Gå til innhold

Her ser vi det veldig tydelig hvordan SV og venstresiden generelt vil rasere norsk næringsliv og gjøre alle fattigere

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nettavisen.no/okonomi/sissener-og-kaski-rykende-uenige-i-nrk-debatt-de-seneste-arene-har-jeg-ligget-pa-150-prosent-skatt/s/12-95-3424124196

Jeg er redd for at de rødgrønne kommer til å vinne valget i høst og at det kommer vanskelige tider for norsk næringsliv, norske arbeidsplasser og norsk økonomi. Det er allerede vanskelig nok med koronapandemien andre år på rad, men de rødgrønne kommer til å sette siste spiker i kista til mange bedrifter som sliter allerede og arbeidsledigheten kommer til å øke. 

At SV konkret mangler forståelse for norsk næringsliv kom tydelig frem. Det er litt som ''Vi vil ha pengene deres og gjøre det vanskeligere for dere å drive lønnsomt, men vær så snill ikke forlat landet fordi vi trenger pengene deres og mest mulig av dem for å ... dele 5 mil gratis sykler.''

Hvis det er noen her som stemmer SV som kan forklare på en god måte hvordan bedrifter kan drive lønnsomt uten å ha penger å betale formueskatten?

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Aldri stemt SV og kommer aldri noensinne til å gjøre det. Håper noen gir deg et godt svar - jeg er selv nysgjerrig. 

Endret av CorvusCorax
  • Liker 14
Skrevet

Jeg er ikke så veldig begeistret for tanken om at norske bedriftseiere, aksjonærer og arvinger må selge seg ut av egne selskaper for å betale skatt når vi samtidig snakker om at norske bedrifter og verdier selges ut av landet og Kina/kinesere kjøper seg opp også i Norge. Ofte virker det også som det er viktigere å "ta de rike" enn å hjelpe de svakerestilte, og jeg er redd en fiendtlighet mot de som bidrar aller mest i sum vil kunne føre til at vi sitter igjen med enda mindre å omfordele. Jeg kan forstå de som flagger ut hvis en fra før bidrar med enorme summer til fellesskapet, og ikke opplever noen takknemlighet men kanskje heller det motsatte. 

• Liker 16
Skrevet

Jeg tenker det kommer litt lite frem generelt, at det er forskjell på en formue som er bundet opp i bygninger, maskiner og produksjonsutstyr som er nødvendig for å opprettholde en virksomhet, og formue syltet ned på en bankkonto der pengene ikke blir forvaltet aktivt

• Liker 7
Skrevet

I år blir det et mareritt å skulle finne ut hva jeg skal velge. 

Jeg føler mange har gode løsninger på noe og elendige løsninger på andre ting. Også har du hjertesaker som drar i ulike retninger og gjør saken vanskeligere. 

Skatt på arbeidende kapital og låst kapital for norske eiere samtidig som eiere fra utlandet slipper unna helt er ikke logisk eller rettferdig. Skatt av arv er noe jeg ikke er begeistret for. Eiendomsskatt er den mest usolidariske av alle skatter, gamle som har bygget og betalt ned skal ikke måtte skatte mer enn inntekten tilsier (eksempel mange som rammes siden den ikke tar hensyn til betalingsevne).

Gleder meg til det blir parti tester slik man kan bli litt klokere. I år er det mange saker jeg har sterke følelser rundt... Håper at jeg finner et parti jeg kan velge uten å måtte ta for store kompromiss. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg er enig, det er veldig bekymringsfull. De bygger politikken på "misunnelse" og  de rike må ta større byrde og betale mer. Dessverre er det veldig mange som tror på dette, og ikke  ser hvor skadelig dette er for landet og inntektene til staten.  Vi trenger verdiskapning, det skaper nye arbeidsplasser og  mer inntekt til staten. Hva skal vi leve av  når man har " flådd"  de rike og de blir lei og tar med formuen ut, eller arbeidsplasser går tapt pga av skattepolitikken Oljefondet varer ikke evig. derfor er verdiskapning nesten det viktigste på partiprogrammet, slik at vi får mer å fordele.  Dette er også viktig i forhold til konkurranse med andre land. Skatt på arbeidene kapital og låst kapital er bare helt idiotisk og ødeleggende for norsk næringsliv.

