Gå til innhold

1, 2, 3....9,10 Tenåringen altså!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere med tenåringer som sliter med å stå opp?

Hver bidige morgen er et mareritt...

I tillegg til en vekkerklokke som vekker HELE huset (gjentatte ganger), så har jeg vært og vekket han 5 ganger... 15 min før skolen starter står han opp og kommer seg ut døren på 7-8 min senere. Med 15 min å gå til skolen så kommer han forsent i dag og! Frokost og lunsj er ikke eksisterende i hverdagen, han vil ikke.

Hva gjør vi for å få han i gang tidligere på morgenen så han rekker skolen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Telefonen får ligge i stua på nattestid frem til han har kontroll på søvn og morgenrutiner. Ikke alle liker frokost, men lunsjen kan han smøre seg kvelden før.

Anonymkode: 30106...dd7

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Er problemet at han ikke klarer å våkne, eller at han ikke vil stå opp fra sengen? 

Anonymkode: a7849...f65

• Liker 2
Skrevet

Han får ganske enkelt ta ansvar for seg selv, han sulter nok ikke i hjel av en skoledag uten mat. Resten av familien får ganske enkelt gjøre det de skal, etter en stund siger det forhåpentligvis inn . Alternativet er en bøtte med kaldt vann...skikkelig ubehagelig, men han står nok opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bror er jeg overbevist var kronisk trøtt om morgenen selv om han fikk nok søvn(lenge før smarttelefoner og denslags), så for å få ham opp måtte min mor løfte ham opp av sengen, stå utpå gulvet, og sa at om du ikke står nå, så faller du. Han falt. Hver eneste morgen:P Fatter'n prøvde brannklokke, slik som er på store offentlige bygg og som bråker som f..... Niks. Men, da han flyttet for seg selv og ikke hadde noen som passet på at han kom seg opp, så kom han seg opp og på skolen. Så jeg ville prøvd å gjort det klart at du ikke blir å mase på ham, han er gammel nok til å ta ansvar selv. Vet ikke hvor gammel han er, men får han ikke anmerkninger for forsentkomminger?

Anonymkode: 85c02...30b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Telefonen får ligge i stua på nattestid frem til han har kontroll på søvn og morgenrutiner. Ikke alle liker frokost, men lunsjen kan han smøre seg kvelden før.

Anonymkode: 30106...dd7

Telefonen ligger i stua på natta allerede. 

VOX skrev (15 minutter siden):

Han får ganske enkelt ta ansvar for seg selv, han sulter nok ikke i hjel av en skoledag uten mat. Resten av familien får ganske enkelt gjøre det de skal, etter en stund siger det forhåpentligvis inn . Alternativet er en bøtte med kaldt vann...skikkelig ubehagelig, men han står nok opp.

Han klarer seg fint en skoledag uten mat, så det har vi gitt opp å gjøre noe med. Den bøtten med kaldt vann er jeg fristet til å ta hver morgen...

Han sliter med å sovne på kvelden, og sliter med å stå opp på morgenen.... kan sove til langt på dag i helgene om vi ikke vekker han (og det gjør vi). Legger seg i 22-23 tiden, men sovner sjelden før over midnatt...

Har prøvd å vekke han tidligere og å la han få sove så lenge som mulig. Han får like dårlig tid hver morgen uansett.

Han er absolutt stor nok til å kunne greie å ordne seg selv om morgenen, og det har vi snakket mye om. Men hver morgen er det glemt.... Til og med 8 åringen klarer å stå opp til vekkerklokka, spise frokost, lage niste og være klar til hun må gå. 

Skrevet

Spør fastlegen om hjelp kan hende det er noe bak at han ikke får sove. Kan jo hende melatonin kan hjelpe en stund for å snu på døgnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en som snart er tenåring. Jeg liker å dra gardina helt bort fra vinduet på morgenen. 😄  Det hjelper godt.

Anonymkode: 9bd0c...b5a

Skrevet

Har du prøvd å fraskrive deg ansvaret? Og så gjennomføre? 

Ta en samtale om at du ikke kommer til å vekke og stresse lenger. Heretter er det eget ansvar. Si gjerne fra på skolen og be om at forsentkomming blir tatt ganske hardt. To vekkerklokker på med fem minutters mellomrom, sett den ene et sted som gjør at man må ut av senga for å slå den av. Og så lar du ungdommen ta ansvar. 

Kommer til å gå skeis noen ganger, og jeg skjønner at det er kjipt å stå og se på. Men sånn som det er nå vet h°n jo at du vekker til h°n står opp. La ansvaret være der det skan være. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Venno skrev (6 timer siden):

Flere med tenåringer som sliter med å stå opp?

Hver bidige morgen er et mareritt...

I tillegg til en vekkerklokke som vekker HELE huset (gjentatte ganger), så har jeg vært og vekket han 5 ganger... 15 min før skolen starter står han opp og kommer seg ut døren på 7-8 min senere. Med 15 min å gå til skolen så kommer han forsent i dag og! Frokost og lunsj er ikke eksisterende i hverdagen, han vil ikke.

Hva gjør vi for å få han i gang tidligere på morgenen så han rekker skolen?

Dette var så kjent 🤣

Har ingen råd. Vi prøvde alt, men han er sånn. 

Broren er heldigvis helt motsatt 

Anonymkode: 69b5b...b04

AnonymBruker
Skrevet

«Sliter med å sovne på kvelden, sliter med på stå opp neste dag, sover til langt på dag i helgene...» Dette henger jo sammen! Han må legge seg tidligere og stå opp tidligere, hverdag som helg. Om han sover til kl 10-12-14 i helgen, så er det klart han ikke sovner kl 22-23 på søndagskvelden. Og da er hele påfølgende uke ødelagt før den har begynt. 

Anonymkode: a67bd...1e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik - og er fortsatt slik, i en alder av 30. Jeg sover igjennom alarmene mine (lyden inkorporeres i drømmene mine), jeg setter meg opp og sovner sittende, jeg svarer telefonen i søvne og sender meldinger/mail i søvne.

Jeg har hele livet mitt prøvd å "legge meg tidlig og stå opp tidlig" men realiteten er at det ikke er svaret - fordi vi er innstilt forskjellig, og noen av oss er B-mennesker men som må leve i en A-verden. Jeg nådde dog en alder hvor evnen min til konsekvenstenking er større, og har derfor større evne til å tvinge meg opp og ut - men hadde jeg ikke jobbet med fleksitid ville det rett og slett ikke gått for meg. Ideelt skulle jeg nok jobbet natt, men det er ikke så forenelig med hverken jobben min som leder, eller familielivet.

Anonymkode: fd333...5a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd wakeup light? Det hjalp for mannen min. Jeg ble gal av alle alarmene hans og kjøpte wakeup light til han. 

Jeg ville også tatt gutten med til lege for å se om det var noe legen kunne hjulpet med. Alså at gutten går inn til legen selv, hvis det er noe han ikke ønsker at du skal høre. 

Anonymkode: 79ede...8cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg var slik - og er fortsatt slik, i en alder av 30. Jeg sover igjennom alarmene mine (lyden inkorporeres i drømmene mine), jeg setter meg opp og sovner sittende, jeg svarer telefonen i søvne og sender meldinger/mail i søvne.

Jeg har hele livet mitt prøvd å "legge meg tidlig og stå opp tidlig" men realiteten er at det ikke er svaret - fordi vi er innstilt forskjellig, og noen av oss er B-mennesker men som må leve i en A-verden. Jeg nådde dog en alder hvor evnen min til konsekvenstenking er større, og har derfor større evne til å tvinge meg opp og ut - men hadde jeg ikke jobbet med fleksitid ville det rett og slett ikke gått for meg. Ideelt skulle jeg nok jobbet natt, men det er ikke så forenelig med hverken jobben min som leder, eller familielivet.

Anonymkode: fd333...5a2

Her høres det jo faktisk ut som du har et søvnproblem som bør utredes. Dette her er ikke bare "å være et B-menneske". 

Anonymkode: 3ad60...ead

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 14.10):

Dette var så kjent 🤣

Har ingen råd. Vi prøvde alt, men han er sånn. 

Broren er heldigvis helt motsatt 

Anonymkode: 69b5b...b04

Søskene her og er helt motsatt.... han ligner nok på sin far på dette området 😅

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 14.10):

«Sliter med å sovne på kvelden, sliter med på stå opp neste dag, sover til langt på dag i helgene...» Dette henger jo sammen! Han må legge seg tidligere og stå opp tidligere, hverdag som helg. Om han sover til kl 10-12-14 i helgen, så er det klart han ikke sovner kl 22-23 på søndagskvelden. Og da er hele påfølgende uke ødelagt før den har begynt. 

Anonymkode: a67bd...1e0

Selvsagt henger sammen.... og han får ikke sove så lenge han vil i helgene, vi vekker han da også.

Hadde han klart å stå opp uten problem, så hadde han fått regulert leggetiden mer selv og.

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 14.47):

Prøvd wakeup light? Det hjalp for mannen min. Jeg ble gal av alle alarmene hans og kjøpte wakeup light til han. 

Jeg ville også tatt gutten med til lege for å se om det var noe legen kunne hjulpet med. Alså at gutten går inn til legen selv, hvis det er noe han ikke ønsker at du skal høre. 

Anonymkode: 79ede...8cf

Ikke forsøkt wakeup light, men det var et godt forslag. 

Lege har vi vært til uten at vi ble noe klokere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 11.14):

Vi har en som snart er tenåring. Jeg liker å dra gardina helt bort fra vinduet på morgenen. 😄  Det hjelper godt.

Anonymkode: 9bd0c...b5a

River du av dyna også og hiver den ut på gangen, så funker det også godt!🤣 seriøst, det var som om jeg selv hadde skrevet hovedinnlegget!🤣🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Er kanskje vondt i vilja? :)  La ham møte konsekvensene på skolen. Gå inn og snakk til ham 1 gang, og da sier du at du ikke kommer inn flere ganger, og det er opp til han hva han nå velger.

Så får han ta konsekvensene av valget sitt.

Anonymkode: 42f15...e7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...