AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Vi er på jakt etter en barnevakt til å passe sønnen på tre år vår av og til. Er det innafor å spørre om leietaker i kjelleren kunne vært interessert? Hun er utdannet innenfor barn. Eller er det kanskje dumt å ha alt for nære forhold til leietaker? Anonymkode: b5d89...fd2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Er lov å spørre. Men godta svaret du får. Anonymkode: cd25a...a8b 14
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Tenker dette kommer helt an på forholdet mellom dere. Jeg har f.eks en kusine som leide ut ene etasjen da ungene var små, og denne leietakeren er nå nærmest ekstratante for ungene. Men de hadde et veldig godt forhold og det var gjensidig. Det er jo alltids lov å spørre da, og du vet jo best om denne leietakeren deres virker interessert i dere og ungen. Anonymkode: c43e9...ca9 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Jeg ville ikke gjort det. Hva om hun gjør noe dere ikke liker? Hva om forholdet dere imellom surner? Da er det ikke hyggelig å møtes på utenfor. Bedre å finne noen andre. Da vil det ikke ha store konsekvenser om det ikke funker Anonymkode: dbe04...381 24
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville ikke gjort det. Hva om hun gjør noe dere ikke liker? Hva om forholdet dere imellom surner? Da er det ikke hyggelig å møtes på utenfor. Bedre å finne noen andre. Da vil det ikke ha store konsekvenser om det ikke funker Anonymkode: dbe04...381 Enig, i tillegg til at hun kanskje egentlig ikke har lyst, men føler at hun må. Anonymkode: dd102...cf8 32
Rotemor Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 Helt ugreit! At man leier betyr ikke at man er ute etter å tjene penger på å være barnevakt. Min mor prakker på sin leieboer mat... Hun har en fix ide om at leietageren trenger «den hjelpen». Det er jo bare tull. Poenget med sammenligningen er at leietagere er å anse som naboer. Man ringer ikke på til naboene og tilbyr mat, ei heller jobb. I ts sitt tilfelle så blir det litt å spørre om hun vil bytte bort fritid til tid med hennes barn. Jeg ville blitt skikkelig sur hvis naboen satte meg i den situasjonen. 18
Hippogriff Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Huff. Dette er det vanskelig å si nei til som leieboer, uansett hvor lite lyst man måtte ha. Med mindre man er helt sikker på forhånd på at dette er noe hun har lyst til, så syns jeg det er et stort nay. 18
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Synes ikke du skal spørre henne, men om du tilfeldigvis møter henne kan du jo spørre om tips til hvor du kan finne en god barnevakt - da har hun mulighet til å tilby seg å passe om hun ønsker. Siden hun jobber med barn er det ikke så unaturlig å spørre om tips tenker jeg. Anonymkode: 55770...bf7 38
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Som utleier bør du ha et profesjonelt forhold til leietakeren, du er også i en viss maktposisjon som gjør at det kan være vanskelig for leietakeren å si nei hvis vedkommende egentlig ikke har lyst. Anonymkode: 090cc...fa2 35
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Ikke gjør det. Jeg hadde selv følt meg presset til å si ja. Anonymkode: 8197e...9b5 28
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Jeg lurer på hvorfor du synes det er greit å spørre leieboer om å være barnevakt ts. Har leieboer gitt uttrykk for at hun gjerne vil jobbe litt på si, eller at hun gjerne vil bruke fritiden sin på å være barnevakt? Jeg tror du tar den enkleste løsningen for deg, og finne barnevakten i kjelleren, for da slipper du å anstrenge deg, samt at du "alltid" har barnevakt tilgjengelig. Du setter leieboer i en ekkel situasjon hvis du spør om barnevakt, og leieboer egentlig ikke har lyst, men føler at hun må ha en grunn for å si nei - selv om hun aller helst bare vil være hjemme og slappe av foran TV, så føler hun kanskje at hun må ut av huset for å "bevise" at det ikke passer. Anonymkode: dd102...cf8 20
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Du setter leietakeren i en vanskelig situasjon hvis hun ikke ønsker dette, umulig for henne å vite hva dere tenker senere. Jeg er glad i barn, kunne fint jobbet med dem, men jeg er helt uinteressert i å passe dem på min fritid. Anonymkode: c33d1...4be 5
Gjest Råååsa Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Jeg hadde blitt glad for et slik spørsmål som student. Om betalinga var bra. Ja, sier jeg. Hun klarer da å si nei om hun ikke vil.
vintage Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Synes ikke du skal spørre henne, men om du tilfeldigvis møter henne kan du jo spørre om tips til hvor du kan finne en god barnevakt - da har hun mulighet til å tilby seg å passe om hun ønsker. Siden hun jobber med barn er det ikke så unaturlig å spørre om tips tenker jeg. Anonymkode: 55770...bf7 Dette er et godt forslag, ts. 14
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Synes ikke du skal spørre henne, men om du tilfeldigvis møter henne kan du jo spørre om tips til hvor du kan finne en god barnevakt - da har hun mulighet til å tilby seg å passe om hun ønsker. Siden hun jobber med barn er det ikke så unaturlig å spørre om tips tenker jeg. Anonymkode: 55770...bf7 Dette var et fint forslag syntes jeg. Da åpner man for muligheten til at leieboer kan foreslå seg selv eventuelt, eller så finner hun kanskje et annet godt forslag i og med at hun jobber med barn. Å spørre leieboer direkte mener jeg ikke er en god ide, det setter en leieboer under utidig press. Unntaket er hvis dere kjenner hverandre godt fra før (altså før hun ble leieboer) og leieforholdet er mer som en formalitet for betaling av leie, men det høres det jo ikke ut som dere gjør. Anonymkode: 54075...093 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 TS. Jeg hadde forventet at leieboer i kjelleren passet sønnen vår. Anonymkode: 68733...aa6 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS. Jeg hadde forventet at leieboer i kjelleren passet sønnen vår. Anonymkode: 68733...aa6 Forventet faktisk..... Anonymkode: c33d1...4be 17
Gjest TheCatLady Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 Du kan spørre, men da bør du godta et nei også. Du kan spørre på en måte som gjør at det viser at du ikke forventer at hun må si ja. Selv så hadde det vært ok å ha blitt spurt om det var på en måte som gjorde at jeg ikke følte meg forpliktet til å si ja. Ingen ønsker et dårlig forhold til huseier og det bør du tenke gjennom.
Gjest TheCatLady Skrevet 6. mai 2021 #20 Skrevet 6. mai 2021 Må også legge til at selv om hun jobber med barn så betyr det ikke at hun har lyst til å passe barn på fritiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå