AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Hei, jeg har nettopp vært på intervju til en stilling i staten og fikk beskjed om at avgjørelsen tas om en måneds tid når innstillingsrådet har fattet sin beslutning. Jeg har ikke vært borti en slik ordning tidligere og lurer derfor på hva som skjer videre:) Jeg har fått høre av de som er mine referanser at de jeg var på intervju hos har ringt dem. Er det slik at man alltid ringer alle som var på intervju sine referanser eller kun aktuelle kandidater? Jeg fikk på et vis inntrykk av at at de skulle ringe alle, men mulig jeg misforsto. Jeg ble innkalt til intervju via e-post er det sannsynlig at jeg vil få et eventuelt jobbtilbud på samme måte eller er det vanlig å ringe? Jeg vet at det opereres med ulik innstillingsrekkefølge. Får man da vite hvilken "innstillingsplass" man kommer på og hvem de andre (vi var til sammen 6 stykker på intervju) innstilte er, og hvilken plass de er på? Vi snakket heller ikke om lønn på intervjuet er dette vanlig eller er det noe som diskuteres videre hvis man skulle få jobben? Jeg har kun jobbet i det private tidligere og der har det ikke vært så formelt og jeg har i de tilfellene intervjuene har resultert i en jobb blitt ringt opp ganske raskt etterpå, så dette er veldig nytt for meg:) Takker på forhånd for svar. Anonymkode: d566d...b2e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 De ringer alle referanser (som regel). Du får ikke vite innstilling med mindre du ringer å spør. Vanlig er å få en telefon etter innstillingsråd med muntlig tilbud, før det så ettersendes skriftlig tilbud per e-post. Det er vanlig å spørre om lønn, oppsigelsestid etc. Regner med dette var annengangsintervju? Anonymkode: 568a6...7e8 1
Wit Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Du kan selv be om å få vite innstillingen dersom du ønsker det. Du har også rett til å se utvidet søkerliste som beskriver de andre som har søkt på stillingen. Ofte ringer de referanser til alle for å være sikker på at inntrykket de sitter med er riktig. Dette gjøres normalt etter 2. gangs intervju når det er færre inne. Og normalt ringer lederen til den som etter at ansattrådet er ferdig med å behandle saken skal få tilbud om stillingen. Dette for å si fra at nå får du et tilbud sånn at du raskest mulig får beskjed. Noen ringer også til de andre da som var inne på intervju for å si at de dessverre ikke nådde opp. Men, dette er det ikke alle som gjør. Brevet (hvis du får jobben) kommer normalt digitalt i Digipost/Altinn med arbeidsavtale og andre ting du må fylle ut og signere. I dette brevet vil også lønnen du tilbys stå. Men ofte snakkes det om det når du blir oppringt med beskjed om at du har fått jobben. Sånn at du slipper å få flere brev. For, du kan nemlig forhandle på lønnen du tilbys innenfor det spennet stillingen ble utlyst i. Og det siste her er viktig. Du trenger nemlig ikke akseptere lønnen i første omgang. Det vil ikke dermed si at du takker nei til stillingen, bare at du vil forhandle mer på lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 TS her. Tusen takk for oppklaring:) Det var annengangsintervju ja, det glemte jeg å skrive ser jeg nå. Anonymkode: d566d...b2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå