Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ettåring som funker hodet i gulvet eller veggen. Spesielt om han er litt sliten eller sint.

Skal ta det opp med helsestasjonen ved neste besøk. Men er dette normalt? Er det andre som har opplevd dette? Han virker helt normal og grei ellers.

Har hørt at det kan være for å få oppmerksomhet. Men han får jo ikke lite oppmerksomhet..

Anonymkode: 8a32d...54f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såklart får han oppmerksomhet. Han er sinna, dunker hodet og du reagerer. Det er jo en metode som fungerer utmerket for han.

Anonymkode: 552f7...802

Skrevet

Min var akkurat lik da han var 1 år. Han gjorde det når han var frustrert,  trøtt eller sur. Tenker at det er en måte å få ut frustrasjon når man ikke har språk. Jeg bare tok han opp, og prøvde å sette ord på følelsene hans, uten å gjøre noe mer greier yr av det.

Han er 18 mnd nå, og kan fortsatt gjøre det innimellom. Likevel er det sjeldent. Jeg tenker det løser seg når språket kommer mer på plass og han forstår mer av sine egne følelser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Såklart får han oppmerksomhet. Han er sinna, dunker hodet og du reagerer. Det er jo en metode som fungerer utmerket for han.

Anonymkode: 552f7...802

Da er forslaget ditt at foreldrene skal la en unge skade seg? :P 

Men:

Ja, det er nokså vanlig. Vi forklarte «au hodet» og han sluttet med det faktisk.

I senere alder med mer utviklet språk har vi sagt sånn «ikke slå i stolen, slå i puta heller - så slipper du å få enda mer vondt» (om han ble sint av å dunke tåa etc). Og så viste jeg hvordan han kunne slå i en myk pute - han synes faktisk det var litt morsomt. Men ble også overrasket over å bli veiledet med at «det er greit å bli sint». 

Anonymkode: ab8c8...815

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...