Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat fått utført en liten grave/anleggsjobb på min eiendom. De som utførte jobben er ansatt i et større firma, men driver litt på egenhånd på kveldstid, tydeligvis. Da jobben var ferdig ble vi enige om pris, jeg betalte med vipps og det var det! Kona mener nå at jeg har medvirket til skattebedrageri😅 Jeg prøver å fortelle henne at det nødvendigvis ikke er så svart hvitt. Dersom de har et enkeltpersonforetak på si så er de vel selv ansvarlige for å betale forskuddskatt i januar basert på hva de antar å tjene dette året. Altså skatt for denne jobben er allerede betalt?

Anonymkode: 34aba...dbd

Videoannonse
Annonse
Gjest Føsleguri
Skrevet

Har du sjekket om de har et enkeltpersonforetak?

Fikk du faktura?

AnonymBruker
Skrevet
Føsleguri skrev (1 minutt siden):

Har du sjekket om de har et enkeltpersonforetak?

Fikk du faktura?

Ja de har eget foretak. Ingen faktura. Overførte bare med vipps. Men det har vel ingen ting å si? Man lignes vel personlig når man har enk? Regner vel med de fører disse lappene som næringsinntekt i sitt regnskap🤷‍♂️ Ikke mye jeg kan gjøre med det?

Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja de har eget foretak. Ingen faktura. Overførte bare med vipps. Men det har vel ingen ting å si? Man lignes vel personlig når man har enk? Regner vel med de fører disse lappene som næringsinntekt i sitt regnskap🤷‍♂️ Ikke mye jeg kan gjøre med det?

Det er visse krav til saksdokument jf bokføringsforskiften:

"§ 5-1-1.Salgsdokumentets innhold

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:

1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6.

eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner."

AnonymBruker
Skrevet

Dette lyser svart arbeid lang vei.

Det er typisk at sånne småjobber på kveldstid er svarte, og når du i tillegg ikke fikk faktura så er sjansen stor for at du har vært med på å bidra til skatt- og avgiftsunndragelse.

Du kan faktisk bli straffet for å bidra til svart arbeid.

https://www.aftenposten.no/norge/i/o93m/risikoen-ved-kjoep-av-svart-arbeid-er-mye-stoerre-enn-mange-tror

Anonymkode: 5f189...885

AnonymBruker
Skrevet
Føsleguri skrev (14 minutter siden):

Det er visse krav til saksdokument jf bokføringsforskiften:

"§ 5-1-1.Salgsdokumentets innhold

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:

1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6.

eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner."

Ok, var kanskje ikke helt kritthvitt da😅 Mer beige...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette lyser svart arbeid lang vei.

Det er typisk at sånne småjobber på kveldstid er svarte, og når du i tillegg ikke fikk faktura så er sjansen stor for at du har vært med på å bidra til skatt- og avgiftsunndragelse.

Du kan faktisk bli straffet for å bidra til svart arbeid.

https://www.aftenposten.no/norge/i/o93m/risikoen-ved-kjoep-av-svart-arbeid-er-mye-stoerre-enn-mange-tror

Som helt "uvitende" på feltet så kan man vel ikke det. Da må man bevisst ha bidratt til det. Hvordan de velger å håndtere inntekt fra salget av sine tjenester får bli deres sak, ikke min🤷‍♂️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som helt "uvitende" på feltet så kan man vel ikke det. Da må man bevisst ha bidratt til det. Hvordan de velger å håndtere inntekt fra salget av sine tjenester får bli deres sak, ikke min🤷‍♂️

Det er barnelærdom å be om faktura.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er barnelærdom å be om faktura.

Aldri hørt. Kjøpte da også svært lite som barn😅 Uansett, beløpet var under 5000,- og grensen er vel 6000,- for å motta årlig engangs skattefritt beløp? Antar dette var første og siste oppdrag iår da🙂

AnonymBruker
Skrevet

I avisen var det en maler som annonserte: "Jeg maler huset ditt svart (også i andre farger)"

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri hørt. Kjøpte da også svært lite som barn😅 Uansett, beløpet var under 5000,- og grensen er vel 6000,- for å motta årlig engangs skattefritt beløp? Antar dette var første og siste oppdrag iår da🙂

Den grensen gjelder ikke i næringsvirksomhet.

At du ikke har fått med deg at du skal be om faktura fritar ikke deg fra ansvaret for å unngå skatte- og avgiftsunndragelse.

Hvis ingen hadde kjøpt svart hadde det ikke vært marked for svart arbeid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den grensen gjelder ikke i næringsvirksomhet.

Så da kan jeg si at jeg kjøpte en tjeneste av en privatperson da, så legger vi den død🙂👌

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så da kan jeg si at jeg kjøpte en tjeneste av en privatperson da, så legger vi den død🙂👌

Ja, du har medvirket til skatte- og avgiftsunndragelse! Trodde folk var såpass oppegående at de avtalte pris på forhånd, ba om faktura og betalte til selskapets bankkonto. 

Du kan dømmes for medvirkning til skattesvik og bli erstatningsansvarlig for momsen og skatten som er unndratt..

Anonymkode: 79c4d...e33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når vedkommende har enkeltpersonforetak kan du nok ikke det, nei.

AnonymBruker
Skrevet

Og du kan hilse din kone fra en skatteetatsansatt og si at hun har rett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og du kan hilse din kone fra en skatteetatsansatt og si at hun har rett.

Nei den gleden skal hun ikke få😅

De spurte faktisk om jeg trengte papir på jobben og om de skulle sende krav, men jeg tenkte faktisk ikke sånn på det og spurte om det ikke gikk an å ta det på vipps. Det var mulig iflg dem, så antok at alt var i orden. Hadde ikke noe behov for dokumentasjon på jobben i etterkant da det ikke er snakk om noe ansvarsrett eller noe.

Men at det var ensbetydende med svart arbeid, det visste jeg faktisk ikke🤷‍♂️ Får huske det til neste gang da😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...