Gå til innhold

Regler for dugnad i sameie - når er det skattefritt å få godtgjørelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva som er reglene angående godtgjørelse for å delta på dugnad i sameie? Er det slik at det man betaler inn, er det skattefrie beløpet? Og hva med andre medlemmer av husstanden? Er det noe skattefritt beløp for de

Anonymkode: d73a8...a98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

HÆ?

Godtgjørelse for å bidra til vedlikeholdet av et felles eid hus? Det er en plikt du har som sameier.

Anonymkode: 29770...7b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HÆ?

Godtgjørelse for å bidra til vedlikeholdet av et felles eid hus? Det er en plikt du har som sameier.

Man har ikke plikt til å være med på dugnad, altså type fjerning av ugress i bed, maling av gjerder osv. 

Tidligere bodde jeg i borettslag. Der var det slik at vi betalte inn 100 kr i mnd i "dugnadspenger". De som deltok på dugnaden, fikk 100 kr i godtgjørelse pr time. Om de ikke oversteg det de hadde innbetalt, så var det skattefritt, dvs 1200kr. Øvrige husstandsmedlemmer kunne tjene kr 1000 skattefritt.

Spm mitt er om det er slik fortsatt, evnt om det er andre regler i sameier?

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om en slik ordning.

Dugnad er gratisarbeid.

Fra wikipedia:
Dugnad er et felles utført og ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson

Anonymkode: a581c...790

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri hørt om en slik ordning.

Dugnad er gratisarbeid.

Fra wikipedia:
Dugnad er et felles utført og ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson

Har du bodd i borettslag eller sameie? Det er helt normalt i borettslag å gi en godtgjørelse for å delta. Dette rett og slett for å motivere folk til å delta. Spm er når godtgjørelsen er skattefri, og når den ikke er det. Jeg mener at det er slik at det man betaler inn, kan man også få ut igjen uten å betale skatt. Altså, kr 1200 inn iløpet av et år, er kr 1200 ut igjen skattefritt.

Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg bor i sameie og det er ingen som får godtgjørelse for å delta på dugnad her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du bodd i borettslag eller sameie? Det er helt normalt i borettslag å gi en godtgjørelse for å delta. Dette rett og slett for å motivere folk til å delta. Spm er når godtgjørelsen er skattefri, og når den ikke er det. Jeg mener at det er slik at det man betaler inn, kan man også få ut igjen uten å betale skatt. Altså, kr 1200 inn iløpet av et år, er kr 1200 ut igjen skattefritt.

Bor i borettslag nå og har snart gjort det i 10 år.
Vi har aldri betalt inn eller fått godtgjørelse for å gjøre dugnadsarbeid.

Du får lese deg opp her isåfall:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/frivillige-og-ideelle-organisasjoner/skatt-for/dugnad/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Føsleguri skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i sameie og det er ingen som får godtgjørelse for å delta på dugnad her.

Kanskje det er mer vanlig i borettslag?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man har ikke plikt til å være med på dugnad, altså type fjerning av ugress i bed, maling av gjerder osv. 

Tidligere bodde jeg i borettslag. Der var det slik at vi betalte inn 100 kr i mnd i "dugnadspenger". De som deltok på dugnaden, fikk 100 kr i godtgjørelse pr time. Om de ikke oversteg det de hadde innbetalt, så var det skattefritt, dvs 1200kr. Øvrige husstandsmedlemmer kunne tjene kr 1000 skattefritt.

Spm mitt er om det er slik fortsatt, evnt om det er andre regler i sameier?

Ansvaret for vedlikehold av fellesarealer hviler på sameiere i felleskap. Man har ikke plikt til å bidra på en dugnad men når man ikke bidrar kan de andre sameierne kreve de som ikke bidrar for penger for å ta deres del også. Det er dog ikke vanlig at sameiere har så dårlig naboforhold eller er så arbeidssky at de krever naboen som var i konfirmasjon når det var dugnad. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor i borettslag nå og har snart gjort det i 10 år.
Vi har aldri betalt inn eller fått godtgjørelse for å gjøre dugnadsarbeid.

Du får lese deg opp her isåfall:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/frivillige-og-ideelle-organisasjoner/skatt-for/dugnad/

Det er ihvertfall såpass vanlig at skatteetaten har et eget innlegg om det. Men det står så komplisert, at jeg rett og slett ikke forstår det. Og så gjelder det for borettslag. Hva da man sameie? https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2020/bolig--eget-arbeid/B-10.008/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ansvaret for vedlikehold av fellesarealer hviler på sameiere i felleskap. Man har ikke plikt til å bidra på en dugnad men når man ikke bidrar kan de andre sameierne kreve de som ikke bidrar for penger for å ta deres del også. Det er dog ikke vanlig at sameiere har så dårlig naboforhold eller er så arbeidssky at de krever naboen som var i konfirmasjon når det var dugnad. 

Nei, selvsagt ikke. Men tanken er vel mer den at ved å betale inn kr 100 i mnd i såkalt dugnadspenger, så er det med på å dekke inn for innkjøp av f eks verktøy, planter, bark osv. At man da får igjen de kr 100 som godtgjørelse for innsatsen, tenker jeg er rimelig greit. Både fordi det motiverer, og kr 100 i timen er mye rimeligere enn å engasjere enn gartner, og fordi man ikke kan forvente at man skal bidra dobbelt opp - både betale og delta. Det blir egentlig en vinn-vinn for alle, slik jeg ser det. 

Men jeg har fortsatt ikke fått svar på dette med skatten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke. Men tanken er vel mer den at ved å betale inn kr 100 i mnd i såkalt dugnadspenger, så er det med på å dekke inn for innkjøp av f eks verktøy, planter, bark osv. At man da får igjen de kr 100 som godtgjørelse for innsatsen, tenker jeg er rimelig greit. Både fordi det motiverer, og kr 100 i timen er mye rimeligere enn å engasjere enn gartner, og fordi man ikke kan forvente at man skal bidra dobbelt opp - både betale og delta. Det blir egentlig en vinn-vinn for alle, slik jeg ser det. 

Det står i lenken AB...790 la ut.

Anonymkode: ad058...5b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du at du skal ha igjen 100 kr du har bidratt med som betalte f.eks 3 sekker plantejord, fordi du helte de sekkene i bedene? Innkjøp av jorden til sameiet koster akkurat det samme. 

Forstår du egentlig at sameie betyr at du eier et helt hus sammen med flere andre, der lite bidrag fra eiere bare gir deg en  høyere husleie fordi styret da må sette oppgaver på eksterne bidragsytere som tar seg godt betalt for en fis?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor mener du at du skal ha igjen 100 kr du har bidratt med som betalte f.eks 3 sekker plantejord, fordi du helte de sekkene i bedene? Innkjøp av jorden til sameiet koster akkurat det samme. 

Forstår du egentlig at sameie betyr at du eier et helt hus sammen med flere andre, der lite bidrag fra eiere bare gir deg en  høyere husleie fordi styret da må sette oppgaver på eksterne bidragsytere som tar seg godt betalt for en fis?

Sikkert formulert meg litt feil, eller ikke inkludert all info. Det er slik, at styret foreslår at det skal betales inn kr 100 i dugnadspenger/mnd. Samtidig sier de at de som deltar, skal få godtgjørelse. Ifølge styret, er det skattefrie beløpet på kr 1000, uansett hva man altså har betalt inn iløpet av året. Jeg mener at dette er feil. At man kan få inntil det beløpet man har betalt inn skattefritt. Kr 1000 gjelder for andre husstandsmedlemmer, f eks mine barn om de ønsker å delta.

Og helt ærlig, hadde ikke styret foreslått dette, hadde jeg vært fornøyd med det sosiale. Men nå vil jeg altså vite hva som er rett utifra det styret foreslår.

AnonymBruker
Skrevet

Meg over:
Fikk ikke med tekst:

Dersom arbeidet er egnet for det, kan styret bestemme at det skal utføres på dugnad, og styret kan beslutte at det skal utbetales godtgjørelse til de eierne som deltar på dugnaden. Godtgjørelsen for dugnad er skattefri så lenge andelseieren ikke har fått betalt for å utføre arbeid for andre

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd i borettslag og aldri hørt om godtgjørelse.

Anonymkode: bfd43...054

Gjest Robin666
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sikkert formulert meg litt feil, eller ikke inkludert all info. Det er slik, at styret foreslår at det skal betales inn kr 100 i dugnadspenger/mnd. Samtidig sier de at de som deltar, skal få godtgjørelse. Ifølge styret, er det skattefrie beløpet på kr 1000, uansett hva man altså har betalt inn iløpet av året. Jeg mener at dette er feil. At man kan få inntil det beløpet man har betalt inn skattefritt. Kr 1000 gjelder for andre husstandsmedlemmer, f eks mine barn om de ønsker å delta.

Og helt ærlig, hadde ikke styret foreslått dette, hadde jeg vært fornøyd med det sosiale. Men nå vil jeg altså vite hva som er rett utifra det styret foreslår.

Det styret der har alt for mye tid til overs og ønsker å gjøre ting alt for komplisert. 

Synes du skal foreslå for dem at alle låner inn 1200 kroner i året og så kan man få tilbakebetalt med inntil 1200 kroner dersom man deltar på dugnad. De som ikke deltar får en ekstra faktura på 1200 som motregnes lånet de har gitt. Bare tull å snakke om skattefritt honorar osv. Masse ekstra arbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar godtgjørelse for å delta på dugnad. Det er 500 kr pr gang og vi har to dugnader i året. 

Det er skattefritt hos oss.

Anonymkode: e83ef...2f9

• Liker 1
Gjest Robin666
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nu vel.

For min del er det vesentlig billigere å leie inn gartner enn at jeg skal bruke min tid for å få betalt 100 kroner i timen. Ikke alle er arbeidsledige og priser tiden sin på det nivået. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...