AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Vi har debatter pågående i klassene hos 1. til 4. trinn, om barna (hovedsakelig guttene) skal få lov eller forbud mot å lekesloss. Argumentene går på at (mange av) guttene leker/slåss slik (noen av) jentene foretrekker rolige leker ute og inne (tegning, perling, dukkelek og rollespill. Guttene selv ser ikke problemet i det og mener ingen sloss, de bare leker. Mens jentene mener det foregår slåssing på skolen. Guttene mener det bør være lov, da de ser opp til kampsport lignende som boksing, kickboksing, taekwondo, bryting, o.l. Jentene mener dette er unødvendig, da man ikke sosialt ellers holder på slikt. Hvordan foregår dette på deres skoler og hvilke tanker har dere rundt temaet? Anonymkode: 0d773...278
Lizard Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 Det er helt vanvittig å nekte ungene å leke slåss! Buldrelek er en viktig del av utviklingen til barn, og spesielt for guttene. 25
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #3 Skrevet 7. mai 2021 Vel, jeg ser den, og høyner med vår skole, der ansatte på SFO synes det er helt fint at guttene lekeslåss, men når min datter også gjør det (sammen med sine bestekamerater) så er det bekymringsverdig og ikke hverken ønskelig eller ok, fordi hun har innovertiss. Hver gang jeg har kontakt med personalet der har jeg ett mantra som hjelper meg å holde hodet kaldt: Det er viktig å huske på at disse menneskene her ikke nødvendigvis har peiling. Gjenta til det letter. Anonymkode: ebbb0...ae5 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 Lizard skrev (7 minutter siden): Det er helt vanvittig å nekte ungene å leke slåss! Buldrelek er en viktig del av utviklingen til barn, og spesielt for guttene. Og med dette svaret er teamet ferdig debattert. Anonymkode: 1a1d1...b79 9
Hotwife Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 Når går grensen for hva som er lekeslossing og hva som er slossing? Er dette gøy "lek" for alle involverte? 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #6 Skrevet 7. mai 2021 Jeg er kontaktlærer på 3.trinn og mener i utgangspunktet at det er helt i orden! Det var helt til jeg innså at jeg ikke lenger kunne bruke store deler av planleggingstida flere dager i uka på å snakke i telefon med foreldrene til "Bønna 1, 2 og 3 osv..." som alle hadde hver sin versjon av hva som "egentlig skjedde" da de lekesloss (eller til slutt SLOSS) i friminuttet og hvem som egentlig krenket hvem😖 Anonymkode: 4119f...a27 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #7 Skrevet 7. mai 2021 Jeg er lærer, og de skolene der jeg har jobbet, har det ikke vært lov. Det er fordi det ofte går for langt. Husker da jeg begynte å jobbe som lærer, at jeg syns det var en dum regel. Så jeg stoppet det ikke hvis noen lekesloss. Men etter hvert forsto jeg hvorfor de hadde regelen. Det gikk ofte for langt. De tør ikke si stopp når ting går for langt, for de er jo med på leken. Eller noen ble sinte når den andre gikk litt for langt. Jeg har også måtte stoppe noen elever som slår og dytter i andre elever som egentlig ikke vil. Men da kommer bare unnskyldningen: Jeg bare tuller/leker. Den som blir dyttet tar igjen, ikke fordi hn er med, men fordi hn tror at det er sånn man setter grenser. Og da kommer det jo også fra den som "starta": Hn slår meg også! Noen har også lekesloss og ved uhell klart å dytte en annen inn i et lekeapparat, ned på en skarp stein e.l, og da blir det jo skader og grining. Jeg lar det gå noen ganger hvis jeg ser at det Ikke går for hardt for seg, og jeg ser at begge er med. Noen ganger spør jeg også: Er du med på dette? Noen ganger har jeg faktisk fått svaret: nei, jeg vil ikke. Noen ganger er det greit for begge, og da kan jeg si: ok, men pass på så det ikke blir så voldsomt, da. Så det er ikke helt tydelige grenser i sånn lek, og de voksne kan ikke stå og passe på hele tiden. Anonymkode: 29bd6...4cd 11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #8 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har debatter pågående i klassene hos 1. til 4. trinn, om barna (hovedsakelig guttene) skal få lov eller forbud mot å lekesloss. Argumentene går på at (mange av) guttene leker/slåss slik (noen av) jentene foretrekker rolige leker ute og inne (tegning, perling, dukkelek og rollespill. Guttene selv ser ikke problemet i det og mener ingen sloss, de bare leker. Mens jentene mener det foregår slåssing på skolen. Guttene mener det bør være lov, da de ser opp til kampsport lignende som boksing, kickboksing, taekwondo, bryting, o.l. Jentene mener dette er unødvendig, da man ikke sosialt ellers holder på slikt. Hvordan foregår dette på deres skoler og hvilke tanker har dere rundt temaet? Anonymkode: 0d773...278 Her på skolen nektes de å lekesloss. For det er ikke alltid de vet når det er lek eller ikke tenker jeg. Og blir vel litt ville. Men har 2 gutter her som lekesloss en del når de er på besøl hos hverandre. Og har det veldig gøy.Og det er helt ok. Anonymkode: ed297...697 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #9 Skrevet 7. mai 2021 Lekeslåssing er i utgangspunktet helt fint! Problemet er når det bikker over til «litt seriøst» slåssing, og elevene tar det med inn etter friminutt. At de sloss i rekkene, garderoben, klasserommet. Og at noen av elevene ikke klarer å skille hva som er ok lek og vond/for mye. Som da fører til krangling og grining. Når den ene får vondt, tar den igjen, og så baller det på seg.. Så det spørs på elevgruppa, erfaringene med lekeslåssing, hvor involverte de voksne er, hva elevene mener selv osv. Anonymkode: 74257...919 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #10 Skrevet 7. mai 2021 Meg over her. Vi har en nei-policy på dette, fordi vi har erfart gang på gang at det ikke fungerer. De får lov til å ha «fangeleker», men ikke sloss. Anonymkode: 74257...919 1
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mai 2021 #11 Skrevet 7. mai 2021 Klart de skal få lekesloss. Det hører med en gutt's oppvekst til å bli mann.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #12 Skrevet 7. mai 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Klart de skal få lekesloss. Det hører med en gutt's oppvekst til å bli mann. Det får de gjøre hjemme, på fritida Anonymkode: 74257...919 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #13 Skrevet 7. mai 2021 På skolen jeg jobber er lekeslossing ikke tillatt. Det var en periode vi prøvde med å la det være greit, men det var et kortlivet prosjekt. Enkelt og greit fordi det ofte "tok av" og mye av undervisningstid gikk med til å finne ut hva som hadde skjedd, trøste barn og megle - og i noen tilfeller til telefoner hjem. Skolen er en plass for læring, og ja vist er det læring i lek, men lekeslossing fungerer ikke i en så stor barnegruppe. Nlen leker hører fritiden til. Anonymkode: 78ac7...212 8
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mai 2021 #14 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det får de gjøre hjemme, på fritida Anonymkode: 74257...919 Ja selvfølgelig, der også 😎
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #15 Skrevet 7. mai 2021 Dette er faktisk et tema i bhg jeg jobber. Noen lar de sloss, andre ikke. Det ender nesten alltid med at noen griner, og de minste barna tar etter og lærer av de større😑 Anonymkode: ea145...9f8 1
GammelKaktus Skrevet 7. mai 2021 #16 Skrevet 7. mai 2021 Jeg er helt for lekeslossing, men jeg har forståelse for at skolen kanskje ikke er like begeistret. Problemet er jo ikke barn som klarer å regulere seg selv og se andre sine følelser og respekterer når de sier stopp, problemet oppstår når barn som ikke evner dette begynner for de klarer ikke å stoppe og da kommer konfliktene. Når det er sagt så ser jeg jo at barna raskt lærer hvem de kan "lekesloss" med og hvem som sutrer eller blir skikkelig "utagerende", og da starter ingen en slik lek med de. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #17 Skrevet 7. mai 2021 Hva har jentene med dette å gjøre? Foregår lekeslossingen på en måte som er sjenerende for dem? Jeg mener at med mindre guttenes lekeslossing direkte går ut over jentene, så spiller det overhodet ingen rolle hva jentene mener! Dersom lekeslossingen går ut over jentene (eller andre guter, som ikke er med), må det enten settes rammer for leken som gjør at den ikke lenger går ut over andre, eller lekeslossingen må forbys. Et alternativ kan være å sette av et bestemt område for lekeslossing, da kan de som vil være med på leken gå dit, mens andre kan holde seg unna. Med et slikt område blir det også lettere for lærere å holde oversikt. Anonymkode: 54520...4cf 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #18 Skrevet 7. mai 2021 Her er det ikke lov med lekeslåssing. Av den grunnen som blir beskrevet over her, vanskelig å stoppe i tide, barn som ender opp å grine, telefoner hjem, og enkelte foreldre som tar helt av og ikke ser helheten. Anonymkode: 712ce...642 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #19 Skrevet 7. mai 2021 Som mor og lærer heier jeg på lekeslossing. På skolen må vi gjøre det i litt mer ordnede former, så det ikke går utover andre som ikke er med eller tar opp all undervisningstid for å få ordnet opp. Men et forbud mot lekeslossing er for lettvint, det er en viktig del av utviklingen for mange barn. At vi gjør lekeslossing til noe negativt kan gi oss større atferd og sosiale utfordringer med klassen senere. Anonymkode: 3805a...41c 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 Jeg synes det er helt greit at de ikke får lekeslåss på skolen. Min sønn er en av de som har holdt på med det, og jeg synes det er helt topp at de har fått en slutt på det. Plutselig går det over styr og noen blir lei seg eller skader seg. Kan heller lekeslåss på fritiden når vi foreldre har ansvar for de. Anonymkode: 69640...c75 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå