Frøkenfryd30 Skrevet 7. mai 2021 #21 Skrevet 7. mai 2021 Jeg har enkeltpersonforetak og er MVA pliktig, så kan prøve å forklare i korte trekk. Si at du kjøper en vare for 100,- + mva. Da blir det 125,-. Men du får tilbakebetalt momsen, altså de 25 kronene. Så reparerer du varen og videreselger den for 300,- + mva. Da koster varen 375,- for kunden Ergo så betaler du 50,- i mva til staten i dette tilfellet. Som momspliktig skal du alltid fakturere med moms til en kunden (pris med mva skal alltid oppgis til privatpersoner). Ulempen i ditt tilfelle er at dersom du kjøper varer av en privatperson, så får du ikke momsfradrag, men du må fortsatt belaste kunden for utgående mva. Du får dog ikke registrert deg i mva registeret før du har omsatt for 50 000,- Ang. skatt, så må du også betale dette, men her kan det være endel fradrag å hente. Du får 28 % skattefradrag på varene du kjøper inn. Du må da ha kvittering på kjøpet, men her er jeg usikker på reglene ved å handle av privatpersoner. Vet ikke om de kan lage kvittering og at det holder, eller ei. Kjøper kun inn varer fra mine forhandlere, og da følger faktura/ kvittering naturligvis med.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #22 Skrevet 7. mai 2021 Ta kontakt med skatteetaten som er veldig behjelpelig med informasjon og er en valitetssikret kilde, ikke et forum. Først må du se om det er noe marked for det du skal selge. Anonymkode: 86a20...f28 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #23 Skrevet 7. mai 2021 Frøkenfryd30 skrev (2 timer siden): Ulempen i ditt tilfelle er at dersom du kjøper varer av en privatperson, så får du ikke momsfradrag, men du må fortsatt belaste kunden for utgående mva. Det er derfor det er egne mva-regler for brukte varer. Utgående merverdiavgift beregnes på avansen, ikke hele salgssummen. Mval. paragrafene 4-5 og 4-6. Anonymkode: 0acec...4cc
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #24 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det gir jo ikke mening for en som vil drive kjøp og salg av bruktvarer? Hvordan fungerer det med kasse eller faktura? Oppgjør vil være der og da ved bankoverføring eller vipps. Skal ikke ha noen fysiske lokaler så kasse gir ikke mening? Anonymkode: e5072...265 Reglene er som de er. Det er for å ha forsvarlig registrering av alt salg. Det er unntak for «sporadisk» og «ambulerende» salg. Og en kasse behøver ikke å være et fysisk kasseapparat. Det finnes kasseløsning i for eksempel izettle. Anonymkode: cccd5...379 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #25 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva betyr avansen? Anonymkode: e5072...265 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Betyr "avansen" merverdien? Anonymkode: e5072...265 Hvis du ikke vet hva avanse er og heller ikke klarer å google deg frem til det, men må spørre på et forum, da er jeg i tvil om du bør starte opp en bedrift. Anonymkode: a07c4...60c 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #26 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Reglene er som de er. Det er for å ha forsvarlig registrering av alt salg. Det er unntak for «sporadisk» og «ambulerende» salg. Og en kasse behøver ikke å være et fysisk kasseapparat. Det finnes kasseløsning i for eksempel izettle. Anonymkode: cccd5...379 Hvis man er omfattet av unntaket så trenger man heller ikke å fakturere kunder? Det er snakk om salg av bruktvarer og oppgjør via bank/vipps Anonymkode: e5072...265
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #27 Skrevet 7. mai 2021 Det er mye regler rundt å selge brukte varer som bedrift. https://www.politiet.no/tjenester/brukthandel/ Anonymkode: 7a0fb...72d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #28 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man er omfattet av unntaket så trenger man heller ikke å fakturere kunder? Det er snakk om salg av bruktvarer og oppgjør via bank/vipps Anonymkode: e5072...265 Det høres ikke ut som det du planlegger omfattes av unntaket. Og ellers er jeg enig med den som sier at en som ikke vet hva avanse er, bør ikke drive forretning. Anonymkode: cccd5...379 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #29 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det høres ikke ut som det du planlegger omfattes av unntaket. Og ellers er jeg enig med den som sier at en som ikke vet hva avanse er, bør ikke drive forretning. Da tar du feil og vedkommende som sa dette feil, for det er fort gjort å sette seg inn i avansesystemet og enkel regnskap eller eventuell leie inn en regnskapsfører Anonymkode: e5072...265
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå