AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Jeg er selv ikke noen vegetarianer eller veganer eller noe slikt, og forstår virkelig ikke de som klarer å leve et liv uten å spise kjøtt. Men hvordan man lever må være opp til en selv. Det jeg synes er rart, er at mange vegetarianere spiser fisk. For meg så er dette fullstendig ulogisk. Fisk er jo like mye levende vesener med følelser som dyr, så hvorfor er det da ok å spise fisk, men ikke kjøtt? Alle vegetarianere jeg har spurt om dette, klarer ikke å svare ordentlig på dette. Jeg mener, om du først har tatt et valg om å ikke spise levende vesener, så stå for det da. Noen som kan forklare meg bakgrunnen for at mange vegetarianere spiser fisk? Anonymkode: 9432c...246 4
CorvusCorax Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 De er ikke vegetarianere, men pescetarianer. Just sayin'. 46
powerpuffen Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Da er man vel pesketarianer? Altså egentlig ikke vegetarianer. Vegetarianere spiser ikke fisk. 18
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Ingen vegetarianere spiser fisk, som påpekt over. Men jeg vil tro at grunnen til at noen velger bort kjøtt og ikke fisk, er at fisker virker ganske følelsesløse og er ikke like lett å føle sympati med. På samme måte som at folk synes det er helt grusomt at noen spiser hund, mens de selv spiser gris liksom. Lettere å distansere seg fra grisen enn hunden, og ff fisken enn andre dyr. Det er jo en ganske tullete logikk, men veldig vanlig. Anonymkode: 9969d...a6e 15
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Vil tro at de som spiser fisk og ikke kjøtt synes det er lettere ettersom fisk er så ulik oss og andre dyr. Kyr og sauer er pattedyr som oss. Som vedkommende over sier, det er lettere å ha sympati og ha et slags "felleskap" med. Jeg skjønner dem, jeg sliter mye mer med å spise kjøtt enn fisk. Men jeg vet jo at det logisk sett er bare tull. Begge er levende vesener. Anonymkode: a4d22...12c 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 De er ikke vegetarianere, enkelt og greit. Anonymkode: 339dc...d62 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er selv ikke noen vegetarianer eller veganer eller noe slikt, og forstår virkelig ikke de som klarer å leve et liv uten å spise kjøtt. Men hvordan man lever må være opp til en selv. Det jeg synes er rart, er at mange vegetarianere spiser fisk. For meg så er dette fullstendig ulogisk. Fisk er jo like mye levende vesener med følelser som dyr, så hvorfor er det da ok å spise fisk, men ikke kjøtt? Alle vegetarianere jeg har spurt om dette, klarer ikke å svare ordentlig på dette. Jeg mener, om du først har tatt et valg om å ikke spise levende vesener, så stå for det da. Noen som kan forklare meg bakgrunnen for at mange vegetarianere spiser fisk? Anonymkode: 9432c...246 Spiser man fisk så er man ikke vegetarianer,men dessverre er det mange som kaller seg vegetarianer selvom de spiser både fisk,gelatin,ost med animalsk løpe osv Anonymkode: e18e7...8c6 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Flere spiser bare mat fanget i naturen. Og da et det lettere med fisk Anonymkode: 2ca07...8f9 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Det finnes mange uliker grunner for å være vegetarianer, kun et utvalg av disse gjør det "fordi de ikke vil spise dyr". Noen er bare oppdratt til et slikt kosthold. Andre gjør det av miljøhensyn. Anonymkode: 2975f...b60 10
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Det er ikke slik at alle som har tatt kostholdsvalg følger det slavisk, eller passer inn i en boks. Jeg spiser som utgangspunkt bare dyr som ikke er født for å være mat, som har levd et fritt liv i naturen, og som ikke har lidd unødvendig før/under slakt. Samtidig, spiser det jeg får servert, står aldri og forhører meg om hvor kjøttet kommer fra. Det medfører jo at jeg møter slike som deg. Som tror at vi som tar slike valg plasserer oss selv i en boks. Anonymkode: f71b9...d46 9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det finnes mange uliker grunner for å være vegetarianer, kun et utvalg av disse gjør det "fordi de ikke vil spise dyr". Noen er bare oppdratt til et slikt kosthold. Andre gjør det av miljøhensyn. Anonymkode: 2975f...b60 Men uansett er man ikke vegetarianer om man spiser fisk Anonymkode: e18e7...8c6 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Flere spiser bare mat fanget i naturen. Og da et det lettere med fisk Anonymkode: 2ca07...8f9 Men fortsatt ikke vegetarianer Anonymkode: e18e7...8c6 5
Gjest byråkrati Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Ingen vegetarianere spiser fisk, som påpekt over. Men jeg vil tro at grunnen til at noen velger bort kjøtt og ikke fisk, er at fisker virker ganske følelsesløse og er ikke like lett å føle sympati med. På samme måte som at folk synes det er helt grusomt at noen spiser hund, mens de selv spiser gris liksom. Lettere å distansere seg fra grisen enn hunden, og ff fisken enn andre dyr. Det er jo en ganske tullete logikk, men veldig vanlig. Anonymkode: 9969d...a6e For de som er vegetarianere av etiske grunner så tipper jeg du slår spikeren på hodet her. Lettere å empatisere med lam enn torsk. Torsk er mer "romvesenaktig" i hvordan de fungerer. Så er det jo noen som er vegetarianere pga helsen, de tenker nok at det er sunt å spise fisk også. Så er det andre som bare vil kutte ned på kjøtt og kanskje velger holde på fisken fordi de tenker det er den beste "kjøtt" (om man kaller det det) kilden Når det gjelder det etiske, så må fisking være noe av det verste? Dra hele kroppsvekten til et vesen opp av vannet etter munnen. Det virker ganske jævlig dersom man forsøker leve seg inn i hvordan det føles bli dradd etter en krok. Når man fisker i nett så blir de "bare" kvelt til døde 🙉
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Sprinkle skrev (3 timer siden): Da er man vel pesketarianer? Altså egentlig ikke vegetarianer. Vegetarianere spiser ikke fisk. Alle folk som kaller seg vegetarianere som jeg har møtt, spiser fisk. Dessuten, hvorfor er det greit å spise fisk, men ikke kjøtt for noen, uavhengig av hva man kaller seg? Jeg synes det er rart Anonymkode: 9432c...246
Gjest byråkrati Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Alle folk som kaller seg vegetarianere som jeg har møtt, spiser fisk. Dessuten, hvorfor er det greit å spise fisk, men ikke kjøtt for noen, uavhengig av hva man kaller seg? Jeg synes det er rart Anonymkode: 9432c...246 Men gjør det noe at det er rart? Mennesker gjør mye rart. Personlig kan jeg ikke spise lam, og jeg syntes det er rart at andre kan det når de samtidig syntes valper er søte og kunne aldri skadet dem. Men det er nå slik alle mennesker er. Også du har meninger som ikke egentlig er konsistente, men som er drevet av dine personlige preferanser. Det er slik mennesker fungerer. Vi er ikke maskiner og vi tilpasser vår "moral" alt etter hva vi klarer leve med og ikke. Noen ganger er det bare lettere for oss å se inkonsistensen i andre sine meninger. Det er vanskeligere se det ulogiske og inkonsekvente i egne meninger
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men uansett er man ikke vegetarianer om man spiser fisk Anonymkode: e18e7...8c6 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men fortsatt ikke vegetarianer Anonymkode: e18e7...8c6 Ingen av oss har sagt det heller. Har du noe produktivt å tilføye tråden annet enn det som har blitt sagt 9140 ganger? Anonymkode: 2975f...b60 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 Jeg er pescetarianer, spiser fisk men ikke kjøtt. Har blitt forsøkt "tatt" på det mange ganger av kjøttetere i livet , men aldri av vegetarianere eller veganere. Grunner er så enkel som at jeg sluttet å spise kjøtt da jeg var 14 og fikk ikke lov av foreldrene mine å slutte å spise begge deler da det ble for vanskelig mente de. Hadde ikke råd til å kjøpe min egen middag heller. Tenkte hele tiden at jeg skulle slutte å spise fisk da jeg flyttet hjemmefra men har ikke vært motivert nok. Kjøtt frister ikke overhodet nå men var vanskelig å holde seg unna helt i starten, jeg tenker det blir det samme for fisk og det vil ikke gå å slutte helt uten rett motivasjon. Det er uansett uansett mye bedre å gjøre noe (ikke spise kjøtt) enn å ikke gjøre noe (spise kjøtt). Da er jeg heller litt dobbeltmoralsk, for jeg ser poenget om at begge er et liv. Anonymkode: f06e6...a17 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 Savner den tiden det bare het vegetarianer. Så såre enkelt 😅 Anonymkode: fd900...8da
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 3 minutter siden, byråkrati said: Men gjør det noe at det er rart? Mennesker gjør mye rart. Personlig kan jeg ikke spise lam, og jeg syntes det er rart at andre kan det når de samtidig syntes valper er søte og kunne aldri skadet dem. Men det er nå slik alle mennesker er. Også du har meninger som ikke egentlig er konsistente, men som er drevet av dine personlige preferanser. Det er slik mennesker fungerer. Vi er ikke maskiner og vi tilpasser vår "moral" alt etter hva vi klarer leve med og ikke. Noen ganger er det bare lettere for oss å se inkonsistensen i andre sine meninger. Det er vanskeligere se det ulogiske og inkonsekvente i egne meninger Enkelte vegatarianere har huskatter, og det gir ikke mening dersom de tenker på dyrevelferd. Å ha en katt er ganske umoralsk. Anonymkode: d40b7...164 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #20 Skrevet 6. mai 2021 Fisk har ikke følelser som andre dyr. Jeg hørte om dette på paradise hotell så det er helt sant! Anonymkode: e0cdb...d4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå