lakken og helt ned til treet? Eller holder det å få en ruere overflate?

Så sier Jotun at jeg må bruke kvist- og sperregrunn - noen steder sier de at jeg må bruke det også på lakkerte flater, andre ganger sier de at det bare er nødvendig på ubehandlet tre. Men jeg tror jeg safer, og bruker det på alt.

Men er dette nok? eller må jeg ha noe heftgrunn i tillegg?

så hadde jeg i utgangspunktet tenkt å bruke trestjerners gulvmaling, men nå ser jeg at Jotun har en maling til treverk som heter Supreme Finish. Noen som har erfarng med den? Blir det kult med glansgrad 80, eller er det too much?

Anonymkode: 3b3e0...db6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du kan male over lakk, tror ikke du trenger å slipe lakk før maling. Om du skulle beise derimot, eller bruke hardvoksolje, da måtte du slipe lakken.

kvist- og sperregrunn - vurder om hyllene er veldig gamle? Hvis de er sånn type 20 år gamle, da har de sikkert "blødd ferdig", du kan slippe å bruke kvistgrunning. 

Supreme Finish er bra maling. Jeg personlig ville absolutt valgt matt fremfor glans. Glansgrad 40 er too much, synes jeg. 🙈😅 Men det kommer vel an på smak og stil.. 

Anonymkode: 67b25...b88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

du kan male over lakk, tror ikke du trenger å slipe lakk før maling. Om du skulle beise derimot, eller bruke hardvoksolje, da måtte du slipe lakken.

kvist- og sperregrunn - vurder om hyllene er veldig gamle? Hvis de er sånn type 20 år gamle, da har de sikkert "blødd ferdig", du kan slippe å bruke kvistgrunning. 

Supreme Finish er bra maling. Jeg personlig ville absolutt valgt matt fremfor glans. Glansgrad 40 er too much, synes jeg. 🙈😅 Men det kommer vel an på smak og stil.. 

Anonymkode: 67b25...b88

hyllene er fra 70- og 80-tallet. Trenger jeg ikke kvist- og sperregrunn da??

Anonymkode: 3b3e0...db6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...