Gå til innhold

To DNA-tester - forskjellig resultat. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok for en stund tilbake en privat DNA-test gjennom et firma i Tromsø for å finne ut av om jeg var faren til en liten gutt. Testen gikk raskt og effektivt og kom positiv tilbake. Så positiv at det i følge firmaet overhodet ikke var tvil om farskapet. 

Så langt så godt. Bare for ordens skyld tok vi også en offentlig test - siden den private ikke er gyldig for å få registrert farskap. Noe vi ikke fikk opplyst når vi bestilte testen. Så kom bomba: Den offentlige testen kom tilbake negativ!

Jeg gjorde deretter en del research og jeg er vist ikke den eneste som har opplevd dette med dette firmaet. Er det noen her inne som har lignende erfaringer? Nå er vi skikkelig rådville her - hva gjør vi nå?  Er det andre firmaer noen kan anbefales for en tredje test? 

Anonymkode: 0cb2a...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tatt en test gjennom det offentlige er den gyldig og dere trenger ikke ta flere tester. Da har barnet en annen far dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (14 minutter siden):

Hvis du har tatt en test gjennom det offentlige er den gyldig og dere trenger ikke ta flere tester. Da har barnet en annen far dessverre. 

Ja, jeg syntes bare det er ganske spesielt at det firmaet i Tromsø forteller at testen er så positiv at all tvil ang farskap er utelukket og så får vi en kontrabeskjed fra det offentlige. En av testene må jo være feil. Er dette normalt?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg syntes bare det er ganske spesielt at det firmaet i Tromsø forteller at testen er så positiv at all tvil ang farskap er utelukket og så får vi en kontrabeskjed fra det offentlige. En av testene må jo være feil. Er dette normalt?

Om det er normalt har jeg ingen erfaring med, men DNA testene som tas via det offentlige er så sikre som man kan få dem. 

Jeg håper dere hele tiden har visst at det kunne være tvil om hvem som var far til barnet? 

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (19 minutter siden):

Om det er normalt har jeg ingen erfaring med, men DNA testene som tas via det offentlige er så sikre som man kan få dem. 

Jeg håper dere hele tiden har visst at det kunne være tvil om hvem som var far til barnet? 

Ja, det sto mellom meg og en annen. Hans private test kom tilbake som negativ. Jeg hadde bare vent meg til tanken at jeg var faren til barnet og hadde faktisk begynt å glede meg. Heldigvis ble aldri nyheten delt med barnet for vi ville være helt sikre før vi fortalte noe. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det sto mellom meg og en annen. Hans private test kom tilbake som negativ. Jeg hadde bare vent meg til tanken at jeg var faren til barnet og hadde faktisk begynt å glede meg. Heldigvis ble aldri nyheten delt med barnet for vi ville være helt sikre før vi fortalte noe. 

Hvis dere tok den private testen samtidig, så kan det kanskje ha skjedd en ombytting av testresultater. 

Uansett trist at utfallet ikke gikk din vei hvis det var det du ønsket. 

Når det gjelder den offentlige testen vil jo den andre mulige faren bli innkalt til test. Men det skal veldig mye til at en offentlig aktør tar feil i en slik sak. Da er det mye større sannsynlighet for at den private aktøren har gjort en feil. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kanskje de har slurva i det private firmaet og byttet om testene? Og for å være på den sikre siden så ville jeg bedt om en ny test i det offentlige bare for å være dønn sikker. Når det er sagt, familie er så mye mer enn dna og blodsbånd. Er du glad i gutten er det vel ingen grunn til å ikke være farsfigur for barnet? ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Feil kan skje både i det offentlige og i det private. Ingenting er 100%. Jeg ville tatt en ny offentlig test. 

Anonymkode: 3c778...8e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt nye tester. Det kan være slurv, ombytting eller useriøst firma første gang. 

Men en, sjelden, men mulig forklaring kan skyldes at gutten er noe som kalles chimera, at han rett og slett har to ulike dna i kroppen sin. (Pga sammensmelting av to tvillinger tidlig i svangerskapet)

Da vil det bli tull med farskapstester. 

Les om det. 😊

Anonymkode: b326d...afa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du bør konfrontere det private firmaet om dette. Be om en ny, gratis test. Det samme med det offentlige. Han andre mulige faren bør nok også gjøre det igjen. 

Anonymkode: dd728...9f5

• Liker 6
  • 1 år senere...
Skrevet

Hvordan gikk det TS? Fant dere ut om det var det private eller offentlige som hadde gjort feil?

Anonymkode: 9f4f0...b9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...