AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Hei, Jeg er straks ferdig med mitt 2.semester på sosialt arbeid. Som ferdigutdannet sosionom har jeg alltid sett for meg at jeg ville jobbe på psykiatri. Jeg var så heldig at jeg fikk jobbe som assistent på psykiatrien allerede som førsteårsstudent. Det jeg dessverre har oppdaget er at de ikke lenger tilbyr sosionom-stillinger der og jeg vil da evt. bli ansatt som miljøterapeut. Sykepleiere og vernepleiere er også høyst prioritert. Jeg har funnet ut at vernepleier skal starte opp i byen min til neste år og jeg er plutselig i vurderingsfasen på å bytte retning. Har noen erfaring og kunnskap om dette? Er det store lønnsforskjeller på sosionom og vernepleier? Jeg vet godt hva forskjellen på yrkene og utdanningene er Anonymkode: 50206...478
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Etter hva jeg har hørt så er det ikke særlig lønnsforskjeller der. Anonymkode: 0e85d...b42
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Omtrent ingen lønnsforskjeller. Som sosionom kvalifiserer du også til videreutdanning/master innen psykisk helsearbeid, og vil da få tittel «psykisk helsearbeider» på linje med spl/vpl med samme videreutdanning Anonymkode: d42b0...02b
Mariell1995 Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 (endret) Jeg hadde ikke byttet. Jeg har tenkt mye frem og tilbake gjennom tiden (av nysgjerrighet, forskjeller, arbeidsmuligheter, osv.), men du kommer til å ha SÅ MANGE MULIGHETER som sosionom! Jeg er snart ferdig med andreåret på Sosialt arbeid selv, og hadde virkelig angret hvis jeg hadde byttet. Og det stedet du snakker om, det er bare ett av mange steder. Jeg ser stadig annonser der de søker etter sosionomer (en stilling som KUN kan bli besatt av en sosionom) innenfor psykiatrien. Endret 9. mai 2021 av Mariell1995 1
sicario Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 10.24): Hei, Jeg er straks ferdig med mitt 2.semester på sosialt arbeid. Som ferdigutdannet sosionom har jeg alltid sett for meg at jeg ville jobbe på psykiatri. Jeg var så heldig at jeg fikk jobbe som assistent på psykiatrien allerede som førsteårsstudent. Det jeg dessverre har oppdaget er at de ikke lenger tilbyr sosionom-stillinger der og jeg vil da evt. bli ansatt som miljøterapeut. Sykepleiere og vernepleiere er også høyst prioritert. Jeg har funnet ut at vernepleier skal starte opp i byen min til neste år og jeg er plutselig i vurderingsfasen på å bytte retning. Har noen erfaring og kunnskap om dette? Er det store lønnsforskjeller på sosionom og vernepleier? Jeg vet godt hva forskjellen på yrkene og utdanningene er Anonymkode: 50206...478 Er i utgangspunktet ikke lønnsforskjell. Begge er 3 årige helse- og sosialfaglige utdannelser som reguleres i samme kapittel i HTA. Begge er såkalte «miljøterapeut» hjemler. lønnen er den samme, men jobbmulighetene ofte bedre som vernepleier. 2
sicario Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Mariell1995 skrev (3 minutter siden): Jeg hadde ikke byttet. Jeg har tenkt mye frem og tilbake gjennom tiden (av nysgjerrighet, forskjeller, arbeidsmuligheter, osv.), men du kommer til å ha SÅ MANGE MULIGHETER som sosionom! Jeg er snart ferdig med andreåret på Sosialt arbeid selv, og hadde virkelig angret hvis jeg hadde byttet. Og det stedet du snakker om, det er bare ett av mange steder. Se her, for eksempel - her søkes det kun etter en sosionom i psykiatrien: Har jeg ikke sett på mange år. Eneste gangene jeg har sett utlysninger i spesialisthelsetjenesten som «sosionom», er i rene sosionomstillinger/saksbehandling. Ikke pasientarbeid. man har ikke flere muligheter som sosionom. Verken av videreutdannelser eller jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Mange arbeidsledige sosionomer, ville ALDRI valgt den utdannelsen igjen. Hilsen sosionom som arbeider med noe annet Anonymkode: 47962...84e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 10.24): Hei, Jeg er straks ferdig med mitt 2.semester på sosialt arbeid. Som ferdigutdannet sosionom har jeg alltid sett for meg at jeg ville jobbe på psykiatri. Jeg var så heldig at jeg fikk jobbe som assistent på psykiatrien allerede som førsteårsstudent. Det jeg dessverre har oppdaget er at de ikke lenger tilbyr sosionom-stillinger der og jeg vil da evt. bli ansatt som miljøterapeut. Sykepleiere og vernepleiere er også høyst prioritert. Jeg har funnet ut at vernepleier skal starte opp i byen min til neste år og jeg er plutselig i vurderingsfasen på å bytte retning. Har noen erfaring og kunnskap om dette? Er det store lønnsforskjeller på sosionom og vernepleier? Jeg vet godt hva forskjellen på yrkene og utdanningene er Anonymkode: 50206...478 ingen hensikt å bytte, lønna er helt lik så godt som Anonymkode: e5836...d09
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 Lønna vil nok være den samme pga 3årig bachelor, MEN vernepleien er en både helse- OG sosialfaglig utdannelse. Noe som gjør at vi vernepleiere, sammen med sykepleiere, blir autorisert helsepersonell. Noe som igjen vil si at vi har tatt eksamen i bla. sykdomslære, farmakologi og medikamenthåndtering og medikamentregning, noe som igjen vil si at vi slipper å ta medisinkurs annethvert år sammen med fagarbeiderne. Jeg (vernepleier) er likevel med på kursene bare pga personlig ønske om medisinsk oppdatering. Anonymkode: 2a221...249 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå