Gå til innhold

Korona karantene-uten sykepenge rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig med 2 uke i karantene etter at min datter testet positivt. Dersom vi testet negativt i dag, ville vi alle være utr av karantene. Nå testet den andre datteren min positivt. Dvs vi blir vørende i karantene enda litt til. Har enda to barn som ikke har testet positivt enda. Dette kan jo virkelig drøye ut. Jeg har vært delvis sykemeldt et helt år. Begynte å jobbe 1. Januar. Men mistet 50% av stillingen min pga nedskjæringer knyttet til korona. Har endelig funnet ny jobb, som jeg skulle begynne i på mandag. Har jeg noen rettigheter av noe slag?  Pleiepenger fordi jeg må være hjemme med sykt barn? Kan vel søke aap, men 66% av 50% stilling er jo ikke akkurat nok... Har bare akkurat klart å holde hodet over vann etter at jeg mistet halve stillingen liksom... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, fucsia said:

Er ferdig med 2 uke i karantene etter at min datter testet positivt. Dersom vi testet negativt i dag, ville vi alle være utr av karantene. Nå testet den andre datteren min positivt. Dvs vi blir vørende i karantene enda litt til. Har enda to barn som ikke har testet positivt enda. Dette kan jo virkelig drøye ut. Jeg har vært delvis sykemeldt et helt år. Begynte å jobbe 1. Januar. Men mistet 50% av stillingen min pga nedskjæringer knyttet til korona. Har endelig funnet ny jobb, som jeg skulle begynne i på mandag. Har jeg noen rettigheter av noe slag?  Pleiepenger fordi jeg må være hjemme med sykt barn? Kan vel søke aap, men 66% av 50% stilling er jo ikke akkurat nok... Har bare akkurat klart å holde hodet over vann etter at jeg mistet halve stillingen liksom... 

Du kan vel bruke sykt-barn-dager.

Skrevet

Det er omsorgspenger som skal brukes når man er hjemme med barn i karantene. Sykmelding og sykepenger kun om det gjelder deg. 

Skrevet

Hvem betaler omsorgpenger? Nav eller atbeidsgiver? Må manbopparbeide seg rettigheter for dette? 

Skrevet

På jobben min i helsevesenet har vi en egen pott som går under korona relatert.  Har ikke brukt sykt barn, sykmld  eller egenmld de gangene jeg har vært i karantene som er endel ganger.

Skrevet
*Stjerneskudd* skrev (5 timer siden):

Problemet er vel at ts inntil januar i år har vært sykemeldt et helt år, og har derfor ikke rett på sykepenger før hun har arbeidet 26 uker.

»Har du brukt opp de 52 ukene, må det gå 26 uker uten sykepenger eller arbeidsavklaringspenger for at du kan få sykepenger på nytt. (Det finnes noen unntak for perioder med  arbeidsavklaringspenger eller tiltakspenger.)»

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere

Skrevet

Off, det var litt av en kjip situasjon 😔 Jeg har ingen råd dessverre, kjenner ikke regelverket godt nok. Ville bare si masse lykke til, håper det ordner seg med jobb og økonomi og at barna dine kommer seg fint gjennom infeksjonene 💕

• Opprett ny...