Vi ser det helt nede  i skolepolitikken. Det er likhet som gjelder, og ingen bør stikke seg frem. , eller ha noen fordeler fordi de er smarte og  lærer  lett. De skal trykkes ned , på samme nivå som de middelsflinke. . Alle elever har krav på læring ut fra sitt nivå også de flinkeste. Vi trenger dem. Det er de som skal  skape fremtidige arbeidsplasser, løse kreftgåten eller bli hjernekirurger. Dette gjør meg trist. 

Endret av Lana01
  • Liker 9
Skrevet

sosialisme er misunnelse. Folk som stemmer rødt,, sv eller AP er misunnlige mennesker på oss som har store eiendommer og vil dra penger ut av rike folk for å finasiere folk som ikke er like arbeidsomme. Alle er sin egen lykkes smed og har ansvar for å skaffe seg rikdom og god posisjon i arbeidslivet. Vi som har store skogeiendommer fortjener å beholde mest mulig av profitten selv mens sosialistene på venstresiden ønsker å skatte høyt og hardt fordi de skal ha av andre folks midler. Vil dere ha skikklig næringspolitikk er det Høyre som gjelder (skal sies at FRP er gode på innvandring, men Høyre har bedre bredde i programmet. jeg har alltid valgt Høyre pga god finanspolitikk) stem høyresiden folkens

• Liker 6
Skrevet
Apis skrev (11 timer siden):

Jeg tenker det kommer litt lite frem generelt, at det er forskjell på en formue som er bundet opp i bygninger, maskiner og produksjonsutstyr som er nødvendig for å opprettholde en virksomhet, og formue syltet ned på en bankkonto der pengene ikke blir forvaltet aktivt

Ja, det er forskjell, men det ser ikke ut som at SV, Ap og Rødt ser den.

Jeg tror ikke jeg har misforstått, men det er ikke snakk om å betale formueskatt kun av penger man har på bankkonto. Denne skatten rammer like mye de som har penger på konto de kan betale med som de som har det meste av pengene sine i maskiner, bygninger, produksjonsutstyr. 

Hvis SV kommer med forslag å øke formueskatten kun for de som har over 100 mil på konto for eksempel og ramme kun disse kontoene, da er jeg med. Men det er ikke det SV vil. Dessuten så finnes det en enkel løsning å slippe unna skatt - man fordeler pengene flere steder, også utenlandske banker under andres navn. 

Hele planen til venstresiden virker lite gjennomtenkt og preget av ren hat mot ''de rike''. Altså de som tjener litt over gjennomsnittet samt de som tjener mye over gjennomsnittet. En familie med samlet inntekt opp mot 1 mil er ikke akkurat rik, men midt på treet målt i norsk standard. 

• Liker 7
Skrevet
Sankt-Vinger skrev (21 timer siden):

Alle er sin egen lykkes smed og har ansvar for å skaffe seg rikdom og god posisjon i arbeidslivet.

Nei, man er ikke sin egen lykkes smed. Alt er egentlig bare gener og miljø. Er det noen som er preget av hat så er det deg, da du hevder at alle skal skaffe inntekt selv, noe som aldri vil være situasjonen i virkeligheten. 

• Liker 8
Skrevet
Lana01 skrev (22 timer siden):

Dessverre er det veldig mange som tror på dette, og ikke  ser hvor skadelig dette er for landet og inntektene til staten.

Det er jo bare det at på den annen side, så er man at i land som har lave skatter og kanskje også lav vekst, er livet fortsatt ganske elendig for de fattige og også ganske stressende og usikkert for mange nært midten også. 

Forøvrig var det jo også både sterk vekst og alle fikk det bedre samtidig FØR vi utsatte vestlige økonomier for konkurranse med lavkostland. 

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (13 timer siden):

Hele planen til venstresiden virker lite gjennomtenkt og preget av ren hat mot ''de rike''.

Interessant å se hvordan de samme som klager over "hat" mot "de rike" er de samme som selv hater de fattige?

• Liker 8
Skrevet
PeeWee skrev (1 minutt siden):

Interessant å se hvordan de samme som klager over "hat" mot "de rike" er de samme som selv hater de fattige?

