Gå til innhold

Nærkontakt av nærkontakt har fått påvist korona

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Lilylune
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du skal i ventekarantene, altså i karantene fram til DIN nærkontakt har testet negativt. Nærkontakten din må derimot være i karantene i 7/10 dager selv om hen tester negativt.

Det har ihvertfall vært slik når det har mistanke om den britiske varianten, og det er vel generelt mest den som er utbredt nå? 

• Liker 2
Skrevet

Når dette har truffet meg har scenarioet vært smitte hos klassekompis av mitt barn. Da har jeg som nærkontakt av nærkontakt vært i ventekarantene mens jeg venter på prøvesvaret til mitt barn (som er nærkontakt).

Har du vært nærkontakt med denne nærkontakten ETTER at denne var i en smittesituasjon?

Skrevet

Jeg hadde lunsj på jobb som viste seg å være smittet med den engelske varianten. Slapp karantene da jeg satt ca 2m unna. Etter en uke måtte plutselig alle testes pga den engelske varianten. Ingen var smittet.  

Skrevet
Lilylune skrev (På 7.5.2021 den 10.25):

Min nærkontakt skal testes, men må jeg også i karantene før de evt får negativt prøvesvar? For å presisere, det er nærkontakt av en nærkontakt, så jeg har ikke vært i direkte kontakt med person som er syk (eller iallefall påvist). Vet at jeg må i karantene om min nærkontakt får det påvist. 
Jeg jobber et sted med mye folk og litt bekymret.. 

Og en annen ting, når min nærkontakt skal testes, er det da hurtigtest de tar?

Nå har du sikkert egentlig funnet ut av dette allerede, men for ordens skyld:

Når din nærkontakt skal testes, så er det vanlig test de tar. (Den tar det 1-3 døgn å få svar på. De fleste har svaret dagen etter.)

Hvorvidt du som nærkontakt av nærkontakt må i ventekarantene, kommer normalt an på hvor nære du og denne nærkontakten er. Er dere i samme husstand, så skal du nok det. Er dere ikke så nære, men heller har møttes og vært sammen et par ganger, trenger du ikke gå i ventekarantene.

Om du skal i ventekarantene regner jeg med du blir kontaktet av smittesporerne der du bor. De forteller deg da hva du skal gjøre.

• Opprett ny...