Gå til innhold

Kollegaer gir meg dårlig samvittighet for å jobbe fulltid etter permisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte permisjon med 100% dekningsgrad pga. økonomi. Hadde vi hatt råd til det hadde jeg selvfølgelig vært hjemme lenger.

Begynte på jobb igjen (helsevesenet, med den turnusen det innebærer) for et par uker siden og opplever så og si daglig å få kommentarer som "hadde aldri klart å være så mye borte fra en baby på 7 mnd", "er det ikke fælt, savner du han ikke", "babyen trenger mammaen sin".. dette er fra ulike personer. Virker nesten som de har diskutert seg imellom hvor fæl jeg er som forlater babyen min hos pappaen sin.

Pappaen gjør en glimrende jobb, og er minst like flink og tilknyttet til baby som meg. 

For å være ærlig syntes jeg det er litt deilig å komme meg ut av huset og se folk igjen etter å ha vært så og si isolert i 7 mnd pga. korona. Er heller ikke bekymret over hvordan det går hjemme.

Savner jo baby såklart, men er absolutt overkommelig. Men disse stadige kommentarerne går innpå meg og får meg til å føle meg som en dårlig mor. I dag gråt jeg på vei hjem fra jobb.

Er det noen som har opplevd lignende og har noen tips til hva jeg kan svare/få det til å prelle av meg? Har begynt å se på ledige stillinger, selv om jeg egentlig stortrives på arbeidsplassen som jeg har vært på i 8 år. Det er jo selvfølgelig ikke alle som kommer med slike kommentarer, er enkelte.

Anonymkode: decc2...c64

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For noen drittfolk. Konfronter dem gjerne «Hvorfor sier du dette? jeg opplever det som at du prøver å gi meg dårlig samvittighet og det syntes jeg er trist og ubehagelig». Troll sprekker når de belyses. Og stå i det: «Jeg har hatt permisjon og bare ært med babybi 7 mnd, nå er det pappaens tur, og det unner jeg ham. Det er fint å være tilbake i jobb». 

Anonymkode: 5c19f...e39

• Liker 42
Skrevet

Det er dessverre sånn det er i dagens samfunn. Mødre blir "presset" ut i jobb tidlig, og de fleste har ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon. 

Regner med det gjerne er den eldre garden som slenger med leppa? Synes ihvertfall ikke du burde ta dette personlig. Den lille har det jo helt fint med far, og det er alt som betyr noe. Ikke hva andre tenker om saken (selvom jeg har forståelse for at det er sårende). Ikke la dette ødelegge for den ellers kjekke arbeidsplassen. Regner med kommentarene gir seg om noen uker :) Sender deg en klem!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi valgte permisjon med 100% dekningsgrad pga. økonomi. Hadde vi hatt råd til det hadde jeg selvfølgelig vært hjemme lenger.

Begynte på jobb igjen (helsevesenet, med den turnusen det innebærer) for et par uker siden og opplever så og si daglig å få kommentarer som "hadde aldri klart å være så mye borte fra en baby på 7 mnd", "er det ikke fælt, savner du han ikke", "babyen trenger mammaen sin".. dette er fra ulike personer. Virker nesten som de har diskutert seg imellom hvor fæl jeg er som forlater babyen min hos pappaen sin.

Pappaen gjør en glimrende jobb, og er minst like flink og tilknyttet til baby som meg. 

For å være ærlig syntes jeg det er litt deilig å komme meg ut av huset og se folk igjen etter å ha vært så og si isolert i 7 mnd pga. korona. Er heller ikke bekymret over hvordan det går hjemme.

Savner jo baby såklart, men er absolutt overkommelig. Men disse stadige kommentarerne går innpå meg og får meg til å føle meg som en dårlig mor. I dag gråt jeg på vei hjem fra jobb.

Er det noen som har opplevd lignende og har noen tips til hva jeg kan svare/få det til å prelle av meg? Har begynt å se på ledige stillinger, selv om jeg egentlig stortrives på arbeidsplassen som jeg har vært på i 8 år. Det er jo selvfølgelig ikke alle som kommer med slike kommentarer, er enkelte.

Anonymkode: decc2...c64

folk er så jævla idioter av og til altså.. Jeg ville begynt å svare de passiv aggressivt tilbake hvis jeg var deg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For noen drittfolk. Konfronter dem gjerne «Hvorfor sier du dette? jeg opplever det som at du prøver å gi meg dårlig samvittighet og det syntes jeg er trist og ubehagelig». Troll sprekker når de belyses. Og stå i det: «Jeg har hatt permisjon og bare ært med babybi 7 mnd, nå er det pappaens tur, og det unner jeg ham. Det er fint å være tilbake i jobb». 

Anonymkode: 5c19f...e39

Enig!!!

Anonymkode: a50a4...38d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si som det er at dere ikke har råd... 

Anonymkode: b5480...4a0

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Ikke bry deg. De prater bare tull. Det er kun deg selv som kan vurdere dette.

i fortige generasjon, vi som fikk barn på 80-90-tallet, hadde 12-16 ukers permisjon. Det gikk jo det også.  Noen av oss valgte å søke om deltid en stund, men det ordnet seg.

jeg forlenget det til 1 år, og det ble mange måneder uten lønn, men foreldrene mine var så snille å betale billånet mitt på ca 800 hver måned ❤️

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, F0RUM said:

Det er dessverre sånn det er i dagens samfunn. Mødre blir "presset" ut i jobb tidlig, og de fleste har ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon. 

Regner med det gjerne er den eldre garden som slenger med leppa? Synes ihvertfall ikke du burde ta dette personlig. Den lille har det jo helt fint med far, og det er alt som betyr noe. Ikke hva andre tenker om saken (selvom jeg har forståelse for at det er sårende). Ikke la dette ødelegge for den ellers kjekke arbeidsplassen. Regner med kommentarene gir seg om noen uker :) Sender deg en klem!

Hvorfor regner du med det?

Anonymkode: 5729f...21f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, F0RUM said:

Man kan også, helt frivillig, gå tilbake til jobb etter fullført mammaperm. Jeg følte meg ikke ‘presset’ tilbake, og jeg valgte å ikke ta ulønnet permisjon. Pappaen gjør en like god jobb som meg hjemme med barnet, og jeg savnet jobben og livet utenfor hjemmet, så for oss fungerte dette perfekt. 

TS: som flere har påpekt, så syns jeg du skal svare dem og si det du mener 💪🏼

Anonymkode: 8c1bf...6f0

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi de gjerne var hjemme med barna til de var minst 2år. Ikke vant med den hvordan praksisen er i dag. 

Skrevet

Ikke bry deg noe om det. Det viktigste er deg og din baby ❤️

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, F0RUM said:

Fordi de gjerne var hjemme med barna til de var minst 2år. Ikke vant med den hvordan praksisen er i dag. 

Hvor gamle tenker hennes eldste kolleger er?

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tilhører nok den eldre generasjon, men det ville aldri falle meg inn å fordømme eller kritisere dagens mødre om de ønsker og valg de tar med permisjon osv.  hvorfor i all verden skulle jeg det?  Vi hadde mindre rettigheter før, men det spiller ingen rolle

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan også, helt frivillig, gå tilbake til jobb etter fullført mammaperm. Jeg følte meg ikke ‘presset’ tilbake, og jeg valgte å ikke ta ulønnet permisjon. Pappaen gjør en like god jobb som meg hjemme med barnet, og jeg savnet jobben og livet utenfor hjemmet, så for oss fungerte dette perfekt. 

TS: som flere har påpekt, så syns jeg du skal svare dem og si det du mener 💪🏼

Anonymkode: 8c1bf...6f0

Selvfølgelig kan man det. Derfor jeg skrev "presset" med anførselstegn. Tenker spesielt på de som ikke har mulighet til å ta ulønnet perm. Men uansett viktig at alle gjør det som er best for seg og sin familie, uten å få dårlig samvittighet. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

De som har mulighet til det, har ofte godt av - fysisk og psykisk til å komme tilbake til en voksenverden på jobb.  Men klart. Det må klaffe med alle mulige utfordringer.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden):

Jeg tilhører nok den eldre generasjon, men det ville aldri falle meg inn å fordømme eller kritisere dagens mødre om de ønsker og valg de tar med permisjon osv.  hvorfor i all verden skulle jeg det?  Vi hadde mindre rettigheter før, men det spiller ingen rolle

Heldigvis gjelder nok dette de fleste, ung eller gammel. Men vil fortsatt tro at det kommer flere reaksjoner fra de som har hatt barn i en annen generasjon, hvor det var vanlig å ha barna hjemme lengre. Men jeg har selvsagt ingen statistikk på dette. 

Skrevet
F0RUM skrev (3 minutter siden):

Heldigvis gjelder nok dette de fleste, ung eller gammel. Men vil fortsatt tro at det kommer flere reaksjoner fra de som har hatt barn i en annen generasjon, hvor det var vanlig å ha barna hjemme lengre. Men jeg har selvsagt ingen statistikk på dette. 

nope. De unge er likedan. Nesten verre. Føler par i 20 åra har gått tilbake til det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
F0RUM skrev (6 minutter siden):

Mine barn er født i 80 og 85.  Det var ganske likt med dagens krav og utfordringer. Vi gikk tilbake til jobb etter permisjon. Dengang var det ikke kritikk fra foreldre, men mer hva som ble sagt i media. Det er så trist at noen føler for å fordømme dem som ikke tenker likt.  Jeg har aldri vært i bedehusmiljø, men mistenker dem litt..,

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt å grine og sagt rett ut at det er sårende å høre slikt, og at du har dine grunner til at du måtte begynne å jobbe igjen. Noen ganger er det å gråte det eneste som funker. Da får de det midt i fleisen

Anonymkode: 71c2a...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, F0RUM said:

Igjen, hvor gamle tenker du hennes eldste kollegaer er?

13 minutter siden, F0RUM said:

Jeg var hjemme i permisjon med mine som er født i -83 og - 85. Jeg er pensjonist nå og ingenting gleder meg mere enn at permisjonsreglene er utvidet, og gjelder både far og mor. 

Kan ikke tenke meg annet enn at det gjelder det store flertall av kvinner i alle aldre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...