Jeg føler hat blir feil ord. De politiske fløyene har ulike løsninger på ting, men målet for alle er å gjøre Norge til et bra land. Jeg tror ikke løsningen er å "flå" rikinger. Vi trenger at noen investerer og har kjøpekraft. Det må ikke straffe seg å starte bedrifter og skape arbeidsplasser. Det er mye jeg ikke forstår, som hva er vitsen med arbeidsgiver avgift? Ønsker vi ikke at så mange som mulig har jobb? Om det var mindre krav til arbeidsgiver kunne de kanskje vært mer motiverte til å ansette mennesker man ikke kan ha like store krav til. Som unge uten erfaring, eldre som jobber litt senere, handicapet osv. 

Ja,det er mye jeg ikke forstår. Tror dette valget blir tatt ut fra hjertesaker. 

• Liker 4
Skrevet
PeeWee skrev (3 minutter siden):

Hvem "hater" de fattige?  Ser du ikke ved å ødelegge verdiskapningen, rammer det alle? Det er veldig kortsiktig inntekt ti staten,og når de rike stikker av med formuen, eller  arbeidsplasser går tapt, så er det tap, tap. 

Skatt på arbeidende kapital er helt feil, Det same med urimelig arveavgift. Hvorfor skal arvtageren   til "bedriften Aas" , betale  masse skatt, slik at de ikke har råd til å drive videre? Helt urimelig. 

Vi må satse på verdiskapning, og det som skaper inntekt til staten, slik at vi får mer å fordele.

• Liker 6
Skrevet
Lana01 skrev (5 minutter siden):

Hvem "hater" de fattige?

Den personen jeg svarte, er jo en av de som ser ut til å ha en negativ holdning til eksistensen av velferdsstaten. 

Forøvrig støtter jeg ikke økt formueskatt selv. Er bare skeptisk til økonomisk liberalisme generelt sett. Særlig den økonomiske globaliseringen mener jeg var et gedigent feilgrep. 

• Liker 2
Skrevet
2ro skrev (9 minutter siden):

De politiske fløyene har ulike løsninger på ting, men målet for alle er å gjøre Norge til et bra land.

Ikke nøvendigvis alle, et parti som Liberalistene ønsker for eksempel ikke å gjøre Norge til et bra land. Først og fremst ønsker de å fremstå som tøffe virker det som. 

2ro skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke løsningen er å "flå" rikinger.

På den annen side ser man jo at for at alle skal ha tilgang til basisgoder, helsetjenester og pensjon, så er omfordeling fra rike til resten den eneste praktiske måten å få det til. 

2ro skrev (11 minutter siden):

Ønsker vi ikke at så mange som mulig har jobb?

Jeg vil faktisk si nei. Det å skulle presse alle inn i arbeidslivet ser ut til å gjøre lite utenom å skape en ny klasse "arbeidende fattige".

• Liker 3
Skrevet
PeeWee skrev (2 minutter siden):

Ikke nøvendigvis alle, et parti som Liberalistene ønsker for eksempel ikke å gjøre Norge til et bra land. Først og fremst ønsker de å fremstå som tøffe virker det som. 

På den annen side ser man jo at for at alle skal ha tilgang til basisgoder, helsetjenester og pensjon, så er omfordeling fra rike til resten den eneste praktiske måten å få det til. 

Jeg vil faktisk si nei. Det å skulle presse alle inn i arbeidslivet ser ut til å gjøre lite utenom å skape en ny klasse "arbeidende fattige".

Liberalistenen tror nok selv at de har gode løsninger for å gjøre landet bedre.

Det er forskjell på å omfordele og flå. Blir de flådd mister intensiv til å beholde bedrifter i Norge. Det har vi utallige eksempler på. 

Det du ser som å presse ut i arbeidslivet er ikke det jeg snakker om. Det er mange som ønsker å jobbe som ikke har mulighet fordi de ikke får jobb. De som står utenfor arbeidslivet mot sin vilje går glipp av mye. Det sosiale, mestring, noe å gå til. Ingen skal tvinges, men å få muligheten og et valg vil bety mye for mange. Systemet burde absolutt legge tilrette for dette, uten at de mister trygghet om de prøver og bedriftene må ta risiko.

• Liker 1
Skrevet
2ro skrev (5 minutter siden):

Det er forskjell på å omfordele og flå. Blir de flådd mister intensiv til å beholde bedrifter i Norge. Det har vi utallige eksempler på.

Problemet er den økonomiske globaliseringen. Det økonomisk globalisering gjør er egentlig å forvandle økonomien til en konkurranse om hvem som kan slippe unna med å behandle folk dårligst mulig. En konkurranse vi aldri vil vinne mot land som Kina og Sør Korea.

• Liker 1
Skrevet (endret)
PeeWee skrev (7 minutter siden):

Problemet er den økonomiske globaliseringen. Det økonomisk globalisering gjør er egentlig å forvandle økonomien til en konkurranse om hvem som kan slippe unna med å behandle folk dårligst mulig. En konkurranse vi aldri vil vinne mot land som Kina og Sør Korea.

Ikke på alle områder. Det sier seg selv. Men konsentrerer vi oss om det vi er gode i er det et godt utgangspunkt. Vi er foregangsland I mange områder. I tillegg har vi det grønne skiftet og der har vi en stor fordel. Om vi klarer å gjenskape "made in Norway" og "made in eu" som kvalitetsstempel på miljøvennlig produksjon og arbeidsrettigheter kan dette bli bra. Både USA og Australia bruker egne merkeordninger. Det er jo et økende ønske om fair trade og miljø. Dette skiftet tror jeg kommer til å bli, og kanskje øke. 

Endret av 2ro
Gjest byråkrati
Skrevet
22 hours ago, Sankt-Vinger said:

sosialisme er misunnelse. Folk som stemmer rødt,, sv eller AP er misunnlige mennesker på oss som har store eiendommer og vil dra penger ut av rike folk for å finasiere folk som ikke er like arbeidsomme. Alle er sin egen lykkes smed og har ansvar for å skaffe seg rikdom og god posisjon i arbeidslivet. Vi som har store skogeiendommer fortjener å beholde mest mulig av profitten selv mens sosialistene på venstresiden ønsker å skatte høyt og hardt fordi de skal ha av andre folks midler. Vil dere ha skikklig næringspolitikk er det Høyre som gjelder (skal sies at FRP er gode på innvandring, men Høyre har bedre bredde i programmet. jeg har alltid valgt Høyre pga god finanspolitikk) stem høyresiden folkens

Jeg vil heller skatte mer av min formue og leve i et tryggere Norge og nabolag, enn å betale mindre skatt og leve i gated community, eller betale for egne private sikkerhetsvakter. 

Jeg vil heller skatte mer og se mindre fattige på gata som forsøpler og lever dårlige liv. Der jeg må holde hardt på veska da det er mange småkjeltringer som forsøker stjele for å overleve

Høyre ser mer ut til å skape mer fattigproblemer, der det blir stadig vanskeligere å komme seg ut av fattigdom når man først har havnet i krise. Kriser som kan komme av faktorer man ikke kan kontrollere. Som å for eks vokse opp i hjem der man blir voldtatt, og bli kronisk syk som 18-åring og man vil ha større problemer med å klare jobbe nok til å sikre egen fremtid, samt at man har ingen hjemme til å hjelpe økonomisk. 

Jeg vil ikke ha mer kriminalitet og utrygghet i Norge. Prisen er å betale mer i skatt. Jeg ønsker fortsette leve i et land med vakker natur og der jeg kan føle meg trygg når jeg vandrer gjennom gatene. Om man vil ha høyest mulig profitt er det bare flytte til hvilket som helst land som verner de rike og som til gjengjeld har mye fattigdom, kriminalitet, drap, blind vold. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Ser ofte partibakgrunn blir «avkrevd» for standpunkter man har - for å legitimere/delegitimere. 

Hva med at deltakerne i debatten også oppgir utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring? 🤷‍♀️

Stemmer SV (og er statsviter av utdanning) og generelt ser man at formueskatt ikke blir brukt til å skape nye arbeidsplasser. Dette gjennom en rapport Siv Jensen som finansminister selv bestilte.

Ellers:

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2020/oktobv/flere-jobber-med-formuesskattekutt/

https://www.frisch.uio.no/om-oss/Nyheter/2020/bjorneby_markussen_roed_formueskatt_h202

Men ja- det ble også debatt om metoden, og noen konklusjon får vi vel ikke helt enda nettopp fordi formueskatt er utfordrende å forske på:

https://www.nrk.no/norge/fem-professorer-gar-ut-mot-formuesskatt-rapport-1.15197245

Men altså. Formueskatten brukes uansett ikke til å skape nye arbeidsplasser. 

Så kan man mene hva man vil om hvordan pengene bør brukes, men å hevde at de brukes til nye arbeidsplasser er altså feil. 

Endret av Fnuggolina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...