AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Søkte på en stilling i slutten av april. I går ringte de meg fra arbeidsplassen for å høre status? Han som ringte sa de hadde en ringerunde. Han kalte meg ikke inn til intervju, men sa jeg ville høre fra de igjen. Har aldri hørt om at de som utlyser stillingen ringer for å høre om status. Jeg sa at jeg fortsatt var interessert og at jeg kunne starte omgående hvis det skulle bli aktuelt. Jeg spurte litt om bedriften osv. og fikk frem noe av kompetansen min. Tenkte det var greit med det samme jeg hadde de på tråden. Hvordan tolker jeg dette? Er det vanlig at de ringer rundt til alle søkere for å få en status? Har aldri vært borti det eller hørt om det før. Håper selvfølgelig at det er positivt for meg, at jeg kommer på intervju og selvfølgelig får jobben. Føler nå at jeg bare går og venter.... Anonymkode: 71473...8be
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Jeg har ikke hørt om eller opplevd noe sånt før Anonymkode: bd240...6e2 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Nå må jeg innerømme at jeg ikke har søkt mange jobber, jeg har fått de tre jeg har søkt i mitt 30 år lange yrkesliv. Men jeg har jo hørt både et og annet - og det der har jeg aldri hørt om. Ringe rundt for å høre status? Kan det være at de føler de har hatt åpent for søknader over lang tid, og dermed vil ringe samtlige som har søkt for å høre om de fremdeles er interessert? Uansett tenker jeg at savret ditt spiller i positiv retning for deg, bra du både viste interesse ved å spørre på den måten, samt fikk frem kompetansen din. Ønsker deg lykke til, tror det kan gå din vei! Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går Anonymkode: 431eb...367 2
Rotemor Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Det er til hjelp for den som skal sortere søknader og innkalle til intervjuer. De etablerer førsteinntrykk. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Rotemor skrev (10 minutter siden): Det er til hjelp for den som skal sortere søknader og innkalle til intervjuer. De etablerer førsteinntrykk. Ja, var det jeg også tenkte, men det er jo en veldig stor jobb i disse dager med typ 150-200 søkere. Får håpe de kun ringer de som kan være aktuelle for stillingen 🙏🏼 Anonymkode: 71473...8be
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå må jeg innerømme at jeg ikke har søkt mange jobber, jeg har fått de tre jeg har søkt i mitt 30 år lange yrkesliv. Men jeg har jo hørt både et og annet - og det der har jeg aldri hørt om. Ringe rundt for å høre status? Kan det være at de føler de har hatt åpent for søknader over lang tid, og dermed vil ringe samtlige som har søkt for å høre om de fremdeles er interessert? Uansett tenker jeg at savret ditt spiller i positiv retning for deg, bra du både viste interesse ved å spørre på den måten, samt fikk frem kompetansen din. Ønsker deg lykke til, tror det kan gå din vei! Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går Anonymkode: 431eb...367 Takk, det håper virkelig jeg også☺️ Skal holde dere oppdatert. Anonymkode: 71473...8be
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 De har ikke sendt deg e-post som har havnet i søppelfilteret ditt, og som de derfor aldri fikk svar på? Jeg har jobbet med ansettelser og har opplevd noen ganger at folk ikke har svart på e-post der jeg kaller dem inn til intervju, så da har jeg noen ganger ringt og spurt om de fremdeles er interessert eller ei. Anonymkode: 82c27...b2b 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De har ikke sendt deg e-post som har havnet i søppelfilteret ditt, og som de derfor aldri fikk svar på? Jeg har jobbet med ansettelser og har opplevd noen ganger at folk ikke har svart på e-post der jeg kaller dem inn til intervju, så da har jeg noen ganger ringt og spurt om de fremdeles er interessert eller ei. Anonymkode: 82c27...b2b Takk for tips, sjekket nå, men ingenting i søppelpost. Regner med han hadde sagt fra om de hadde sendt mail. Anonymkode: 71473...8be
NewInTown Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Det kan være at de ønsker å høre om folk fortsatt er interesserte, sånn at de ikke kaller inn folk til intervju som egentlig har takket ja til andre stillinger eller som har ombestemt seg eller liknende. Samtidig som det er en mulighet for intervjuer å faktisk "intervjue" deg litt på forhånd. En kort samtale over telefonen gir jo et lite innblikk i hvordan du kommuniserer, og hvordan du svarer, osv. Det er vel ikke den standard måten å gjøre det på i en rekrutteringsprosess, men jeg ser ingenting negativt ved det.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 NewInTown skrev (7 minutter siden): Det kan være at de ønsker å høre om folk fortsatt er interesserte, sånn at de ikke kaller inn folk til intervju som egentlig har takket ja til andre stillinger eller som har ombestemt seg eller liknende. Samtidig som det er en mulighet for intervjuer å faktisk "intervjue" deg litt på forhånd. En kort samtale over telefonen gir jo et lite innblikk i hvordan du kommuniserer, og hvordan du svarer, osv. Det er vel ikke den standard måten å gjøre det på i en rekrutteringsprosess, men jeg ser ingenting negativt ved det. Nei, jeg ser heller ingenting negativt med det, følte det egentlig bare greit så fikk jeg «vist meg litt» 😊 Var bare litt utradisjonelt og tok litt tid før jeg skjønte helt hva han ville. Men, tror det gikk greit....håper det hvertfall 😇 Anonymkode: 71473...8be
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Det er faktisk vanlig å bli "intervjuet" på telefon før et intervju. De ringer ikke til alle som har søkt på jobben, men til de mest attraktive kandidater som de ønsker å tilkalle til intervju. Anonymkode: dd182...c3e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #12 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er faktisk vanlig å bli "intervjuet" på telefon før et intervju. De ringer ikke til alle som har søkt på jobben, men til de mest attraktive kandidater som de ønsker å tilkalle til intervju. Anonymkode: dd182...c3e Takk, så da satser jeg på å komme til intervju 😇 Anonymkode: 71473...8be
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #13 Skrevet 7. mai 2021 Å ringe på den måten er et tips fra HR i bedriften jeg jobber i, for å få et bilde av personen, og potensielt luke ut folk før intervju, eller for å bli mer sikker. Hørtes ut som du løste det veldig bra! Anonymkode: 93c73...b96
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #14 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å ringe på den måten er et tips fra HR i bedriften jeg jobber i, for å få et bilde av personen, og potensielt luke ut folk før intervju, eller for å bli mer sikker. Hørtes ut som du løste det veldig bra! Anonymkode: 93c73...b96 Takk, jeg håper jo det 😇En tenker jo alltid i ettertid på hva en kunne gjort bedre, men var ikke forberedt på den samtalen. Anonymkode: 71473...8be
Gjest padawan Skrevet 7. mai 2021 #15 Skrevet 7. mai 2021 De sjekket om du fremdeles var tilgjengelig og interisert i stillingen.
Katrin94 Skrevet 7. mai 2021 #16 Skrevet 7. mai 2021 Ved ansettelsesprosessen i min nåværende jobb opplevde jeg noe lignende. Jeg ble ringt uten avtale på forhånd. Da fikk jeg beskjed om at HR og tre ledere satt sammen for å ringe rundt til 15 aktuelle kandidater for å luke ut de som var aktuelle å kalle inn på førstegangsintervju. Jeg fikk rundt ti typiske intervjuspørsmål (faglige og personlige). Det var litt ubehagelig ettersom jeg liker å forberede meg litt før intervju... Heldigvis gikk det bra ettersom jeg allerede da jeg søkte på jobben hadde reflektert en del rundt hvorfor jeg ønsker jobben, hva jeg kan bidra med og hvilke faglige styrker jeg har/ikke har. Jeg tenker arbeidsgiver ringer «for å høre om status» litt for å vurdere deg. En kort telefonsamtale kan nok go arbeidsgiver mye informasjon om personen og om de ønsker å kalle vedkommende inn på intervju. Bra du fikk stilt litt spørsmål. Da virker du interessert. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 Katrin94 skrev (På 7.5.2021 den 12.52): Ved ansettelsesprosessen i min nåværende jobb opplevde jeg noe lignende. Jeg ble ringt uten avtale på forhånd. Da fikk jeg beskjed om at HR og tre ledere satt sammen for å ringe rundt til 15 aktuelle kandidater for å luke ut de som var aktuelle å kalle inn på førstegangsintervju. Jeg fikk rundt ti typiske intervjuspørsmål (faglige og personlige). Det var litt ubehagelig ettersom jeg liker å forberede meg litt før intervju... Heldigvis gikk det bra ettersom jeg allerede da jeg søkte på jobben hadde reflektert en del rundt hvorfor jeg ønsker jobben, hva jeg kan bidra med og hvilke faglige styrker jeg har/ikke har. Jeg tenker arbeidsgiver ringer «for å høre om status» litt for å vurdere deg. En kort telefonsamtale kan nok go arbeidsgiver mye informasjon om personen og om de ønsker å kalle vedkommende inn på intervju. Bra du fikk stilt litt spørsmål. Da virker du interessert. Lykke til! Takk, håper også at det gikk bra og blir kalt inn til intervju. Jeg er som deg, liker å være forberedt. Det kom litt brått på, men er jo greit for bedriften å få et lite førsteinntrykk. Verste er jo at jeg går og venter på telefon nå. Har lagt inn nummeret under firmaets navn, slik at hvis de ringer så vet jeg det er fra de. Krysser fingrene. TS Anonymkode: 71473...8be
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 TS her! Da har jeg fått innkallelse til førstegangsintervju neste uke. Blir spennede, men er også nervøs, vil så gjerne ha denne jobben😇 Anonymkode: 71473...8be 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 Min umiddelbare tanker er at de som egentlig var inne til intervju og aktuelle ikke passer til/vil ha jobben likevel. Derfor ringer de rundt og ser om andre på listen fremdeles er ledige og interessert. For de som legger litt innsats i rekrutteringen, så overrasker det heller ikke at de kan ta seg en runde før de kaller inn til intervju i det hele tatt, så de får luket ut litt mer allerede der. Er ikke så lenge siden en tredje variant skjedde blant kjente også. De søkte på fast stilling, men hørte ikke noe der. Kort tid etterpå ble midlertidige stillinger lyst ut, så bedriften gikk gjennom tidligere liste for å høre om de kunne være interessert i å komme på intervju til det i stedet. Masse lykke til med intervjuet uansett! Anonymkode: 49ba5...c85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå