AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #41 Skrevet 7. mai 2021 1 minutt siden, MonaSunde said: Kaffegrut er finfin kroppsskrubb, men klart, man kan jo ikke ta vare på alt av grut, så noe må kastes Bare et tips. Hvordan gjør man det? Skrubber kroppen og skyller det av i dusjen? Blir ikke sluket tett etter hvert av grut? Spør av nysgjerrighet, ikke for å kverulere. Anonymkode: fa51f...1ac
Menemen Skrevet 7. mai 2021 #42 Skrevet 7. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan gjør man det? Skrubber kroppen og skyller det av i dusjen? Blir ikke sluket tett etter hvert av grut? Spør av nysgjerrighet, ikke for å kverulere. Anonymkode: fa51f...1ac Legger tørkepapir over sluket før jeg dusjer av gruten og kaster papiret med grut etterpå. Litt omstendelig, men jeg skrubber meg kanskje en gang i uka eller sjeldnere, så er jo ikke en daglig affære. Løfter opp den øverste metallristen, legger papir nedi og har på metallristen igjen. Kommer kanskje litt på an på type sluk om man kan gjøre dette, men der jeg bor går dette an. Endret 7. mai 2021 av MonaSunde 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #43 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan gjør man det? Skrubber kroppen og skyller det av i dusjen? Blir ikke sluket tett etter hvert av grut? Spør av nysgjerrighet, ikke for å kverulere. Anonymkode: fa51f...1ac https://www.klikk.no/mote/skjonnhet/kaffe-hudpleie-2779180 Anonymkode: e75a6...de4
Million Skrevet 7. mai 2021 #44 Skrevet 7. mai 2021 Her kaster vi mat i blant, dessverre. Jeg er ikke i nærheten av å "aldri kaste mat". Prøver å unngå det men det skjer i blant. Jeg prøver så godt det går å bruke opp alt, og fryser det som kan fryses om en pakning med noe er for stor for oss to (meg og min voksne sønn). Det er heller ikke all mat som er særlig god eller like god dagen etter, som for eksempel lasagne med gammel, størknet og hard ost på toppen. Det hadde vi til middag i går, men jeg kastet det som ble til overs for jeg vet vi ikke spiser det dagen etter. Det var uansett bare én porsjon igjen, ikke nok til middag til begge dagen etter. Poteter overdriver jeg av en eller annen grunn alltid mengden av når jeg lager ovnsbakte poteter til kjøttretter etc. Det er veldig godt når de er ovnsbakte i båter og krydret, så jeg spiser mye mer poteter da enn når de bare er kokte, men det blir alltid noen til overs som går i matavfallet.
Taluno Skrevet 7. mai 2021 #45 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror ikke enkelte helt husker hvordan det er å være enslig student i en liten hybel med begrenset fryseplass og utstyr. Ofte er pakningene for store for én person, og med begrenset fryseplass må man vurdere hva som er viktigst å ha der. Ved å jobbe som tilkallingsvikar er det plutselig noen middager i uka som ryker, noe som gjør dette med planlegging vanskeligere. Hva skal jeg gjøre med noen skjeer til av mais i en boks? Og da må man jo huske på at det ikke er BARE den maisboksen, det er egg (ja, selv en 6-pakning kan bli for mye, og jeg venter 1 måned etter utløpsdato med å kaste de), poteter (nei, man kan ikke bare kjøpe et par mandelpoteter), rømme, brød (man kan ikke kjøpe et par skiver), coctailkirsebær, skinkepakke etc. Så har man også pakninger av for eksempel bær man kjøper der enkelte er dårlige, som man ikke har sett i butikken. Det hadde vært mye lettere om jeg hadde vært etablert med en familie, med en mer stabil hverdag samt mer plass og utstyr. Hvis jeg skal spise variert som enslig student med lite plass, så blir det svinn. Hvis ikke må jeg spise taco 7 dager på rad liksom. Anonymkode: 819eb...90d Det var faktisk som student med begrenset muligheter for lagringsplasser og begrenset økonomi som gjorde at jeg sluttet kaste mye mat. Skinkepakker var ypperlig, da hadde jeg pålegg, og jeg hadde kjøtt til å ha i omeletten, jeg kunne lage pizza av tacolefser og jeg kunne ha det i pastaretter. Brød var det jeg ofte brukt plass til å fryseren, jeg bakte brød, delte de opp, og fryste ned. Rømme blir brukt i brød, omeletter og pastaretter. Det at jeg hadde så begrenset plass gjorde at jeg planla bedre, og ble mer kreativ for å lage mange ulike matretter med få ingredienser. Bor fortsatt alene men har bedre plass nå. Taco er noe jeg aldri lager alene, flere av ingrediensene er slikt jeg ikke bruker i andre retter (dette er smak og behag), så taco er forbeholdt vennekvelder. Det samme gjelder en del andre matretter hvor mye ikke kan fryses, da blir det forbeholdt vennekvelder, for å unngå kaste mye mat. For meg handler det å unngå matsvinn mest av alt om økonomien. MonaSunde skrev (23 minutter siden): Kaffegrut er finfin kroppsskrubb, men klart, man kan jo ikke ta vare på alt av grut, så noe må kastes. Bare et tips. Fult klar over det, men jeg bruker 1-2 poser kaffe i uka, og så ofte har ikke kroppen min behov for hverken dusj eller skrubb. Det kan også brukes som gjødsel, men selv om jeg hadde pottet om alle plantene mine ukentlig med ny gjødsel ville jeg fortsatt hatt kaffegrut til overs. 1
Era Vulgaris Skrevet 7. mai 2021 #46 Skrevet 7. mai 2021 Jeg kaster så og si ingenting. Bor alene, og har stor fryser. Er god på å planlegge, har IKKE datoskrekk, og finner mange gode tips til hvordan bruke rester o.l på "spis opp maten" sin instagramkonto. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #47 Skrevet 7. mai 2021 Million skrev (1 time siden): Her kaster vi mat i blant, dessverre. Jeg er ikke i nærheten av å "aldri kaste mat". Prøver å unngå det men det skjer i blant. Jeg prøver så godt det går å bruke opp alt, og fryser det som kan fryses om en pakning med noe er for stor for oss to (meg og min voksne sønn). Det er heller ikke all mat som er særlig god eller like god dagen etter, som for eksempel lasagne med gammel, størknet og hard ost på toppen. Det hadde vi til middag i går, men jeg kastet det som ble til overs for jeg vet vi ikke spiser det dagen etter. Det var uansett bare én porsjon igjen, ikke nok til middag til begge dagen etter. Poteter overdriver jeg av en eller annen grunn alltid mengden av når jeg lager ovnsbakte poteter til kjøttretter etc. Det er veldig godt når de er ovnsbakte i båter og krydret, så jeg spiser mye mer poteter da enn når de bare er kokte, men det blir alltid noen til overs som går i matavfallet. Potetene er jo enkle å bruke til andre ting i stedet for å kaste. F.eks i pytt i panne,wok eller lage potetstappe Anonymkode: e75a6...de4 1
Hannah80 Skrevet 7. mai 2021 #48 Skrevet 7. mai 2021 Kaster egentlig masse mat. Middagsrester spesielt. Ikke all mat som er godt når det varmes opp igjen. Og ofte orker jeg ikke fryse det ned. Og setter jeg det i kjøleskapet, ender det med at jeg kaster det dagen etterpå uansett. For da har jeg lyst på noe helt annet. 1
Spell Skrevet 7. mai 2021 #49 Skrevet 7. mai 2021 Kaster veldig sjeldent mat, men kan ikke si aldri 😅 For å utvide mathorisonten litt har jeg begynt å lage veldig mye forskjellige nye retter/retter med annen vri, noe som en sjelden gang ikke faller helt i smak, eller at det er en av ingrediensene som jeg ikke er vant med å bruke som blir fortere dårlig enn antatt om det er noe igjen. Det har da medført litt mer kasting enn tidligere... Hater å kaste mat, så får alltid litt dårlig samvittighet over å kaste noe. Prøver derfor alltid å følge med på hva som må brukes opp, og planlegge middager/måltider hvor det brukes mye av det samme over kort tid. Det siste jeg har kastet den siste mnd var bittelitt philadelphiaost og brunost som dessverre hadde mugget pga forurensning av et eller annet. Av middag så ble ca en kvart porsjon av en gresskar- og gulrotsuppe kastet. Ble varmet opp litt mye til lunsj, og fristet ikke å varme opp en tredje gang dessverre... Kaster kanskje noe "unødvendig" som dette 2-3 ganger i mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #50 Skrevet 8. mai 2021 Jeg spiser ikke planter, så ingen planterester hos meg. Jeg drikker ikke te og drikker ikke kaffe. Så ingen grut hos meg. Jeg spiser bare animalsk. Kjøtt, innmat, beinkraft, og av og til egg. Jeg kjøper kjøtt fra en lokal bonde og fyller opp en stor fryser. Jeg tar bare opp for ca en uke av gangen, så kjøttet rekker ikke å bli for gammelt. Egg (også kjøpt fra lokal bonde) holder seg jo mange måneder i kjøleskapet, så de blir jo ikke for gamle. Jeg koker beinkraft på beina, og da får jeg også masse talg som jeg steker maten i. Beinkraft holder seg i ca 1 måned kjøleskapet før det begynner å mygle, så jeg passer på å bruke det opp før den tid. Talget holder seg i flere måneder i