Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kan man forvente å få innkalling til intervju etter endt søknadsfrist? Hvor lang tid lar dere det gå før dere legger det fra dere?

Anonymkode: d7221...c9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp vært til intervju på fire ulike stillinger. På tre av dem ble jeg oppringt to dager etter at søknadsfristen gikk ut, og på den siste ble jeg oppringt fire dager etter at søknadsfristen gikk ut.

I vinter holdt vi på med rekruttering til min nåværende arbeidsplass, og da ringte vi aktuelle kandidater to dager etter at søknadsfristen gikk ut til begge stillingene.

Hvis det har gått mer enn en uke etter at søknadsfristen har gått ut og du fortsatt ikke har hørt noe, ville jeg tenkt at du mest sannsynlig var uaktuell. Har det gått to uker eller mer tenker jeg at du omtrent garantert var uaktuell- med mindre noe helt spesielt har skjedd (rekrutterende leder er blitt akutt sykemeldt e.l.)

Anonymkode: 9e143...055

AnonymBruker
Skrevet

Er det private eller offentlig jobb? 

Anonymkode: 45eb0...a6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det private eller offentlig jobb? 

Anonymkode: 45eb0...a6f

Skjønner ikke at det skal være så relevant? Jeg som svarte over her ang de fire stillingene jeg har vært på intervju på nå for en måneds tid siden.

Tre av disse var i offentlig sektor, og én var i privat sektor. Jeg jobber også nå i offentlig sektor, og min nåværende arbeidsgiver ringer også alltid opp aktuelle kandidater kjapt etter at søknadsfristen er gått ut.

Skrevet

Alt fra samme uka til du sendte søknad til måneder etter. Er ikke noen fasit på dette. Har vært med på begge deler.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fra 1 - 3 dager er min erfaring

Anonymkode: e7dba...9bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ringer de, sender de sms/mail? Hva er vanlig? Det er offentlig sektor det her. 😊  

Skole om det har noe å si. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har nettopp vært til intervju på fire ulike stillinger. På tre av dem ble jeg oppringt to dager etter at søknadsfristen gikk ut, og på den siste ble jeg oppringt fire dager etter at søknadsfristen gikk ut.

I vinter holdt vi på med rekruttering til min nåværende arbeidsplass, og da ringte vi aktuelle kandidater to dager etter at søknadsfristen gikk ut til begge stillingene.

Hvis det har gått mer enn en uke etter at søknadsfristen har gått ut og du fortsatt ikke har hørt noe, ville jeg tenkt at du mest sannsynlig var uaktuell. Har det gått to uker eller mer tenker jeg at du omtrent garantert var uaktuell- med mindre noe helt spesielt har skjedd (rekrutterende leder er blitt akutt sykemeldt e.l.)

Var det mange søkere til disse stillingene? Siden dere kunne kalle inn såpass kjapt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere prosesser en skal igjennom i offentlig sektor og en MÅ også tråle igjennom alle søknader. En skal velge riktige folk, en skal ofte ta hensyn til hull i cv, innvandrerbakgrunn og nedsatt funksjonsevne. Noen steder skal HR godkjenne hvem som kalles inn til intervju. Så skal en  ha med seg tillitsvalgt, ofte HR og fagleder.

Har selv jobba som leder i både privat og nå offentlig sektor. Noen ganger kan det ta uker før søknadsprosessen kommer ordentlig igang, så jeg hadde bare smurt meg med tålmod. 

Anonymkode: eba9f...b65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Var det mange søkere til disse stillingene? Siden dere kunne kalle inn såpass kjapt? 

Til de stillingene jeg selv var med i rekrutteringsprosessen på, så var det over 100 stk på begge to. Men vi er jo flere som ser gjennom den utvidede søkerlisten, og da går det kjapt å scanne gjennom hvem som har de nødvendige kvalifikasjonene og ikke.

Til de jeg selv var på intervju på, var det vel 15-20 søkere på alle stillingene.

AnonymBruker
Skrevet

I privat har jeg fått innkalling til intervjuer innen 3 uker, i offentlig fikk jeg innkalling etter rundt to måneder.
Har for det meste jobbet i privat, og jeg vil si det i snitt har tatt ca to uker før innkalling til intervju da.
Har også fått jobben i 90% av tilfellene jeg har vært på intervju.

Anonymkode: c473b...e71

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de vil ha deg så går det fort, det er hvertfall erfaringen her, 1 dag har jeg erfaring med.

Anonymkode: c840b...32d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått inkallinger til intervju alt fra samme dag jeg søkte til flere måneder etterpå. Veldig ulik praksis.

Anonymkode: 7a970...8f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at det skal være så relevant? Jeg som svarte over her ang de fire stillingene jeg har vært på intervju på nå for en måneds tid siden.

Tre av disse var i offentlig sektor, og én var i privat sektor. Jeg jobber også nå i offentlig sektor, og min nåværende arbeidsgiver ringer også alltid opp aktuelle kandidater kjapt etter at søknadsfristen er gått ut.

Det er veldig relevant. Stor forskjell på fortgang i privat og offentlig. 

Anonymkode: b2c2b...639

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet

Det kommer nok an på hvor mange søkere det er og hvor kjapt de har mulighet til å se på det. 

Jeg har erfaring med at det mest sannsynlig skjer innen to uker fra søknadsfrist, men kan sikkert ta lenger tid enn det også. Om det går mer enn to uker så tenker jeg egentlig at det mest sannsynlig betyr at jeg ikke er aktuell for stillingen. 

Jeg har i hvert fall aldri opplevd at det har gått flere måneder og jeg har søkt mest stillinger i det offentlige. 

AnonymBruker
Skrevet

Privat kan det gå få dager. Kommune, fra dager til uker. Statlig gikk det 5 uker. Fått innkallelse på e-post på alle.

Anonymkode: c333d...e9e

Skrevet

Jeg har opplevd alt fra samme dag til seks uker etter søknadsfrist i det offentlige, men alt mellom to dager og et par uker er veldig vanlig, både i offentlig og privat sektor. Kanskje tar det enda litt lengre tid hvis det er veldig mange søkere.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i det private og vi forsøker å ringe og booke inn førstegangsintervjuer noen dager etter fristen. Vi trenger en ny ansatt så fort som mulig og forsøker alltid å rekke det innenfor samme måned, så oppsigelsestiden blir kortere.

Anonymkode: 6f544...e11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...