AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Del Skrevet 6. mai 2021 Jeg har en god innboforsikring som dekker plutselig skade på innbo, inkludert pc. Min sønn sin stasjonære gaming-pc er ødelagt. Jeg vet ikke helt hvorfor dette har skjedd, men mistenker lynnedslag. Vi har fått en bekjent som kan data til å sjekke om den kan repareres. Det kan den ikke. (Jeg har null peiling på data og husker ikke/kan ikke gjengi hva som var ødelagt😅). Denne kjøpte jeg får 12.000,- for fem år siden. Akkurat den pc`en finnes ikke i butikken lenger. Er det noen her som vet om jeg vil få noe igjen på den da? selv om den er fem år gammel? Jeg synes jo man burde det, og at ikke innboforsikringen bare skal gjelde nye ting. Anonymkode: 4e8a2...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Del Skrevet 6. mai 2021 Det er bare å ta kontakt med forsikringsselskapet. Anonymkode: 7152c...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 6. mai 2021 #3 Del Skrevet 6. mai 2021 Du må melde skaden til forsikringsselskapet, så må de vurdere om dette er skade som dekkes. Det kan hende de vil ha den inn på verksted for å sjekke om det er mulig reparere skadene. Om den dekkes av forsikringen, så vil du få igjen for "tilsvarende" pc i dag minus eventuelt verditap grunnet alder. Dem gjør en vurdering på hvilke komponenter pc'en har, og finner fram til en lignende pc i dagens marked. Om maskinen var toppmodell for fem år siden betyr ikke at dere får en av dagens toppmodeller, dere får en av dagens modeller med omtrenliglig samme spesifikasjoner som den gamle hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Del Skrevet 6. mai 2021 Fordi du ikke kjenner til skadetidspunkt eller vet hva som skjedde så vil du ikke få det dekket nei. Mest sannsynlig er pcn bare gammel. Anonymkode: 91fec...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Del Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi du ikke kjenner til skadetidspunkt eller vet hva som skjedde så vil du ikke få det dekket nei. Mest sannsynlig er pcn bare gammel. Anonymkode: 91fec...0a6 For noe tøys! Ts, meld skaden. 5 år er ikke gammelt, men nok til at du vil få fradrag for alder. Du vil og få fradrag for egenandel. På en enkel/billig PC kunne du risikert at du gikk i null, men på en PC som kostet 12.000 vil du antakelig fortsatt få noen tusen, kanskje 5-6000? Anonymkode: d9d52...8bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Del Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en god innboforsikring som dekker plutselig skade på innbo, inkludert pc. Min sønn sin stasjonære gaming-pc er ødelagt. Jeg vet ikke helt hvorfor dette har skjedd, men mistenker lynnedslag. Vi har fått en bekjent som kan data til å sjekke om den kan repareres. Det kan den ikke. (Jeg har null peiling på data og husker ikke/kan ikke gjengi hva som var ødelagt😅). Denne kjøpte jeg får 12.000,- for fem år siden. Akkurat den pc`en finnes ikke i butikken lenger. Er det noen her som vet om jeg vil få noe igjen på den da? selv om den er fem år gammel? Jeg synes jo man burde det, og at ikke innboforsikringen bare skal gjelde nye ting. Anonymkode: 4e8a2...05a Fem år er en del når det gjelder PC. La oss si verditap på grunn av alder = 50% og så kanskje 4000 i egenandel? Du må sjekke din egen forsikring, men jeg tipper min ville gitt noe slikt, altså knapt verdt det. Jeg vet ikke om jeg tror på at det ikke kan repareres heller, det skal mye til på en stasjonær. En moderne laptop er ofte vanskelig, men for en gaming-pc ville jeg tatt ut GPU og testet i alle fall. Du kan kjøpe ny CPU + hovedkort f.eks. ganske billig. Anonymkode: c71cf...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. mai 2021 #7 Del Skrevet 7. mai 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: For noe tøys! Ts, meld skaden. 5 år er ikke gammelt, men nok til at du vil få fradrag for alder. For å kunne benytte en forsikring må det kunne vises til en "plutselig hendelse". Å miste pc'n ned trappa er en plutselig hendelse. At et hus brenner ned er en plutselig hendelse. At huset råtner pga utett tak eller at bilen sakte men sikkert ruster er ingen plutselig hendelse, og forsikringen er ikke gjeldende. Så du må kunne vise til et lynnedslag, eller i det minste sannsynliggjøre en dag/helg det var mye lyn og torden og at pc'n ikke fungerte etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. mai 2021 #8 Del Skrevet 7. mai 2021 Jeg fikk ny stasjonær pc etter lynnedslag en gang. Det var et voldsomt uvær rett over hustakene som slo ned, og til tross for overspenningsvern (som pc var koblet til), så var pc-en helt død og svart etter uværet. Ikke noe liv. Fikk ny på forsikringen. Dette er noen år siden da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #9 Del Skrevet 7. mai 2021 Du må har overspenningsvern hvis du vil ha tilbake på innboforsikringen for lynnedslag. På samme måte som du må ha låst døren hvis det er begått tyveri og du vil ha tilbake på forsikringen. 🙂 Anonymkode: d6988...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå