Gå til innhold

Legen sa jeg hadde allergi..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og at jeg kunne prøve antihistaminer for å se om de hjelper. 

Resultat fra test var (ige, blodprøve) 

Timotei: 35

Bjørk: 30

Burot: 5

Hva betyr dette? Er jeg mest allergisk mot gress? Sksl det ikke være noe oppfølging etter dette? 

Anonymkode: 4b6c2...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ser ut som du er mest allergisk mot gress, ja, og nesten like allergisk mot bjørk. 

Fikk du resept på antihistaminer, eller mente legen du skulle kjøpe reseptfritt i første omgang? 

Ellers vet jeg ikke hvor mye oppfølging som er vanlig for denne typen allergi, jeg har bare fått utskrevet allergimedisin og ferdig med det. 

Anonymkode: db45f...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger ikke å bety at du faktisk er allergisk. Har du noen reaksjoner/symptomer? Jeg slår ut på en drøss med ting som jeg ikke er allergisk mot på slike tester.

Anonymkode: a8a70...fb1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har symptomer som kløe og nysing. Fikk bare brev i posten med verdiene og at jeg kunne prøve antihistaminer. Hva betyr verdiene? De er mye over referanseområde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har symptomer som kløe og nysing. Fikk bare brev i posten med verdiene og at jeg kunne prøve antihistaminer. Hva betyr verdiene? De er mye over referanseområde. 

Vet ikke nøyaktig hva verdiene betyr, men det er ikke noe farlig. Forsøk antihistaminer vel, og se om det hjelper? Ellers så synes jeg at jeg har hørt at det snart kommer en veldig effektiv vaksine mot diverse allergier.

Anonymkode: a8a70...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo gi deg resept, er mye billigere det enn at du skal gå å kjøpe de selv. Allergi er kronisk og da skal du ha det på blå resept 

Hva slags fastlege er det du har?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De betyr at kroppen er sensibilisert mot pollen. Sammen med symptomer som passer med allergi, i en periode hvor det passer at aktuelt pollen spres, kan de støtte diagnosen allergi. Verdiene betyr egentlig ikke så mye, utover at desto høyere desto mer sannsynlig at man har en allergi, men de sier lite om alvorlighet og det er heller ikke absolutt at du faktisk er allergisk. Hvis antihistaminer hjelper støtter det også allergi-diagnosen.

Anonymkode: 50b7a...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte ta test for mange år siden pga blå resept og fikk utslag kun på bjørk og muligens eggehvite.  Er ikke allergisk for noen av delene.  Men er allergisk mot or, hassel, gress, burot, muligens salix og visse katter og hunder.  Får aerius,nesepray på blå resept men ikke øyedråper og kenacort av en eller annen merkelig grunn. Har allergisymptomer i opptil 6 mnd av et år. 

Anonymkode: de5e1...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De betyr at kroppen er sensibilisert mot pollen. Sammen med symptomer som passer med allergi, i en periode hvor det passer at aktuelt pollen spres, kan de støtte diagnosen allergi. Verdiene betyr egentlig ikke så mye, utover at desto høyere desto mer sannsynlig at man har en allergi, men de sier lite om alvorlighet og det er heller ikke absolutt at du faktisk er allergisk. Hvis antihistaminer hjelper støtter det også allergi-diagnosen.

Betyr det at hvis man har høye verdier utenom sesong, så kan det være noe annet enn allergi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Betyr det at hvis man har høye verdier utenom sesong, så kan det være noe annet enn allergi? 

Nei. Utslagene kan være der uavhengig av sesong, men symptomene vil være avhengig av pollensesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så da har ikke utslagene noe med om amn har vært utsatt for et allergen eller ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser ut som du er mest allergisk mot gress, ja, og nesten like allergisk mot bjørk. 

Fikk du resept på antihistaminer, eller mente legen du skulle kjøpe reseptfritt i første omgang? 

Ellers vet jeg ikke hvor mye oppfølging som er vanlig for denne typen allergi, jeg har bare fått utskrevet allergimedisin og ferdig med det. 

Anonymkode: db45f...1a1

Dette blir ikke helt riktig. Ts har utsalg på timotei,men det betyr ikke at hen reagerer på alt gress.

Anonymkode: bc964...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da har ikke utslagene noe med om amn har vært utsatt for et allergen eller ikke? 

Ikke mer enn at du må ha vært utsatt for det for å kunne produsere IgE mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke mer enn at du må ha vært utsatt for det for å kunne produsere IgE mot det.

Men det er jo ikke gress eller bjørk på så tidlig på året, tok test for en mnd siden. Eller kan det henge igjen fra i fjor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
godfisk skrev (20 minutter siden):

Kryssallergi?

Jeg trodde ikke kryssallergi slo ut? F. Eks har søsteren min allergi mot nøtter og siden det er kryssallergi slår den ikke ut på test. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

35 er et ganske lavt utslag. Vi har en sønn som er veldig plaget, men han får bare utslag på 35. Og får derfor ikke sprøyte. (Så plaget at han er nesten sengeliggende i værste pollensesongen).

Anonymkode: d1f5e...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
godfisk skrev (31 minutter siden):

Kryssallergi?

De fleste som har pollenallergi har det.  Jeg klør i munnen av mandler og nøtter med skall, samt fersk ananas og kiwi + andre ting.  Veldig vanlig og helt ufarlig.

Anonymkode: de5e1...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

35 er et ganske lavt utslag. Vi har en sønn som er veldig plaget, men han får bare utslag på 35. Og får derfor ikke sprøyte. (Så plaget at han er nesten sengeliggende i værste pollensesongen).

Anonymkode: d1f5e...224

Jeg skjønner ikke. Hva er høyt og hva er lavt utslag? Hva mener du med sprøyte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke høre med legen din om du er usikker?

Anonymkode: 63ffc...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...