AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Journalisten og forfatteren Michaeleen Doucleff har fordypet seg i hvordan barn oppdras blant urfolk i land som Tanzania, Canada og Mexico. Innsiktene fra feltstudiene er samlet i boken «Hunt, Gather, Parent: What Ancient Cultures Can Teach Us About the Lost Art of Raising Happy, Helpful Littie Humans». Doucleff fascineres av hvordan barn i disse miljøene er så slående veltilpassede og hjelpsomme sammenlignet med amerikanske barn i samme alder. De deler goder frivillig med søsken og bidrar uoppfordret i husholdningsoppgavene. Mens urfolkbarna er oppdratt etter metoder som har århundrer på baken, er de fleste av dagens amerikanske oppdragelsestips mindre enn 100 år gamle, påpeker hun. Noe av det hun kritiserer, er tendensen til konstant å rose ungene. Dette gjør ikke foreldre i jeger- og samlersamfunnene, men barna deres er likevel «utrolig selvstendige, selvsikre og respektfulle — alle de tingene vi vil at ros skal bringe frem, har de allerede, uten rosen.» Så curligforeldre, denne boken bør dere lese. https://www.theatlantic.com/family/archive/2021/03/hunt-gather-parent-timeless-advice-for-modern-parents/618172/ Anonymkode: 8cf9b...591 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Både jeg og mine barn har vært oppdratt på den gode og gammeldagse måten uten vold av noe slag. De har lært at alle handlinger har konsekvenser både på godt og vondt og vi har aldri pakket dem inn i bobleplast og overbeskyttet dem. Anonymkode: 7af87...251 2
Gjest Albbas Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Men du sier ingenting TS om hva denne gammeldagse metoden er? AB...251 over går jo rett over på å anta at det er snakk om den ikke særlig gammeldagse metoden med konsekvenser, men artikkelen beskriver IKKE bruk av konsekvenser og den type moderne (hvis vi anser de siste 100 år som moderne) oppdragelse. Syns egentlig ikke artikkelen beskrev noe veldig nytt for meg, men boka kan absolutt være interessant ja. Men jeg tror forskjellen er større oppmot amerikansk oppdragelse, som er mye mer konsekvens og strafforientert enn vi er.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Både jeg og mine barn har vært oppdratt på den gode og gammeldagse måten uten vold av noe slag. De har lært at alle handlinger har konsekvenser både på godt og vondt og vi har aldri pakket dem inn i bobleplast og overbeskyttet dem. Anonymkode: 7af87...251 Overbeskytting er livsfarlig. Se hvordan mange mødre skåner barna sine pga mammahjertet. Barna blir slave av skjermen, pga foreldrene er det også. Før klatret man i trær, falt ned og lærte av det. Noe så enkelt som det... Anonymkode: 22e84...ccf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå