Gå til innhold

Sitter sensorene sammen når de går gjennom eksamensbesvarelser og gir karakter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare ekstremt nysgjerrig på hvordan det blir gjort. Har hatt tre eksamener og lurer på hvordan egentlig intern og ekstern sensor blir enige, og hva de legger vekt på. Er det slik at de følger karakterbeskrivelser (A-F) og bare setter karakter etter det som "passer" best, eller diskuterer de oppgaven? 🤔 Kanskje noen her tilfeldigvis vet😊

Anonymkode: 2d0b7...a54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er at de sensurerer hver for seg, dersom det er avvik diskuterer de og blir enige. 

Anonymkode: 5809d...d72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det vanligste er at de sensurerer hver for seg, dersom det er avvik diskuterer de og blir enige. 

Anonymkode: 5809d...d72

Åja😳 Trodde oppriktig at de gjorde det på Zoom/tif og bestemte sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er nok å sensurere hver for seg. I tillegg har de en kvote av hver karakter. Så en som fikk B hos en sensor kunne fått en A hos en annen sensor som ikke hadde like mange gode oppgaver å vurdere. 

På Bachelor kan det gjerne være veileder sammen med en ekstern sensor som vurderer sammen og blir enige om karakter. 

Anonymkode: a3235...124

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vanlige er nok å sensurere hver for seg. I tillegg har de en kvote av hver karakter. Så en som fikk B hos en sensor kunne fått en A hos en annen sensor som ikke hadde like mange gode oppgaver å vurdere. 

På Bachelor kan det gjerne være veileder sammen med en ekstern sensor som vurderer sammen og blir enige om karakter. 

Såpass ja, interresant. Et spørsmål til: leser begge sensorene ALLE eksamensbesvarelser eller kan de dele slikt at de retter halvparten hver og bare bestemmer selv? 

Skrevet

Ved skriftlig eksamen leser både sensor og eksaminator oppgavene hver for seg og setter en foreløbig vurdering. Så møtes de og blir enige om endelig karakter, det er sensor som har siste ord om de er uenige.

Ved muntlig diskuterer de gjerne sammen med en gang, og også der har sensor siste ord og bestemmer endelig karakter. 

Det er IKKE slik som en over her sier at man har en viss kvote av de ulike karakterene... Hver oppgave vurderes for seg, samtidig som man til en viss grad kan sammenligne om man er usikker. 

Må legge til at min erfaring er vgs.nivå 😊 Ikke høgskole/universitetet 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er universitetslektor og her leser intern og ekstern sensor oppgavene eller eksamen hver for seg; og setter foreløpig karakter, så har vi et møte over telefon, teams eller lignende og så legger vi frem oppsummering og karakter. Det er svært sjeldent det er store uenigheter om karakterer, iallefall de jeg har vært med på, men mange ligger og vipper og da er det greit at man diskuterer og finner en karakter begge kan stå for:)

Anonymkode: ace52...180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig med både ekstern og intern sensor? På mine eksamener har det for det meste bare vært to eksterne sensorer. 

Anonymkode: 0b6ab...6db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også universitetslektor og har vært både intern og ekstern sensor. Vi leser og vurderer hver for oss, snakker sammen om det er noe vi er usikre på. Er vi uenige om karakter, diskuterer vi det. Vi er stort sett enige, er vi uenige dreier det seg stort sett om én karakter.

Vi har ingen "kvote" med karakterer som #4 skriver, gir den karakteren som passer etter kriteriene, uavhengig av hvor mange andre som har fått samme karakter. Noen ganger er gjennomsnittskarakteren høy, andre ganger lav. 

Det varierer nok litt mellom fag hvordan praksisen er.

Anonymkode: c2c8a...b1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er bare ekstremt nysgjerrig på hvordan det blir gjort. Har hatt tre eksamener og lurer på hvordan egentlig intern og ekstern sensor blir enige, og hva de legger vekt på. Er det slik at de følger karakterbeskrivelser (A-F) og bare setter karakter etter det som "passer" best, eller diskuterer de oppgaven? 🤔 Kanskje noen her tilfeldigvis vet😊

Jeg har rettet universitetseksamener i matematikk. Da hadde emneansvarlig laget en sensorveiledning med hvor mye vi skulle trekke for forskjellige typer feil. Stort emne så vi var 5 som retta og så kalibrerte vi ved at emneansvarlig vurderte en andel av eksamenene i tillegg. En av de 5 kunne være en ekstern sensor.

Anonymkode: 89da4...f62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det jeg har uthevet er ikke vanlig praksis. De aller fleste fag ved norske høgskoler og universiteter har alt for få eksamenskandidater til at man kan bruke normalfordeling når karakterene settes. 

Anonymkode: 26aa5...0bd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...