kjøleskapet, så det rekker ikke å bli for gammelt. Eggeskall sparer jeg på, steker i ovnen noen minutter slik at de blir sprøere, og så knuser jeg dem i morteren til små biter. Det er flott næring til planter som vil ha mer kalsium. Det eneste "matavfallet" hos meg nå er bein. Og det har jeg tenkt å begynne å lage beinmel av. Så da kan jeg bare si opp matavfall. Anonymkode: 8b6c6...a4b 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #51 Skrevet 8. mai 2021 Jeg prøver å kaste så lite som mulig. Det som går i matavfallet er hovedsaklig kaffefilter, eggeskall og grønnsaksskrell. Jeg spiser mye grønnsaker, så det blir mye skrell av løk, gulrøtter, kålrot osv. Jeg bor alene og lager ikke større porsjoner enn jeg spiser opp evt. lager stor porsjoner som jeg fryser ned i porsjonspakker. Anonymkode: 34712...629 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #52 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 22.23): Hva med omeletter? Anonymkode: d00f0...2ef Mine grønnsaksrester går i omelett eller pytt i panne 😊 Anonymkode: 25838...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #53 Skrevet 9. mai 2021 Gjør så godt jeg kan, men jeg bor alene og har ikke mye fryseplass. Det er alltid noe som blir dårlig og det er og ofte mat er dårlig når man kjøper det. Kastet senest i dag en gulrot og en hel kålrot som var kjøpt i går pga råte. Anonymkode: 77ff1...2d7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #54 Skrevet 9. mai 2021 Jeg bor alene og kaster aldri. Handler lite om gangen og tilpasser dagsmenyen etter hva jeg har liggende. Anonymkode: 402a6...aa2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #55 Skrevet 9. mai 2021 byråkrati skrev (På 6.5.2021 den 18.41): Jeg kaster selvsagt bananskall og den slags, men det er lite "ordentlig" mat som blir kastet. Det har hendt at jeg har kjøpt en ny matvare for å prøve, men ikke likte den og den endte i søpla. Men generelt så ser jeg alltid i kjøleskapet først når jeg skal spise. Og lager mat utifra hva som går ut på dato først. Lager jeg for mye til at jeg klarer spise det opp, spiser jeg det til neste måltid. Er forsiktig med å lage for mye av mat som er vanskelig varme opp, som for eks ris. Det blir ikke så mye igjen å kaste Kjøleskapet er heller ikke overfult. Åpner jeg en aioli åpner jeg ikke en rå sennep, en søtsur saus og en dressing i nærmeste fremtid. Da lager jeg heller mat som passer aioli innimellom over de neste 2 ukene til den er tom. Spiste jeg tacosaus fredag, lager jeg noe jeg kan bruke resten av tacosausen neste dag. Jeg kan lett spise kjøleskapet nesten tomt i løpet av en uke. Varer som holder seg lenge, for eks ketchup, står igjen. Hvorfor er det selvsagt? Bananskall er en fullt spiselig del av bananen, så å si at du «selvsagt» kaster skallet på bananen blir akkurat det samme som å si du selvsagt kaster den ene halvdelen av en agurk. Jeg kaster, som folk flest, en god del spiselig mat. I går lastet jeg skallet til en melon, enda det er fint spiselig og godt i wok. Jeg orket ikke håndtere det, rett og slett. Anonymkode: 6c4ce...789
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #56 Skrevet 9. mai 2021 Kaffegrut er fint å legge på jorden ved roser, for det hjelper til å holde vekk bladlus. Jeg har ikke fryser, så jeg tørker mange ting i stedet og oppbevarer tett til senere bruk: slappe eller seige deler av vårløk, purreløk, cherrytomat, gulrot, soppstilker, grønne urter, grovere stilker av krydderplanter. Alt kan bli base for kraft til supper og gryteretter(gjerne sammen med ferske rester av bein, skinn) grønnsaksbitene kan ofte knuses når de er tørre og blandes i nærmest hva som helst. Anonymkode: d31c7...50b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #57 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor er det selvsagt? Bananskall er en fullt spiselig del av bananen, så å si at du «selvsagt» kaster skallet på bananen blir akkurat det samme som å si du selvsagt kaster den ene halvdelen av en agurk. Jeg kaster, som folk flest, en god del spiselig mat. I går lastet jeg skallet til en melon, enda det er fint spiselig og godt i wok. Jeg orket ikke håndtere det, rett og slett. Anonymkode: 6c4ce...789 Spiser du bananskall? Anonymkode: 1c8ff...1cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå