AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Som aldri kaster noe? Hva er grunnene til at mat blir kastet? Anonymkode: b4c27...2e0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Om det blir kastet er det fordi kvaliteten er uventet dårlig fra butikk. Utover det handler det utelukkende om planlegging. Anonymkode: fa6dc...4cf 6
Gjest byråkrati Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 (endret) Jeg kaster selvsagt bananskall og den slags, men det er lite "ordentlig" mat som blir kastet. Det har hendt at jeg har kjøpt en ny matvare for å prøve, men ikke likte den og den endte i søpla. Men generelt så ser jeg alltid i kjøleskapet først når jeg skal spise. Og lager mat utifra hva som går ut på dato først. Lager jeg for mye til at jeg klarer spise det opp, spiser jeg det til neste måltid. Er forsiktig med å lage for mye av mat som er vanskelig varme opp, som for eks ris. Det blir ikke så mye igjen å kaste Kjøleskapet er heller ikke overfult. Åpner jeg en aioli åpner jeg ikke en rå sennep, en søtsur saus og en dressing i nærmeste fremtid. Da lager jeg heller mat som passer aioli innimellom over de neste 2 ukene til den er tom. Spiste jeg tacosaus fredag, lager jeg noe jeg kan bruke resten av tacosausen neste dag. Jeg kan lett spise kjøleskapet nesten tomt i løpet av en uke. Varer som holder seg lenge, for eks ketchup, står igjen. Endret 6. mai 2021 av byråkrati
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Blir litt kasting når feks barnet sier hun er sulten og vil ha brødskive, nekter å spise, jeg legger til side og den ender med å bli dårlig feks... Så der må jeg endre litt taktikk. Men middager osv kan jeg enten fryse ned, eller at vi spiser dagen etter. Lager jeg for mye ris, settes det i kjøleskapet og vi lager stekt ris. Da får vi brukt masse grønnsaker.. Lager sjeldent ting fordi jeg har lyst på der og da, for det blir kastet bare. Anonymkode: c9c32...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Her blir det kasta veldig lite. F.eks hvis et rømmebeger er feilplassert og glemt bort så det er mugg. Ellers blir alle rester spist og mye fryst ned. Bedra seg kraftig med større og mer oversiktlig kjøleskap her, da ser man bedre hva man har og alt blir brukt. Anonymkode: 68427...2f3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her blir det kasta veldig lite. F.eks hvis et rømmebeger er feilplassert og glemt bort så det er mugg. Ellers blir alle rester spist og mye fryst ned. Bedra seg kraftig med større og mer oversiktlig kjøleskap her, da ser man bedre hva man har og alt blir brukt. Anonymkode: 68427...2f3 Godt tips med stort kjøleskap, ja. Anonymkode: b4c27...2e0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Å kaste mat handler i 99% av tilfellene om latskap og dårlig planlegging. Alt av mat kan brukes. Brød kan kjøres til smuler og fryses ned og senere brukes til panering eller topping av gratenger eller stekes i smør til desserter som tilslørte bondepiker. Grønnsaksrester kan samles i en boks i fryseren, her kan du ha alt fra fem gulrotbiter igjen etter middagen til en sliten tomat eller paprika fra kjøleskapet. Når boksen i fryseren er full koker du grønnsakssuppe (og moser med stavmikser slik at den blir god og kremet. Alt av middagsrester kan fryses og når du har samlet nok blir det buffet til middag. Alt av sure melkeprodukter kan du ha i vaffelrøre (frys om du ikke skal bruke med en gang). Frukt kan skjæres i biter og fryses ned til smoothie. Det blir langt færre rester om man planlegger menyen for flere dager framover og handler etter den. Da kan du også sørge for at hvis du bruke en halv av noe på dag 1 så sørger du for at den andre halvparten blir brukt i løpet av de neste dagene. Ha god oversikt i kjøleskapet slik at ingenting blir glemt bakerst. Lukt og smak før du evt kaster, veldig mye kan brukes etter at det har gått ut på dato. Følg med på hva du kaster mest og endre handlerutinene deretter. Anonymkode: 674d2...ca3 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Det blir kastet om jeg kommer hjem fra butikken og oppdager av varen er dårlig Anonymkode: e75a6...de4 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Som enslig så ryker det litt grønnsaker iblant, de blir dårlige før jeg spiser opp hele. Ellers lite. Anonymkode: e5a31...361 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blir litt kasting når feks barnet sier hun er sulten og vil ha brødskive, nekter å spise, jeg legger til side og den ender med å bli dårlig feks... Så der må jeg endre litt taktikk. Men middager osv kan jeg enten fryse ned, eller at vi spiser dagen etter. Lager jeg for mye ris, settes det i kjøleskapet og vi lager stekt ris. Da får vi brukt masse grønnsaker.. Lager sjeldent ting fordi jeg har lyst på der og da, for det blir kastet bare. Anonymkode: c9c32...d9c Hva med omeletter? Anonymkode: d00f0...2ef 1
Djungelvrål Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Muggent brød, gammel tacosaus, glemt skinke, melk som har gått ut på dato, gammelt krydder. Det går ikke an å være forbruker å ikke kaste noe mat. Går helt fint i mine øyne. Hva skal man gjøre med 5 skjeer tacosaus som blir til overs liksom? Fryse det ned? 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Fort gjort at ting blir liggende for lenge her (dessverre). Prøver vel og merke å unngå for mye svinn. Vi planlegger alle middager, har aldri mye pålegg, de små restene av hvitost river jeg og putter i en zip lock pose som fryses, plutselig har vi nok til en pizza. De vanligste tingene som kastes her er salat, middagsrester som ikke frister noen av oss, rømme og tacosaus. Kunne blitt mye flinkere til å ta vare på ting. Restene av rømmen kan fint brukes i vaffelrøre som fryses feks. Anonymkode: d427a...1ab 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Jeg er ikke et av de menneskene som kan få allt av avfall opp i et syltetøy glass igjennom et år. Jeg har ingen plan om å være et slikt menneske heller. Jeg er enslig og kaster noe mat, salsa til taco f.eks. helt umulig å spise opp et slikt glass før det blir dårlig. Men jeg ønsker det på tacoen min selv om det bare blir brukt 8-9 teskje av glasset. Mye av maten er ikke tilpasset en manns husholdninger, eller i så tilfelle er skamdyre løsninger så ja jeg kaster sikkert mye, ikke at det bryr meg nevneverdig av den grunn. Anonymkode: 3924b...ab8 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Peonjenta skrev (12 minutter siden): Muggent brød, gammel tacosaus, glemt skinke, melk som har gått ut på dato, gammelt krydder. Det går ikke an å være forbruker å ikke kaste noe mat. Går helt fint i mine øyne. Hva skal man gjøre med 5 skjeer tacosaus som blir til overs liksom? Fryse det ned? Peise det oppi noe annet en lager. Smaker bra nesten hva du har det oppi. Anonymkode: d00f0...2ef 5
Floater Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 Noe blir kastet, og det er ikke til å unngå. Prøver å kaste så lite som mulig, selvsagt, man ØNSKER jo ikke å hive penger! Det er ikke hver dag noe mat blir kastet da.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 Kaster kun skrell. Anonymkode: c10d2...190 1
Thjelp Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 Kun skrell og avskjær går i søpla her, tidligere gikk det til dyr og kompost men pågrunn av flytting må det til søpla dessverre . 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 Peonjenta skrev (1 time siden): Muggent brød, gammel tacosaus, glemt skinke, melk som har gått ut på dato, gammelt krydder. Det går ikke an å være forbruker å ikke kaste noe mat. Går helt fint i mine øyne. Hva skal man gjøre med 5 skjeer tacosaus som blir til overs liksom? Fryse det ned? Det går helt fint ann å være forbruker uten å kaste mat. Det gjelder å planlegge og være flink til å bruke rester. 5 sjefer tacosaus kan man slenge i pastasausen,på pizzabunnen,i en gryterett osv Anonymkode: e75a6...de4 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #19 Skrevet 7. mai 2021 Vi kaster kun eggeskall, bananskall og tegrut. Absolutt alt annet brukes. Anonymkode: 243b9...5d2 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 Peonjenta skrev (8 timer siden): Muggent brød, gammel tacosaus, glemt skinke, melk som har gått ut på dato, gammelt krydder. Det går ikke an å være forbruker å ikke kaste noe mat. Går helt fint i mine øyne. Hva skal man gjøre med 5 skjeer tacosaus som blir til overs liksom? Fryse det ned? Taco-ostesmørbrød Som dipp med selleri, eller chips Tortilla - tacopizza til en Som tilbehør til omelett Bruke det opp før man åpner ny neste gang man har Taco Anonymkode: fa6dc...4cf 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå