AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Vår sønn skal på klassetur om noen år. Og det har vært ett sant h****te med dugnader, lodd, grusomme kakebokser, 1000 doruller og what not. Først fikk vi hjem 15 pakker med kjeks som vi måtte selge på butikken, jeg synes sånt er veldig ubehagelig. Så vi kjøpte opp alt selv og ga dette bort til familie og venner. Synes også det er ubehagelig å presse kollegaer, venner og familie til å kjøpe sånt. Så fort vi var kvitt kjeksene, så fikk vi ørten lodd. Vi valgte igjen og kjøpe alt, ingen gevinst. Og nå fikk jeg nettopp epost om ørten doruller, snakker om enorme pakker med mange vi hver. Vi har rett og slett ikke plass hjemme til å oppbevare dette og kjøper vi dette har vi nok doruller til resten av vårt liv, MINST! Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi ikke kan sette inn hele beløpet 7000-9000kr på en konto og bare si oss ferdig med det. Jeg er klar over likhets prinsippet og alle skal med osv. Men hvorfor må alle presses til å selge doruller, kokebokser som smaker høgg osv. Jeg kunne med glede ha betalt en 1000 -lapp ekstra, bare for å slippe. Så kunne de pengene gå til ett av de barna i klassen som er vanskeligstilte. Misforstå meg rett, jeg er ikke imot gratis prinsippet og at alle skal med, men det bør være mulig å gjøre dette annerledes. Anonymkode: 6af52...c83 39
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Jeg var ikke med på dette da jeg gikk på u-skolen. Dugnad = frivillig. Men da får man heller ikke være med på turer det finansierer Anonymkode: a7c74...b73 3
starken Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Enig med deg. Når jeg gikk på ungdomsskolen og vi skulle ha dugnad til inntekt for klassetur så fikk alle med seg et ark hjem hvor man kunne krysse av om man ville betale inn beløpet eller om man skulle delta på dugnaden. Syns det var en grei ordning. 23
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Just now, starken said: Enig med deg. Når jeg gikk på ungdomsskolen og vi skulle ha dugnad til inntekt for klassetur så fikk alle med seg et ark hjem hvor man kunne krysse av om man ville betale inn beløpet eller om man skulle delta på dugnaden. Syns det var en grei ordning. Hva med de som ikke vil være med på klasseturer? Ikke alle har råd til dette, heller ikke i 2021 Anonymkode: a7c74...b73 5
Maleficenta Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vår sønn skal på klassetur om noen år. Og det har vært ett sant h****te med dugnader, lodd, grusomme kakebokser, 1000 doruller og what not. Først fikk vi hjem 15 pakker med kjeks som vi måtte selge på butikken, jeg synes sånt er veldig ubehagelig. Så vi kjøpte opp alt selv og ga dette bort til familie og venner. Synes også det er ubehagelig å presse kollegaer, venner og familie til å kjøpe sånt. Så fort vi var kvitt kjeksene, så fikk vi ørten lodd. Vi valgte igjen og kjøpe alt, ingen gevinst. Og nå fikk jeg nettopp epost om ørten doruller, snakker om enorme pakker med mange vi hver. Vi har rett og slett ikke plass hjemme til å oppbevare dette og kjøper vi dette har vi nok doruller til resten av vårt liv, MINST! Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi ikke kan sette inn hele beløpet 7000-9000kr på en konto og bare si oss ferdig med det. Jeg er klar over likhets prinsippet og alle skal med osv. Men hvorfor må alle presses til å selge doruller, kokebokser som smaker høgg osv. Jeg kunne med glede ha betalt en 1000 -lapp ekstra, bare for å slippe. Så kunne de pengene gå til ett av de barna i klassen som er vanskeligstilte. Misforstå meg rett, jeg er ikke imot gratis prinsippet og at alle skal med, men det bør være mulig å gjøre dette annerledes. Anonymkode: 6af52...c83 helt enig. Det må finnes andre måter å gjøre slike ting på 4
starken Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med de som ikke vil være med på klasseturer? Ikke alle har råd til dette, heller ikke i 2021 Anonymkode: a7c74...b73 Vil og kan er to forskjellige ting. Regner med de fleste barn og ungdom vil være med på klassetur. Vi hadde ei slik ordning at vi fikk "dagpenger" av dugnadspengene vi hadde tjent inn. Da hadde vi råd til mat, drikke og litt shopping. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Problemet med dugnader der beløpet går til hver enkelt elev er at det er de samme ressurssvake som har problemer både med å gjennomføre dugnad eller betale. Klasseturer med betydelig andel egenbetaling eller dugnadsinnsats har endel problemstillinger ved seg nesten uansett hvordan det løses. Anonymkode: 116bb...cb7 30
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Hva når alle unntatt to-tre elever velger å betale? Anonymkode: 5425b...18d 2
Eeemil Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Helt enig. Dugnad skal jo være for at alle skal kunne delta, men man skal jo være ganske så ressurssterk, ha stort nettverk og kanske bil for å bli kvitt doruller og kakebokser for flere unger. Opplever selv at dugnadspress i idrettslag o.l. kan være ganske ekskluderende. 17
Eeemil Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet med dugnader der beløpet går til hver enkelt elev er at det er de samme ressurssvake som har problemer både med å gjennomføre dugnad eller betale. Klasseturer med betydelig andel egenbetaling eller dugnadsinnsats har endel problemstillinger ved seg nesten uansett hvordan det løses. Anonymkode: 116bb...cb7 Nettopp. Derfor bør opplegget være overkommelig og sosialt for alle, så får de som vil reise gjøre det på fritiden. 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Jeg er enig. Jeg dritt lei dugnadshelvete. Jeg hadde spart mye tid på å heller jobbe overtid, og betalt alt selv. Dugnad har blitt veldig mye foreldrearbeid, og mindre at barna jobber selvstendig. Samtidig blir det et voldsomt klasseskille, dersom de rike skal betale og de fattige selge lodd. Anonymkode: 7121f...dd0 20
Me for life Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 (endret) Når mail om salgsdugnader kommer er jeg rask til å svare med spørsmålet om hvor mye fortjeneste det er til klubben på det mitt barn må selge. Skriver så at vi har ingen å selge til da det selges så mye slikt i nabolaget vårt, og vi kan ikke alltid kjøpe alt selv. Så jeg vil da heller overføre det oppgitte beløpet umiddelbart. Jeg spør ikke, jeg gir beskjed. Har aldri fått nei til det. Endret 6. mai 2021 av Me for life 33
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet med dugnader der beløpet går til hver enkelt elev er at det er de samme ressurssvake som har problemer både med å gjennomføre dugnad eller betale. Klasseturer med betydelig andel egenbetaling eller dugnadsinnsats har endel problemstillinger ved seg nesten uansett hvordan det løses. Anonymkode: 116bb...cb7 Jepp. Da jeg var ung måtte vi snu på hver krone. Fikk ikke blitt med på klassetur. Håper det har bedre seg siden 90-tallet og ingen må gå gjennom det samme Anonymkode: a7c74...b73 2
Maleficenta Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 hva med å droppe klasseturer. Eller bare ha to. En tur siste året på barneskolen, en tur siste året på ungdomsskolen og thats it 10
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 Jeg er på en måte enig. Vi velger å gjøre som dele kjøpe rubb og take selv. Men syntes egentlig det er bedre å gjøre det sånn, for da er det likt for alle. Det hadde jo vært litt stigmatiserende å være den eneste som ikke mottar lodd og slikt. De hersens kakene var et helvete da. Ingen vil ha de, selv ikke når vi gir de bort gratis🤣 dopapir får vi jo alltids bruk for, så ser ikke helt problemet. Anonymkode: cce82...776 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 Helt enig! Her i huset kan ikke ungene våre drive med det de aller helst ønsker, da vi verken har kapasitet eller helse til alle dugnadene som da følger med. Hvis ungen hadde bestemt, hadde han brukt alle sparepengene sine på å betale for å slippe dugnadene på en bestemt aktivitet så han kan få bli med. En annen ting, er at jeg ser tendenser til at foreldre med stor kapasitet tar initiativ til haugevis med ekstra dugnader for å gi ungene «det lille ekstra». Men når man har flere barn og hver aktivitet i tillegg til vanlige dugnader skal ha mange sosiale kvelder, avslutninger osv. der vi voksne skal stille med tid, pizza, kaker, godteri, musikk, kjøring osv, så går ikke regnestykket opp. Færrest mulig dugnader, ja takk! Så får vi heller betale litt mer og finne egne ordninger for de som har dårlig råd. Anonymkode: 1cf22...2de 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 Både for og i mot. Hva med dem som ikke har råd, ei heller stort nettverk av venner og familie? Jeg var en av dem på u.skolen. Flere i klassen min fikk solgt unna ting via dugnad, eller foreldrene betalte. Her hadde ikke mamma råd til å sende meg avgårde, å vi hadde heller ikke noe stort nettverk så jeg fikk ikke solgt verken dopapir eller kjeks! Så jeg og 2 andre var hjemme med alternativ skole, mens resten var på klassetur å koste seg.. Anonymkode: 57375...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Problemet med dugnader der beløpet går til hver enkelt elev er at det er de samme ressurssvake som har problemer både med å gjennomføre dugnad eller betale. Klasseturer med betydelig andel egenbetaling eller dugnadsinnsats har endel problemstillinger ved seg nesten uansett hvordan det løses. Anonymkode: 116bb...cb7 Dette. Min lillebror kunne ikke fortsette i fotballen da det ble for dyrt for foreldrene våre å måtte kjøpe alt han ikke fikk solgt. Så dugnaden kan også svekke de vanskeligstiltes sjanser til å være med. Anonymkode: 161ad...494 25
Maleficenta Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dette. Min lillebror kunne ikke fortsette i fotballen da det ble for dyrt for foreldrene våre å måtte kjøpe alt han ikke fikk solgt. Så dugnaden kan også svekke de vanskeligstiltes sjanser til å være med. Anonymkode: 161ad...494 da blir det ikke reell dugnad heller 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Vår sønn skal på klassetur om noen år. Og det har vært ett sant h****te med dugnader, lodd, grusomme kakebokser, 1000 doruller og what not. Først fikk vi hjem 15 pakker med kjeks som vi måtte selge på butikken, jeg synes sånt er veldig ubehagelig. Så vi kjøpte opp alt selv og ga dette bort til familie og venner. Synes også det er ubehagelig å presse kollegaer, venner og familie til å kjøpe sånt. Så fort vi var kvitt kjeksene, så fikk vi ørten lodd. Vi valgte igjen og kjøpe alt, ingen gevinst. Og nå fikk jeg nettopp epost om ørten doruller, snakker om enorme pakker med mange vi hver. Vi har rett og slett ikke plass hjemme til å oppbevare dette og kjøper vi dette har vi nok doruller til resten av vårt liv, MINST! Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi ikke kan sette inn hele beløpet 7000-9000kr på en konto og bare si oss ferdig med det. Jeg er klar over likhets prinsippet og alle skal med osv. Men hvorfor må alle presses til å selge doruller, kokebokser som smaker høgg osv. Jeg kunne med glede ha betalt en 1000 -lapp ekstra, bare for å slippe. Så kunne de pengene gå til ett av de barna i klassen som er vanskeligstilte. Misforstå meg rett, jeg er ikke imot gratis prinsippet og at alle skal med, men det bør være mulig å gjøre dette annerledes. Anonymkode: 6af52...c83 Er det ikke meningen at det er barnet som skal selge, ikke foreldrene? Jeg er så lei alle meldingene på Facebook om at sønn/datter selger sokker,lodd,kjeks etc. Jeg kjøper heller av en liten en som går rundt selv for å tjene opp til klassetur, enn av foreldrespam! Anonymkode: 9ebb2...4e7 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå