Gå til innhold

Privat avlaster hos barn med spesielle behov.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt med spesielle behov. Vi har aldri fått hjelp fra familien. Mine foreldre har en sjelden gang hatt han på overnatting, men kun om jeg ikke har fått byttet vakt på jobb og samboer er bortreist via jobb. Nå har vi blitt anbefalt og søke avlastning. Når mine foreldre fikk høre om det, ville dem plutselig pga pengene. Jeg er litt skuffet, det passer aldri å ha han ellers..Jeg synst det er bittert at nå kan dem plutselig ha han, men før har ikke det vært ett tema. Frister igrunnen å ikke bruke dem, da det er så tydelig at dem gjør det pga pengene..Min mor sa at nå som dem kunne få penger for det, så kunne hun ta han med seg på ting. Saken er at dem få gangene hun har hatt han, har jeg tilbydd meg å dekke kostnadene, tiltross for at mamma og pappa har kjempegod økonomi. Dem få gangene hun har hatt ham, syter hun over hvor sliten hun er og hvor krevende han er.. Så jeg er veldig i tvil. 

Anonymkode: 9eeb0...819

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales ikke at en bpa, assistent eller privat avlaster er nærmeste familie. Det begrunnes med at det kan være vanskelig for både bruker og den nærstående som ansettes å inneha slike doble roller, og rollene kan bli vanskelig å skille. 

Finnes en egen veileder/et rundskriv som beskriver dette.

Anonymkode: f4a68...ae9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eh, skjønner du blir skuffet ja. Det er IKKE vanlig å betale så nær slekt.

Jeg vet ikke hvordan det er med avlastning via andre kommunale tjenester, men i barnevernet ville dette mest sannsynlig ikke gått igjennom. Avlastning sees på som et supplement til vanlig omgang med nær familie. 

Jeg ville uansett ikke stolt på deres gjennomføringsevne, og valgt noen andre 

Anonymkode: 444f9...dad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed fra spesialhelsetjenesten at man kan godt bruke familie.. 🤔 Kommunen anbefalte også å finne privat avlaster da det er mange på venteliste i det kommunale her.. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo, velg noen andre 😊 

Anonymkode: 72567...23f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har nesten lyst å spør hun som følger han opp i barnehagen vet om noen ansatte i barnehagen som har erfaring med det. Har ikke lyst å bruke min mor, men igjen så bruker ungen vår ekstremt lang tid på å bli trygg på noen. (Prøvd andre barnevakter flere ganger, men det har IKKE gått bra). Men det er så dritt at hun har aldri vært interessert i å passe før 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge familie, men jeg ville valgt en utenfra. Særlig siden de ikke vil passe han ellers og klager på at han er krevende. 

Anonymkode: 932c5...321

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å spør i barnehagen først ja, ellers hadde jeg funnet noen andre. Besteforeldre burde ikke få penger for å passe barnebarn 🤔

Anonymkode: a0cce...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er råttent gjort av familien din og de vil åpenbart kun passe barnet pga pengene. Velg heller en fra barnehagen eller en venn av familien du stoler på.

Anonymkode: 97365...919

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk familie!! 
Du forklarer bare med at dette ikke anbefales. Vi har avlastning til vårt barn grunnet samme årak som deg, og dette er for at vi skal få litt tid til de andre barna, hvor vi slipper å følge med på * konstant. Som andre skriver: skille mellom roller her. Relasjonen bør vare lenge, unngå at familien din «går lei». Tenk om de begynner å avlyse? 

Vi har privat ordning. En kjempeflott person. Ikke familie! Fungerer som bare det! Barnet vårt synes det er kjempegøy å være der, og vi får etterlengtet tid med søsken uten å tenke på sykdom og ekstra oppfølging de timene. 

Så legg det fra deg. Du er mammaen...du kan ikke henge deg opp i din uro ift. om du burde bruke foreldre, eller dine foreldres ønsker her. Det eneste riktige er å tenke på ditt barn og på din helse. Dere foreldre skal stå i et «maraton» i mange år...ingen «spurt».  Få igang avlastning før du brenner deg ut! Venninne, pedagog i barnehagen, kollega? 

Masse lykke til!! 

Anonymkode: 93fe8...15f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...