Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. 
Jeg står nå oppi et rabalder jeg aldri trodde i mine 26 år jeg skulle se dagen av.  
Jeg bor ikke i Norge for tiden og har to gode venninner her jeg bor, vi har alltid kommet veldig godt overens oss tre når vi er med hverandre, selv om vi alle er ganske forskjellige både med bakgrunn, kultur og personlighet. Jeg har kjent disse to i snart 4 år, vi har vært på turer sammen, møtt hverandres familier, hatt kjærlighetssorger etc. 

Hun ene venninna mi, vi kan kalle henne Sara, har alltid vært ganske direkte og til tider egosentrisk.. I fjor hadde vi en stor krangel som satt henne i et nytt lys for meg, hvor jeg i ettertid har holdt henne litt på "avstand", med det mener jeg at jeg har ikke latt hun komme helt inn på meg, på samme måte som før. Nå er vi mer venninner på overflaten. Vi kan ringe hverandre om det er noe spesifikt, treffes med venner etc. Men hun er ikke den jeg ringer om ting går dårlig eller jeg trenger noen å snakke med.. Da blir det ofte til at jeg prater med en venninne i Norge.. 

Så har vi den andre venninnen, la oss kalle henne Lisa. Da Lisa og Sara alltid har snakket samme språk, er det naturlig at de har hatt et litt tettere forhold en hva jeg har hatt til dem. Nå den siste tiden har Lisa begynt å snakke veeldig mye negativt om Sara, til det punktet at jeg nesten har blitt sur. Dette er nok fordi Sara har satt Lisa i skyggen på mye i det siste.  Selv om jeg skjønner henne på mange punkter, som sagt: hun kan være veldig ego. Men dette er ikke noe nytt for meg, så jeg har på en måte latt det gå, og bryr meg ikke så veldig mye lengre om hennes oppførsel til tider fordi jeg som sagt har fått henne litt på "avstand".  Jeg sier til Lisa at hun på prate med Sara i stedet for å gå til meg da jeg ikke har lyst til å stå i midten av det hele. Lisa har hatt det tøft de siste 2 mnd og jeg har prøvd å være der, det har ikke Sara vært da hun har vært mer opptatt med sitt. Lisa er en "people pleaser", hun er der alltid for de som trenger henne. Jeg vet at hun er veldig glad i Sara.

I dag hadde Sara bursdag. Jeg og Lisa holdt på med gaven hennes i nesten 5 timer. Vi lagde en stor plakat med masse bilder, klistremerker, minner og en fin tekst. Så i dag tidlig skulle vi treffes hos Sara for å feire med noen andre jenter. Vi ble alle bedt om å ta en corona-test før vi kom til Sara, noe vi alle selvsagt gjorde. Der jeg bor kan man ta test på test-sentrum eller en test hjemme. Dette er samme test med samme resultater, men man får også et offisielt bevis/dokument på negativ test om man gjør det på test-sentrum(noe man trenger hvis man skal til frisør etc). Da vi skulle møtes så tidlig i dag på frokost bursdag, ringte jeg henne i går og sa at jeg ikke får tid til å ta testen på test-sentrum, men kun hjemme (akkurat samme test). Hun sa at ja, det var greit men hun skulle gjerne likt å få bevis på at alle tok den.. (noe jeg syntes var rart da selvsagt vi alle ville ta testen, ingen av oss har lyst på korona og alle er i jobb. Jeg tar tester sikkert opp til 4 ganger i uka, hurtigtest... Jeg sa at jeg kunne sende henne bilder evt om hun ikke stolte meg, i en litt humoristisk tone. Hun sa at jeg ikke trengte det, at jeg kunne ta den hjemme.....

Så I dag morges, sender Lisa bilde i gruppe chatten hvor hun tar testen hjemme (fortsatt samme test som på test-sentrum), slik at alle og Sara ser at hun tar den. Like etter sier Lisa til Sara at hun kan bare bli 3 timer til fordi hun må jobbe (hun fikk ikke byttet vakt). Da klikker Sara fullstendig på Lisa og sier at hun ikke respekterer henne når hun ba alle om å gå til test-sentrum. Hun er ganske direkte og frekk i meldingen sin, Lisa på den andre siden stresser rundt for å forberede de siste delene av presangen. Hun ringer meg å griner, hun hadde nettopp snakket med Sara og sagt mye annet som lå på hjertet hennes.  Sara skriver til Lisa "Fuck you" mens vi var på tlf. Lisa bryter helt ned og det endte med at hun ikke ble invitert i bursdagen.. Jeg var sjokkert selv og tenkte at jeg kanskje skal drite i å komme selv, fordi jeg syntes det er en overreaksjon til de grader. Men så tenkte jeg, jeg får gi hun gaven å dra litt tidligere. 

Greia er at jeg vet hvor mye stygt Lisa har sagt om Sara i det siste, men samtidig sliter Lisa for tiden. Hun går psykolog nå, noe som hun aldri har gjort før.. Hun har alltid vært der for Sara, hun er typen som dropper alt for å være der for venninne sine.. Nå står jeg i mellom disse.. På en side syntes jeg Sara er en dust som skriver fuck you til venninna si, oversatt til norsk fra språket deres "dra til helvete". Men på den andre siden syntes jeg Lisa er dust som snakker så stygt men samtidig bare vil bli sett egentlig,,, 

Blæh, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tror jeg må få meg nye venninner her.. 
Hva ville dere gjort? 

TS

Anonymkode: 8e328...28c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å megle hvis de betydde mye for meg. Hvis jeg egentlig ikke trivdes med å ha dem som venner, og jeg visste at jeg hadde andre, ville jeg ha tatt litt avstand. Jeg orker heller ikke sånt drama, men venner vokser ikke alltid på trær...

Anonymkode: 60110...af7

AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres ut som Sara er dusjen her. Men jeg hadde ikke orket sånt drama i livet mitt og hadde holdt begge på avstand og funnet nye venner

Anonymkode: 22847...41a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det her er ikke et sunt vennskapsforhold. Sara virker å være kontrollfrik og slitsom venn å ha, og Lisa en dørmatte. Dårlig kombo. Bra at Lusa drar til psykolog. Kanskje hun innser at hun burde finne seg en bedre venn.  Du kan ikke hjelpe henne annet enn å være en støtte når hun trenger det, ellers holde det på avstand så godt du klarer og prøve å ikke blande deg inn for mye. 

Anonymkode: d1fa5...eaf

• Liker 5
Skrevet

Enkelt. Latt dem holde på for seg selv og krevd å bli holdt utenfor. Livet er for kort for drama. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville prøvd å megle hvis de betydde mye for meg. Hvis jeg egentlig ikke trivdes med å ha dem som venner, og jeg visste at jeg hadde andre, ville jeg ha tatt litt avstand. Jeg orker heller ikke sånt drama, men venner vokser ikke alltid på trær...

Anonymkode: 60110...af7

Takk for svar :) Jeg prøvde å megle i bursdagen, men på dette tidspunktet er det umulig. Har tatt et diplomatisk ståsted. De skal også på en tur sammen hvor de har bestilt Airbnb fly etc, jeg droppa det pga Corona og nå ser det ut som hele den turen går i vasken. Men ja, jeg får prøve å bare blande meg minst mulig. Vanskelig med Lisa som har det tøft nå. 
TS

Gjest O.G.
Skrevet

Lisas psykologbesøk river opp i dynamikken mellom henne og Sara og får henne til å innse at hun har vært dørmatte, men hun er fremdeles ikke der at hun kan sette henne på plass. Så jeg ville bare oversett Lisas skitsnakk om Sara og la dem bare holde på. Sara skjønner nok hva som foregår, hun vet at grepet hun hadde på Lisa er iferd med å forsvinne , og det er grunnen til at hun går på eggskall nå.

Hold deg utenfor denne løsrivelsesprosessen dem i mellom. Huske på du har allerede revet deg løs fra Saras grep, nå er det Lisas tur og det må skje i hennes tempo.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (36 minutter siden):

Lisas psykologbesøk river opp i dynamikken mellom henne og Sara og får henne til å innse at hun har vært dørmatte, men hun er fremdeles ikke der at hun kan sette henne på plass. Så jeg ville bare oversett Lisas skitsnakk om Sara og la dem bare holde på. Sara skjønner nok hva som foregår, hun vet at grepet hun hadde på Lisa er iferd med å forsvinne , og det er grunnen til at hun går på eggskall nå.

Hold deg utenfor denne løsrivelsesprosessen dem i mellom. Huske på du har allerede revet deg løs fra Saras grep, nå er det Lisas tur og det må skje i hennes tempo.

Der tror jeg du har veldig rett! 
TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

UPDATE: 
Nå angriper hun meg også, og sier at jeg også er respektløs som ikke tok testen på tests-sentrumet , men hjemme (samme test). At hun ikke vil at jeg skal komme på hennes jobb event siden hun nå plutselig er sur på meg og. Hun har også unfollowet min venninne Lisa på sosiale medier. Hun poster på storyene sine på engelsk "at vi ødela bursdagen hennes" , hun brukte ikke navn, men "they", som nå sikkert også var siktet til meg også. Jeg ble i bursdagen hennes i 5 timer, pluss at jeg holdt på 5 timer med gaven hennes (står i innlegg). Nå går hun også til våre felles venninner å lager sin army av "tilhengere". Gosh, jeg er så sjokkert. Hun er gifitig. Vurderer å blokkere og slette hun fra alt av sosiale medier også, hva tenker dere? 

TS 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merk jeg er 26 år, hun er 25. Så dette er jo bare helt sinnsykt ungdomsskole at jeg blir kvalm. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok listet meg ut av disse vennskapene, for den slags drama over ingenting har jeg nulltoleranse for. 

Anonymkode: 11db7...94d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde nok listet meg ut av disse vennskapene, for den slags drama over ingenting har jeg nulltoleranse for. 

Anonymkode: 11db7...94d

Ja, skal prøve mitt beste. Problemet er at vi er i samme bransje, og hun *prater* og lyver, eksempel instagram story. Jeg har forstått nå at jeg dealer med en Narcissist. Bør jeg kanskje blokkere henne overalt? 
TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var bra du sa ifra til Lisa at det ikke er greit å baksnakke, men heller ta det direkte med Sara. Men allerede før updaten, burde du backet opp Lisa siden du selv mener Sara behandlet henne urimelig. "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."
Å si ifra bygger karakter. Det styrker deg og gjør deg respektert av deg selv og andre.
Nå får du igjen smake mer av Saras urimelighet. Si ifra til henne hva du oppriktig synes og slett henne fra livet ditt.

Anonymkode: 360cf...2d7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det var bra du sa ifra til Lisa at det ikke er greit å baksnakke, men heller ta det direkte med Sara. Men allerede før updaten, burde du backet opp Lisa siden du selv mener Sara behandlet henne urimelig. "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."
Å si ifra bygger karakter. Det styrker deg og gjør deg respektert av deg selv og andre.
Nå får du igjen smake mer av Saras urimelighet. Si ifra til henne hva du oppriktig synes og slett henne fra livet ditt.

Jeg sa ifra i går i en lengre melding hvor jeg skrev til henne at jeg syntes dette er en massiv overdrivelse, at hvis hun leter etter respekt kan hun ta en titt på snart 4 år med "vennskap" og se hvordan jeg har vært mot henne. Hvor vi hver eneste gang det er noe feirer henne og er god mot henne. At jeg syntes oppførselen hennes er utrolig barnslig og at jeg ikke vil ha noe med dette. Jeg skrev at hun har en sterk dobbelt moral da hun skal på ferie til Mallorca neste uke, men samtidig lager et rabalder over å ta en test hjemme eller på testsentrum. Hun sette meg melding etter melding på hvor respektløs jeg er siden jeg ikke respekterte hennes ønske på henne bursdag, fordi bursdagen hennes skal bare handle om henne og ingen andre og jeg levde ikke opp til hennes ønske. 
Er så sur nå han jeg rister. 
TS

Gjest O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

UPDATE: 
Nå angriper hun meg også, og sier at jeg også er respektløs som ikke tok testen på tests-sentrumet , men hjemme (samme test). At hun ikke vil at jeg skal komme på hennes jobb event siden hun nå plutselig er sur på meg og. Hun har også unfollowet min venninne Lisa på sosiale medier. Hun poster på storyene sine på engelsk "at vi ødela bursdagen hennes" , hun brukte ikke navn, men "they", som nå sikkert også var siktet til meg også. Jeg ble i bursdagen hennes i 5 timer, pluss at jeg holdt på 5 timer med gaven hennes (står i innlegg). Nå går hun også til våre felles venninner å lager sin army av "tilhengere". Gosh, jeg er så sjokkert. Hun er gifitig. Vurderer å blokkere og slette hun fra alt av sosiale medier også, hva tenker dere? 

TS 

Ignorer henne fra nå av.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra 👍🏽 Da har du jo gjort alt rett. Får håpe alle i Saras krets klarer å si ifra til henne når hun er dust slik at hun kanskje lærer å oppføre seg i fremtiden. Uansett ikke andres ansvar. Ikke la henne opprøre deg. Bare dropp henne.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

UPDATE: 

TS 

Jeg hadde slettet hun, hun er ingenting å ta vare på. Herregud for en oppførsel, hold deg til "lisa" hun virker som ei god venninne ihvertfall :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare fas dem ut. I hvert fall Sara. Ikke lag noe drama, bare trekk deg stille tilbake 

Anonymkode: ec7cc...5bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare ignorer fra nå av. Jeg synes blokkering også er barnslig jeg, hvis en skal blokkere så hvorfor ikke bare slette og bli ferdig med det. 

Snakk med vennene deres som normalt. Ver sammen med Lisa og kos dere sammen. Ignorer Sara. 

Anonymkode: 6dfb9...2fc

• Liker 2
Gjest Skogsalv
Skrevet

Dette er ikke venner.  Venner ser hverandre og tåler en trøkk. Dette virker veldig overfladisk.  ...mye drama, sosiale medier og lite innhold innafor glanspapiret...sett utenfra. 🌿

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...