Gå til innhold

5åring som snoker i skuffer og skap på jakt etter noe godt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 😊 jeg har et spørsmål jeg lurte på om noen har noe råd til. For min 5 åring har en uvane med å ta/stjele godteri fra hyller og skap når jeg ikke ser på. Jeg har prøvd å ta vekk favoritt lekene hans i noen dager når han gjør det men han forsetter med det. Han får også en frukt skål hver dag som jeg hadde håpet på skulle dempe jakten på søte ting. Men han bare tar uten å spørre først. Og jeg blir ikke sint når han tar ting men sier tydelig at det ikke er greit og at han må spørre først og hvis han får et nei må ha akseptere det, men det funker ikken! har noen råd hvordan jeg kan få slutt på det at han bare tar ting?

Skrevet

Gjem det bedre. Ser ikke poenget i ha søtsaker liggende slik at femåringen kan forsyne seg slik.

• Liker 42
Skrevet

Det skal egentlig ikke være nødvendig å gjemme det bort så veldig heller.For barn skal jo ikke bare ta. 

• Liker 2
Skrevet

Ta bort alt av godterier fra skap og skuffer 👍 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men så slutt å ha godteri liggende da. La være å kjøpe det.

Anonymkode: 9e8e7...bfe

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha noe i skuffer og skap 5-åringen kan komme seg til... Kan jo generelt øve på å gjøre som dere sier og ikke bryte regler, grenser osv, men det er jo enkleste løsning at det ikke er noe å finne, da får h*n heller ingen "belønning" for å gjøre noe galt (snoke)

Anonymkode: 9df56...b66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Strenghusmor skrev (15 minutter siden):

Hei 😊 jeg har et spørsmål jeg lurte på om noen har noe råd til. For min 5 åring har en uvane med å ta/stjele godteri fra hyller og skap når jeg ikke ser på. Jeg har prøvd å ta vekk favoritt lekene hans i noen dager når han gjør det men han forsetter med det. Han får også en frukt skål hver dag som jeg hadde håpet på skulle dempe jakten på søte ting. Men han bare tar uten å spørre først. Og jeg blir ikke sint når han tar ting men sier tydelig at det ikke er greit og at han må spørre først og hvis han får et nei må ha akseptere det, men det funker ikken! har noen råd hvordan jeg kan få slutt på det at han bare tar ting?

Hvorfor har du så mye godteri i hyller og skap da Strenghusmor? :arwen:

Anonymkode: 837df...f67

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dropp lørdagsgodt. Si ungen allerede har spist opp det som var ment til lørdagen.

Anonymkode: e057a...edf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Strenghusmor skrev (7 minutter siden):

Det skal egentlig ikke være nødvendig å gjemme det bort så veldig heller.For barn skal jo ikke bare ta. 

Har du ikke oppdratt ungen din?

Anonymkode: 837df...f67

AnonymBruker
Skrevet

Hva har lekene hans med dette å gjøre? Det er så lite relevant at han overhodet ikke skjønner noe som helst av det. Slutt med det! Forklar han at dere kun har snop til tvkos (f.eks) på lørdagen, og så finner du frem til da.

Hvis dere har til vane å spise snop i tide og utide, så bør dere slutte med det. Det er en fryktelig uvane å hele tiden skulle snike noe i munnen fra skuffen. Man får dårlige tenner, og man legger på seg. Jeg husker fra da jeg var barn at jeg så mamma snike snop fra skuffen. Og det er slike uvaner man lærer av! Dropp heller å ha slikt liggende. Spis sunt til måltidene! Spis en frukt/grønnsak i mellom. Og så kjøp små mengder med snop på lørdagen som blir spist opp på den kosestunden. Da slipper man desperat leiting resten av uken, som gutten trolig har lært av noen andre i familien. Evt at han vet at det ble rester fra forrige helg.

Anonymkode: 7385d...105

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Strenghusmor skrev (14 minutter siden):

Skal det ikke være nødvendig? Det finnes da nok av voksne som sliter med å kontrollere seg når det er godteri tilgjengelig i hus, meg selv inkludert. Hvorfor sette selvkontrollen på prøve, når det ikke er nødvendig? Noen av oss er mer glad i søtt enn andre og da er det vel ikke for mye for langt at man skal slippe å måtte leve med fristelsen i eget hjem? 

Anonymkode: 9998e...bad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

du kan friste han på lørdagskvelden med godteri bare du får forsyne deg av

Anonymkode: e4271...653

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Strenghusmor said:

Hva er relevansen mellom godteri og lekene.

Anonymkode: 46660...d2c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å slutte å ha godteri på ukedagene, så er det ikke noe å finne. Sånn var det hos oss, godteri var bare på lørdag og det gjaldt både liten og stor.

Ellers så går det jo an å låse skuffer og skaper, eller gjemme det andre steder enn kjøkkenet.

Anonymkode: 23879...750

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt snop i hus, det fjerner hele problemstillingen. Har kun mørk sjokolade, som de får en liten knekk av hver dag, og ellers er det kun snop til jul, påske og bursdag. Vi voksne spiser heller ikke sånt, og koser oss heller med gode skinker, nøtter, oliven, tørrfisk, frukt, grønnsaker kuttet i staver eller ost. 

Barna gir ikke utrykk for å savne noe, de er 9 og 6 år nå. 

Jeg har gitt dem skikkelig god hjemmelaget mat fra de var babyer, og de elsker alt fra paprika til sardiner.

Anonymkode: 1caab...a12

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er relevansen mellom godteri og lekene.

Anonymkode: 46660...d2c

Samme lurer jeg på, en mer relevant straff vil vel være å si at nå ble det mindre/ingen lørdagsgodt for det spiste du opp ila uka. Mer direkte konsekvens som har en logisk sammenheng for barnet. 

Anonymkode: 23879...750

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare sluttet å ha gotterier i hus, og lar de heller kjøpe litt til lørdagen.

Om du må ha gotterier i hus, og du absolutt vil ha en konsekvens, så er det mer naturlig at det er tomt for gotterier når han egentlig skulle fått (lørdag f.x.) enn at du straffer han med andre ting.

Anonymkode: e1ffe...658

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha godteri i hus. 

Da jeg var barn var jeg i konstant jakt etter noe søtt hjemme, og jeg fant det uansett hvor godt gjemt det var. 

Anonymkode: 68752...fd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å friste en 5-åring med snop for deretter å straffe han med å ta bort favorittlekene hans!

Anonymkode: 7385d...105

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du fjerner selvfølgelig snopet.

Spør han, når han ikke finner noe, så forklarer du at vi kan ikke ha godter liggende hjemme når det ikke får ligge i fred til lørdag.

Spiser dere voksne snop på kveldstid når unga har lagt seg, så er dere ikke det spor bedre selv. Og har bare godt av å slutte med det dere også.

Da er det rett og slett en ikke-sak. Ute av verden helt av seg selv.

Bonus - du lærer han i praksis at snop ikke er noe som hører til i hverken hverdagen eller matskapene.

Anonymkode: e226e...02a

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...