AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #1 Skrevet 7. mai 2021 Barnefri.. (jeg liker ikke det ordet, men bruker det nå så folk skjønner hva jeg mener) for ordens skyld, jeg snakker IKKE om avlastning fordi ungen har kolikk eller en atferdsdiagnose. Hvor ofte har folk det og hvor gamle var barna da dere hadde behov for det? Personlig har vi aldri sett poenget. Anonymkode: 5362a...d95 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 Enig. Barnefri?! Fri fra barna JEG valgte å føde, nei. Det er jo mitt ansvar. Mine 2 små skal jeg passe på Bruke tid sammen. Egoistiske foreldre som skal leve livet sitt, setter barne sine til side. Gjerne for festing/reising etc. Patetisk. Se bare på de som reiser på utenlandsturer mens de har barselspermisjon....for barnet vil jo såklart på tur til barcelona! Anonymkode: 28bb7...732 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 7. mai 2021 Ja har det to ganger i måneden. Da er de på overnatting hos sine besteforeldre. Dette er fast. Noen ganger kan det bli oftere fordi barna selv ønsker det 🙂 De dagene har vi kjærestekvelder. Pynter oss litt, lager god mat, går ut andre ganger, ser på film eller gjør noe som par. Viktig å ta vare på hverandre selv om man har barn. Vi har 4 stykker og gift i 15 år. Anonymkode: 69f9e...c27 90
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 Har hatt behov noen få ganger når begge foreldrene må dele seg på 2 viktige foreldremøter, eller at han har vært vekk på jobb, og jeg må på ett møte. Har og hatt barnevakt når jeg har jobbet dagen i helg, og han skal på konkurranse (aktiv innen idrett). Ser ikke at det er ille å ha barnevakt når det er hjelp til hverdagskabalen. Og noen ganger må man rett å slett hente seg inn, og finne seg selv igjen. Drømmer om å ha de på overnatting en helg, men det blir vanskelig. Anonymkode: 0d4a3...eca 3
GammelKaktus Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 Jeg har aldri hatt det, sånn utenom når han har vært på skole og barnehage og jeg var på jobb. 😄 Har ikke hatt behovet.
Hotwife Skrevet 7. mai 2021 #6 Skrevet 7. mai 2021 Ja synes vi som foreldre kan få litt fri fra å passe barnebarna deres 😉 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 7. mai 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Se bare på de som reiser på utenlandsturer mens de har barselspermisjon....for barnet vil jo såklart på tur til barcelona! Anonymkode: 28bb7...732 Men da tar de jo ansvar for sine barn som de har valgt å få!? Bare at de gjør det på tur. Hvorfor har der noe å si for deg om de tar ansvar i Barcelona eller hjemme? Tåpelig kommentar😄 Anonymkode: b89f3...4a6 62
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 7. mai 2021 Det var da veldig ovenfra og ned holdning 😅 Anonymkode: 43fca...f37 50
Sinsiew Skrevet 7. mai 2021 #9 Skrevet 7. mai 2021 Ja, vi har barnevakt. Ikke fordi vi trenger det, men fordi barnet elsker å tilbringe tid med besteforeldre og onkel. Hun er ofte på overnattinger, eller bare middagsbesøk. 25
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #10 Skrevet 7. mai 2021 Har aldri barnefri, 100% alene med ei på 10. Anonymkode: 41f87...227
Marshall Skrevet 7. mai 2021 #11 Skrevet 7. mai 2021 Jeg kaller det ikke barnefri, men egentid. For eksempel noen timer for å trene eller treffe en venninne. Hvorfor skulle det være noe galt i det? 38
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #12 Skrevet 7. mai 2021 Tja, ungene begynte vel å få sove over en natt hos besteforeldre da de var litt over året. Begynte med at de ikke ville være med hjem etter besøk, og tenkte at javel, så får de bli natten over da. Nå bor besteforeldrene i nærheten så ikke noe krise om vi måtte hente midt på natten, men enda ikke skjedd. Fra de var 3-4 år begynte de å være med på hytta osv i en uke i sommerferien, en helg nå og da. Ikke fordi vi foreldre hadde behovet, men fordi barn og besteforeldre ønsket det, og da tenker jeg at jeg ikke skal si nei bare fordi jeg har behov for å ha barna mine nær meg, eller ikke har behov for "barnefri". Men jeg skal jo ærlig innrømme at det er deilig på dagtid de gangene de er borte, men nettene kan være tøffe når jeg helst skulle ha hatt de nær meg (les: at de sover i sengene sine). Så da får heller barnas behov for å være sammen med besteforeldre og annen familie komme først. For det er ikke til å stikke under en stol at det er stas for barn å få besteforeldre for seg selv og "fri" fra foreldrene og vårt mas og Vi har selvsagt hatt barnevakt for å få hverdagskabalen til å gå opp, når man har 3 barn og 1 går i barnehagen, 1 på barneskolen og 1 på ungdomskolen så er det ikke alltid man strekker til når foreldremøter, utviklingsamtaler, tannlege og legetimer osv blir lagt til samme dag og man ikke får flyttet på alt. Men akkurat det telles ikke som "barnefri" synes jeg. Anonymkode: 8eef9...4db 14
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #13 Skrevet 7. mai 2021 Med nr 1 hadde jeg egentlig ikke behov for barnevakt. Bodde i ett område med flere boliger i rekke, der vi var mange mødre. Så etter barna var lagt satt vi ute på verandaene med babycall 😅 Men barnet mitt hadde også en ekstremt ivrig farmor som ville passe, så bare fra han var noen mndr gammel passet hun han. Og fra han var 6 mndr hadde hun han minst en helg i mndn, noen ganger måtte vi faktisk si nei 😂 Nå har jeg fått nr 2 med nåværende samboer, mini er 4 år og har aldri hatt barnevakt eller pass. Ser vi behovet? Ja! Men har somsagt ingen å spør, og sønnen vår er ekstremt var på nye folk, prøvd bv uten hell. Anonymkode: 599a6...704 1
Summeer Skrevet 7. mai 2021 #14 Skrevet 7. mai 2021 Ja, selvfølgelig har vi et behov for å kunne senke skuldrene litt og få litt overskudd. Og besteforeldrene har behov for kontakt med barnebarna og en god relasjon uten at vi foreldrene er der. Jeg ser på det som en kjempestyrke at mine barn har 6 andre voksne de kjenner godt og kan gå til om de ikke ønsker å snakke med oss foreldrene. 20
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #15 Skrevet 7. mai 2021 Barna har sjeldent foreldrefri. Bedre måte å si det på? Vi har ønsket å dra på et par konserter, forestillinger, kino, ikke-barnevennlige restauranter, julebord ol. igjennom tidene, og har da fått barnepass. Det skjer maks ei gang i året, nå er det to år siden sist. Barna er fem og åtte. De blir mer og mer selvstendige, også ute alene, så vi får litt egentid her og der når de er på farta. Men behovet har ellers ikke vært der. Vi føler ikke at vi må ha en pause, men det hadde vært utrolig deilig iblant, f.eks sovende barnevakt, så vi kan komme oss ut på kvelden. Det hadde vært deilig å kunne tatt en tur sammen på kveldene. Men jeg synes også det er utrolig deilig med mannefri iblant, så jeg kan ha egen(ego)tid, venninnetid osv. Anonymkode: ebaed...c41 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #16 Skrevet 7. mai 2021 Jeg tenker at å ha barnefri 3-4 helger i løpet av året kan være godt. Man trenger å pleie vennskap med venner uten barn, og man trenger av og til tid bare som par for å pleie forholdet. Men det finnes grenser. Fetteren til kona og kona hans er ingeniører begge to. Fetteren drar stadig vekk offshore og er borte i flere uker, mens kona jobber masse både på dag og kveldstid. Så nå har min kones tante og onkel passet barnet i mange uker i strekk, både dag og natt. De er pensjonister og har tid og lyst. Men barnet er litt over ett år gammelt, og jeg synes det er helt sykt at foreldrene jobber så mye at de knapt ser barnet sitt Anonymkode: b30d7...541 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #17 Skrevet 7. mai 2021 Ja, selvfølgelig har jeg behov for det. Jeg har vært alenemor i 17 år og har hatt barnefri når barnet mitt har vært hos far (noe som skjer sjelden pga annen kant av landet) eller andre i min familie har passet ham. Jeg trenger å opprettholde et sosialt liv og treffe venner av og til. Alle mine venner har barn som er mye eldre enn mitt, eller de har ikke barn, så det har vært helt uaktuelt å ta med sønnen min i de sammenhengene. Jeg er også med i to organisasjoner og det har vært noe av det viktigste i livet mitt, bortsett fra familien. Jeg vil ikke oppgi det bare fordi jeg har fått barn. Hva er poenget med å isolere seg og bli ensom? Jeg skjønner ikke poenget med å oppgi hele sitt liv fordi man blir forelder? Jeg hadde blitt dypt deprimert om jeg skulle ha levd et så ensomt liv. Det er ikke egoisme å behøve venner og fritidsinteresser, det handler om å leve et meningsfullt liv og bevare sin mentale sunnhet. Anonymkode: 6dbce...bd9 25
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #18 Skrevet 7. mai 2021 Kaller det alenetid jeg. Både jeg og mannen har behov for alenetid så en og annen gangen er jeg eller han helt alene hjemme en dag eller to. Vi har derimot aldri barnevakt da vi ikke har noen som kan stille opp. Tror uansett ikke vi hadde benyttet det så ofte om vi hadde hatt muligheten heller. Ser ikke på alenetid som noe galt. Det har ikke noe med at barnet ikke var ønsket eller noe. Tror derimot det er sunt for oss iallefall med litt alenetid. Anonymkode: 249ae...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #19 Skrevet 7. mai 2021 Vi er i 30-åra og har barnevakt til vår annenhver uke, da henter besteforeldre i barnehagen og har hen på overnatting. Det har vi gjort siden hun var 1 år. Jeg vokste opp tett med mine besteforeldre, og det har vært utrolig viktig for meg. Og ser det samme skje med vår lille, som elsker å dra på besøk og være der. Veldig stas. At det er fint med en kveld sammen som par betyr ikke at man ikke setter pris på barna sine, for noe vrøvl. Anonymkode: 65a97...7be 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 Hvorfor lurer du? Vi har hatt veldig lite barnevakt, men en sjelden gang har vi jo gått ut og spist, vært på en fest, en langhelg et par ganger da de var småbarn (på 8 år). Nå hender det at de reiser vekk selv på noe, med venner eller familie, da er de jo ikke hjemme, tenker ikke på det som barnefri eller noe. Men det bryr meg virkelig ikke hva andre tenker, gjør, hvilke ord de bruker, om de har barnevakt oftere eller sjeldnere enn oss. Veldig rart spørsmål, hva skal du bruke svarene til? Anonymkode: f7402...037 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå