Gå til innhold

Søke om økonomisk støtte til tannlegebehanding fra NAV, men har en liten slump penger i fond

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en del problemer med tennene mine, deriblant en betennelse som må behandles men som jeg ikke har penger til. I verste fall må det opereres, hvis ikke enklere behandlinger fungerer. Regningen totalt kommer på over 15 000, som er rundt en månedslønn for meg. I tillegg kommer flere turer med buss, på ca. 100 kr per tur. Sikkert til sammen 800 kr bare i bussutgifter.

Jeg har ingen sparepenger/buffer igjen, da det har blitt brukt til nødvendige regninger det siste halvåret. Unntaket er penger jeg ifjor klarte å sette inn på fond (pga koronaen som gjorde det lønnsomt å sette inn også et lite beløp). Det er de eneste sparepengene jeg har klart å sette til side, og også den eneste pensjonssparingen jeg har i en alder av 30 år. Beløpet er ca. 40 000.

Jeg har ventet i et par måneder nå for å se om jeg har klart å sette noe til side, eller om jeg skulle få tilbake noe på skatten, men det har jeg ikke. Økonomien går akkurat rundt hver måned, uten noe ekstra. Jeg har fått mer og mer vondt, og føler jeg nå må gjøre noe før betennelsen sprer seg/blir enda verre. Jeg har gått med dette i over et år totalt, og tenker det neppe er noe bra for meg.

Tror dere det er noe vits å søke om økonomisk støtte til tannbehandlingen min, eller er det så strengt at jeg må bruke alle slags sparepenger, også de i fond som jeg håper å ha til pensjon, før de hjelper til?

Anonymkode: 6b1d9...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med det er sosialstønad du tenker på. Når du søker må du legge ved siste skattemelding. Der vil beløpet du har i fond komme fram.  Du må nok regne med at du får beskjed om å bruke  pengene du har i fond eller forsøke med en nedbetalingsavtale hos tannlegen.  Eventuelt et lån hvis du ikke vil røre pengene du har i fond.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går gjennom dette med min gamle far, han trenger tannlegehjelp og har ingen penger, jeg fyllte ut søknadene for ham og NAV ga meg papirer for å søke om sosialstønad til dette, og han fikk det innvilget.

du søker ikke om nav stønad en gang, du skal søke om sosialstønad og det er for de som ikke har noe.

Anonymkode: d5244...483

• Liker 4
Skrevet

Ja, du må bruke alt du har av egen midler først når du søker sosialstønad.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei.

Jeg har en del problemer med tennene mine, deriblant en betennelse som må behandles men som jeg ikke har penger til. I verste fall må det opereres, hvis ikke enklere behandlinger fungerer. Regningen totalt kommer på over 15 000, som er rundt en månedslønn for meg. I tillegg kommer flere turer med buss, på ca. 100 kr per tur. Sikkert til sammen 800 kr bare i bussutgifter.

Jeg har ingen sparepenger/buffer igjen, da det har blitt brukt til nødvendige regninger det siste halvåret. Unntaket er penger jeg ifjor klarte å sette inn på fond (pga koronaen som gjorde det lønnsomt å sette inn også et lite beløp). Det er de eneste sparepengene jeg har klart å sette til side, og også den eneste pensjonssparingen jeg har i en alder av 30 år. Beløpet er ca. 40 000.

Jeg har ventet i et par måneder nå for å se om jeg har klart å sette noe til side, eller om jeg skulle få tilbake noe på skatten, men det har jeg ikke. Økonomien går akkurat rundt hver måned, uten noe ekstra. Jeg har fått mer og mer vondt, og føler jeg nå må gjøre noe før betennelsen sprer seg/blir enda verre. Jeg har gått med dette i over et år totalt, og tenker det neppe er noe bra for meg.

Tror dere det er noe vits å søke om økonomisk støtte til tannbehandlingen min, eller er det så strengt at jeg må bruke alle slags sparepenger, også de i fond som jeg håper å ha til pensjon, før de hjelper til?

Så lenge du er i jobb? Hadde du ikke hatt sparepenger ville de bedt deg ta opp lån. Du kan bare glemme å få dekket noe som helst.

Unntak dersom tannproblemet kommer som følge av sykdom, må være godkjent sykdom, veldig få tilfeller.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Menchit said:

Så lenge du er i jobb? Hadde du ikke hatt sparepenger ville de bedt deg ta opp lån. Du kan bare glemme å få dekket noe som helst.

Unntak dersom tannproblemet kommer som følge av sykdom, må være godkjent sykdom, veldig få tilfeller.

Det var tannlegen som ba meg søke NAV om støtte da jeg forklarte situasjonen til henne. Lån kan jeg ikke ta opp, da jeg ikke har penger til overs hver måned til å betale ned lånet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var tannlegen som ba meg søke NAV om støtte da jeg forklarte situasjonen til henne. Lån kan jeg ikke ta opp, da jeg ikke har penger til overs hver måned til å betale ned lånet.

Var ikke meningen å være krass i svaret til deg. Men jeg tro nok tannlegen er veldig opptimistisk med tanke på hvordan NAV fungerer.

Jeg har tannlegeskrekk, og må ha narkose, har ikke vært til tannlege på over 20 år. Priser meg lykkelig for at ikke jeg har fått betennelser eller mye tannverk. Har en god del hull som ble "fikset" i tenårene og fyllinger som er fallt ut. Er over 40 nå, så tør ikke tenke på hva det vil koste å "oppgradere til dagens standard" 🙈

Du kan jo snakke med banken din, mulig du kan få et gunstig lån. Nav kan også gi lån, men tvilsomt når du har sparepenger. Ellers gir noen tannleger avbetaling.

I Bergen kan du få tannbehandling av studenter, det er veldig rimelig, men vet det kan ta laaang tid.

Har du mulighet til å jobbe ekstra en liten periode? 

Anonymkode: 4b307...43f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Var ikke meningen å være krass i svaret til deg. Men jeg tro nok tannlegen er veldig opptimistisk med tanke på hvordan NAV fungerer.

Jeg har tannlegeskrekk, og må ha narkose, har ikke vært til tannlege på over 20 år. Priser meg lykkelig for at ikke jeg har fått betennelser eller mye tannverk. Har en god del hull som ble "fikset" i tenårene og fyllinger som er fallt ut. Er over 40 nå, så tør ikke tenke på hva det vil koste å "oppgradere til dagens standard" 🙈

Du kan jo snakke med banken din, mulig du kan få et gunstig lån. Nav kan også gi lån, men tvilsomt når du har sparepenger. Ellers gir noen tannleger avbetaling.

I Bergen kan du få tannbehandling av studenter, det er veldig rimelig, men vet det kan ta laaang tid.

Har du mulighet til å jobbe ekstra en liten periode? 

Anonymkode: 4b307...43f

Jo, med en gang jeg husket at jeg satte av penger til fond i fjor så begynte jeg å tenke på at det skulle bli vanskelig. Jeg var bare så glad for at jeg endelig for første gang i livet mitt hadde nok til å sette unna, og at jeg kunne få et lite fraspark pga. hvor mye det ville gå oppover når korona-tiden sakte men sikkert forsvant. Jeg har vært utenfor arbeidslivet frem til nylig, så har ikke opparbeidet meg noe pensjon før nå heller. Det var banken som foreslo at jeg ikke rørte pengene, så kunne jeg bruke det som pensjonssparing siden jeg ikke hadde noe annet.

Jeg har også tannlegeskrekk og skjønner hvordan det er. Men jeg har klart å komme meg dit jeg er nå, pga. flinke tannleger og beroligende før tannlegebesøkene. Likevel har jeg "alltid" problemer med tennene, og har brukt uttalige tusen på tannlegebehandlinger opp gjennom livet.

Jeg jobber som tilkallingsvikar (akkurat nå 100 %), så banken er svært skeptisk til å gi meg lån. Jeg har snakket med de før om lån til andre nødvendige ting, noe de har gått med på å kanskje gjøre når den tid kommer, så lenge jeg fortsatt har stillingen og jeg fortsatt jobber 100 %. Dermed frister det ikke å nå spørre om enda et lån når jeg fortsatt bare er tilkallingsvikar.

Avbetaling tror jeg ikke tannlegen min har, da det står ingenting om det hverken på kontoret deres eller på nettsiden. Tannlegen nevnte det heller ikke når vi snakket om behandlingen sist gang, heller.

Jeg bor i Trøndelag, så tror det blir litt dyrere å reise til Bergen. Ellers godt forslag!

Jeg får vel bruke av fondet mitt likevel da, og gråte mine bitre tårer. 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Du skal da vel faen ikke bruke skattebetalernes penger når du har egne å bruke. 

Anonymkode: b6584...cd3

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden snakker du til meg på den måten?

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er du så frekk?

Anonymkode: 4dcb8...a6f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i all verden snakker du til meg på den måten?

Cd3 har jo et poeng da, selv om det kanskje var litt krast. Hvorfor tror vi at det offentlige skal betale alt for oss? 

Oj, så dramatisk. Du er egentlig ganske heldig, du har jo faktisk penger til å betale tannlegebehandlingen. Er ikke det en bra ting?

Anonymkode: 809bc...017

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Du må bruke sparepengene dine først.

Anonymkode: 5b0e3...299

• Liker 4
Skrevet

Du må SELVFØLGELIG bruke sparepengene dine først .. undrer meg over at det i det hele tatt er noe å lure på?

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

En løsning er kanskje å ta ut pengene og spare dem under madrassen i noen måneder? 

Jeg er vanligvis ikke for snylting av offentlige tjenester, men akkurat når det gjelder tannbehandling så kanskje..  det er helt feil at vi har dekning av alt mulig helserelatert, men ikke tannbehandling. Det er en stor mangel i velferdssystemet vårt. 

Anonymkode: a1413...e15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å betale på lån så har du råd til å spare opp ny buffer

Anonymkode: 79267...62f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg går gjennom dette med min gamle far, han trenger tannlegehjelp og har ingen penger, jeg fyllte ut søknadene for ham og NAV ga meg papirer for å søke om sosialstønad til dette, og han fikk det innvilget.

du søker ikke om nav stønad en gang, du skal søke om sosialstønad og det er for de som ikke har noe.

Anonymkode: d5244...483

Sosialstønad er jo fra nav.

Gjest Råååsa
Skrevet

Du er bare 30 år, så pensjon kan du spare til siden. Ta ut sparepengene og fiks tennene straks. Da har du ei bekymring mindre og du er i bedre stand til å ta gode avgjørelser rundt økonomien din. 

For husk, det kan være nesten 40 år til du skal gå av med pensjon. Du har god tid. 

Og så skjønner jeg at folk blir litt sinte på deg. Du må bruke egne penger, som de fleste andre må. Men snakk med tannlegen din om det finnes fritak for noen av utgiftene. Jeg har kronisk tannkjøttbetennelse og betaler bare egenandel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Grine fordi du må bruke av dine egne penger på tannbehandling? Drama 

Anonymkode: d71b5...68a

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...