Gå til innhold

Barnet mitt lyder ikke navnet sitt - autisme/Asperger/ASD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et aktivt snart 16 mnd. gammelt barn. Hen er veldig utforskende, skal ta på, se på og smake på det meste. Kan likevel sitte lenge med en bil eller klosser feks. 
Jeg har alltid tenkt at sånn er hen, men på helsestasjonen på 15 mnd. kontroll sa helsesykepleier at hen er langt mer aktiv enn hva som er vanlig for andre barn. 
Hen lyder ikke alltid sitt eget navn heller, det sa de også i bhg. Men der sa de også at hen har humor, er sosial, oppsøkende til de voksne, glad og harmonisk. Hen begynte å gå for et par uker siden, og med det løsnet språket også og hen babler og står i. 
Likevel: Nå sitter jeg bare og tenker at barnet kanskje er autist eller har noe annet på spekteret siden hen ikke lyder navnet sitt. 
Er det noen med erfaringer her inne som har opplevd noe av det samme, eller som kanskje har barn på ASD-spektret? Hvordan fant dere i så fall ut?

Anonymkode: 66107...86a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du legger veldig mye på veldig lite her!!!!

Ta tiden til hjelp og kos deg med barnet ditt. Ikke skap eller spekuler i problemer og diagnoser som det ikke finnes grunnlag for.

»Lyde navnet sitt» kan handle om 100 ting.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg sa i en annen tråd.
Ingen får en autisme diagnose basert på ett symptom. ALLE mennesker har opptil flere autismesymptomer!

Anonymkode: e8a22...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et aktivt snart 16 mnd. gammelt barn. Hen er veldig utforskende, skal ta på, se på og smake på det meste. Kan likevel sitte lenge med en bil eller klosser feks. 
Jeg har alltid tenkt at sånn er hen, men på helsestasjonen på 15 mnd. kontroll sa helsesykepleier at hen er langt mer aktiv enn hva som er vanlig for andre barn. 
Hen lyder ikke alltid sitt eget navn heller, det sa de også i bhg. Men der sa de også at hen har humor, er sosial, oppsøkende til de voksne, glad og harmonisk. Hen begynte å gå for et par uker siden, og med det løsnet språket også og hen babler og står i. 
Likevel: Nå sitter jeg bare og tenker at barnet kanskje er autist eller har noe annet på spekteret siden hen ikke lyder navnet sitt. 
Er det noen med erfaringer her inne som har opplevd noe av det samme, eller som kanskje har barn på ASD-spektret? Hvordan fant dere i så fall ut?

Jeg har ei på 11 - hun «lyder» fremdeles ikke navnet sitt til tider. En kommentar fra en helsesykepleier betyr ingenting. Lytt til barnehagens ros. Du har kanskje født en liten eventyrer? 

Anonymkode: d1eb8...596

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er øyekontakten? Språkforståelse? Peker han? Følelsesmessig regulering etc?

Anonymkode: c42da...fd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drit i svarene du får her om at alt er normalt. Følg din egen magefølelse. Jeg var en av dem som skrev tråd her om Autismemistanke hva gjelder vårt barn, og hadde jeg ikke tatt til meg råd om å utrede barnet så hadde vårt barn fortsatt ikke fått diagnosen sin og heller ikke den hjelpen barnet får nå som gjør at det fungerer mye bedre enn før.

Anonymkode: e53e8...8f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er vel opptatt med sitt og hører ikke når noen snakker. 

Anonymkode: 4155c...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier magefølelsen? Det skal uendelig mye mer enn å ikke lyde navnet sitt til for at man kan si noe om autisme. Det kan f.eks skyldes hørselen eller konsentrasjon. 

Anonymkode: 13e75...82f

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (3 timer siden):

Du legger veldig mye på veldig lite her!!!!

Ta tiden til hjelp og kos deg med barnet ditt. Ikke skap eller spekuler i problemer og diagnoser som det ikke finnes grunnlag for.

»Lyde navnet sitt» kan handle om 100 ting.

Hei, ts her. 

Jeg vet det - jeg er bare bekymret. Prøver å ikke være det, men ville likevel høre om andre hadde opplevd det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er øyekontakten? Språkforståelse? Peker han? Følelsesmessig regulering etc?

Anonymkode: c42da...fd3

Ts her.

Vi leker mye tittei-lek. Da ler og smiler hen. Mye samspill sånn sett. Tar hånda mi og gir meg leker eller vil jeg skal hente/hjelpe. 
Peker av og til. Men vinker og klapper. 
Har ingen problemer med å forstå det jeg sier. 
Opplever at hen regulerer seg greit, hvis hen er veldig sliten vil hen trenge kos og nærhet for å roe seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Drit i svarene du får her om at alt er normalt. Følg din egen magefølelse. Jeg var en av dem som skrev tråd her om Autismemistanke hva gjelder vårt barn, og hadde jeg ikke tatt til meg råd om å utrede barnet så hadde vårt barn fortsatt ikke fått diagnosen sin og heller ikke den hjelpen barnet får nå som gjør at det fungerer mye bedre enn før.

Anonymkode: e53e8...8f4

Magefølelsen sier at han ikke har autisme. Aldri tenkt det før etter besøket på hs. Men så leser man da, og ser videoer og tenker at noe passer og annet absolutt ikke.
Hvordan gikk du fram da?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva sier magefølelsen? Det skal uendelig mye mer enn å ikke lyde navnet sitt til for at man kan si noe om autisme. Det kan f.eks skyldes hørselen eller konsentrasjon. 

Magefølelsen sier nei. Men så blir man usikker da...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, ts her. 

Jeg vet det - jeg er bare bekymret. Prøver å ikke være det, men ville likevel høre om andre hadde opplevd det samme. 

Jeg tror du er bekymret fordi du leser for mye om ting som kan feile barn. Feks Kg...

Du har ingen reell grunn til bekymring.

Hvis du googler nok sykdommer så finner du flere som passer...

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet

Legg det fra deg😊 Om dette er den eneste bekymringen barnehagen har også, kan du nok slappe av. Barn med autisme blir ofte lagt merke til i barnehage av helt andre grunner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt hørsel først og fremst. Få dette sjekket først hvis han later til å høre litt dårlig. Kan være væske i øret. Her fant de det ikke ut før 5 års alderen , til tross for alle møtene med helsestarsjonen og helsesøster. 

Anonymkode: 8d403...657

AnonymBruker
Skrevet

Med å lyde navnet, tenker du da på at barnet viser at det skjønner at du snakker om det når du sier navnet, eller at det snur seg eller kommer mot deg når du sier navnet?

I hvert fall hvis det gjelder å snu seg eller komme til deg, tenker jeg på å ikke alltid lyde navnet sitt som helt normalt og vanlig. Jeg er sikker på at vår på snart 16 mnd. vet at vi mener henne når vi sier navnet. Uten at jeg har noe bevis for det egentlig, hun peker ikke på seg selv hvis vi spør "hvor er *navn*" selv om hun kan peke på foreldre, søsken og husdyr. Det varierer også hvor mye hun reagerer hvis jeg sier navnet hennes, hvis hun er opptatt med noe, er det ikke alltid hun registrerer det eller vil/klarer å stoppe med det hun gjør (jeg vil f.eks. si hun sjelden lyder navnet sitt mens hun holder på å plaske i vannskåla til hunden eller klatre opp på spisebordet). 

Jeg har også fått kommentar på helsestasjonen og i barnehagen om at vårt eldste barn er mer aktivt enn gjennomsnittet. Hun har ingen diagnoser, bare mye energi. Så det trenger ikke å være noe bekymringsfullt, det kan være at det bare er en observasjon. 

Anonymkode: 78d9b...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høres mer ut som ADHD. 

Anonymkode: 2bf70...60b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...