Ephemera Skrevet 3. september 2005 #1 Skrevet 3. september 2005 Jeg kjøpte ei dongeribukse i USA i sommer som jeg synes er litt for stor. Her i Norge har jeg ofte problemer med at dongeribuksene er for trange, men i USA hadde de andre størrelser gitt... Den er i 100 % bomull og skal vaskes på 30 grader. Jeg har vasket den på 40 grader og synes den ble litt mindre da. Nå har jeg lyst til å vaske den på 60 grader i håp om at den skal bli enda litt mindre, men er redd for at den skal krympe for mye...?? Noen som har erfaring med det?
Gjest gjest1 Skrevet 3. september 2005 #2 Skrevet 3. september 2005 Jeg har prøvd å vaske på både 60 og 90 grader. Tørket i tørketrommel. Resultat: Buksen krympet litt i lengden (og det var ikke meningen...), men ikke ellers. Buksen føltes litt strammere med det samme, men gikk ut igjen ganske raskt.
Gjest sexysadie Skrevet 3. september 2005 #3 Skrevet 3. september 2005 Jeg har begynt å kjøpe buksene nummeret for små pga det her.
Ephemera Skrevet 3. september 2005 Forfatter #4 Skrevet 3. september 2005 Takk for svar! Jeg torde ihvertfall å vaske buksa på 60 grader idag, så får vi se om den blir noe mindre Litt rart det der med krymping... sengetøy og håndduker krymper jo heller ikke selv om du kokvasker det... Det må være fordi det er bomull..??
Gjest Tristessa Skrevet 3. september 2005 #5 Skrevet 3. september 2005 Erfaringsmessig er det umulig å krympe dongeri, effekten er i alle fall svært kortvarig, og etter en halvtimes tid er man tilbake der man startet... Det eneste som skjer, er at fargen falmer fortere (merkes best på mørke jeans) og så har jeg en følelse av at stretchen i jeansene ikke liker å vaskes på så høy temperatur. Synd, for det er kjipt med slaskete bukser...
Ephemera Skrevet 3. september 2005 Forfatter #6 Skrevet 3. september 2005 Okei - da blir det ihvertfall vasking på 40 grader neste gang
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2005 #7 Skrevet 3. september 2005 Jeg vakser alt vanlig brukstøy på 40 eller 60 grader, også jeans. De er bare bittelitt trange den første tiden ja, så blir den vid igjen. Tror du kan glemme å vide den ut, men du kan jo spise litt mer med god samvittighet
Ephemera Skrevet 4. september 2005 Forfatter #8 Skrevet 4. september 2005 Hehe... takk for det Frysepulver - men jeg skal nok heller ned noen kilo isteden for opp Buksa er tørr og jeg har prøvd den på. Den virket litt trangere nå, men det er vel fordi den er litt stiv og nyvasket. Får heller vaske den ofte
Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2005 #9 Skrevet 4. september 2005 Det er som du sier..umulig å krympe 100% bomull, bortsett fra første gang de vaskes. Strechstoff blir ødelagt ved høye temperaturer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå