AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Virker som om det er uunngåelig at man skiller seg etter ca 20 år etter bryllup og barn er i boks. Virker rett og slett som om det ikke funker mer etter så mange år. Men har så innmarri lite lyst å bli nok en prosent i ssb sin oversikt over skilsmisserater. Hvordan unngå det? Anonymkode: f7f19...d7b
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Finn en du liker og som liker deg. Anonymkode: 3fc88...500 2
Metalbitch Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Kommunikasjon Kommunikasjon Kommunikasjon. Min mening og erfaring er at det er der det svikter. I starten er man så "på" og genuint interessert i den andre. Etter graviditet, fødsel, amming, småbarnsforeldretiden, slutter man ofte å snakke skikkelig sammen og å være interessert i den andre. 11
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Cuntzilla skrev (1 minutt siden): Ikke gift deg Statistikken for samboere er jo dystrere enn for ektepar. Anonymkode: 771e0...755 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 Manipulerende eksmann ødela vårt ekteskap. Men lykkelig m ny samboer, å jeg var veeeeldig kritisk og våken denne gangen. Anonymkode: 2ec21...c6c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Finn en som er snill og ikke skap-homo. Det er de to tingene som gjorde at jeg ble en del av statistikken. Men ta det med ro, jeg er gift på nytt med en flott og snill mann, denne gangen har jeg troa, ikke minst fordi vi kan kommunisere om alt, respekterer hverandre, og matcher på alt det viktigste 😊 Anonymkode: bad93...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Du kan jo gjøre alt som er mulig: finn en som virkelig er den rette, kommuniser, osv. Men folk forandrer seg, ønsker for framtida forandrer seg. Noen blir forelska i en på jobben, en legger på seg såpass at sexlysten forsvinner, osv. Ettersom livet er uforutsigbart, kan man ikke være sikker på å unngå brudd/skilsmisse, Mannen min ble plutselig alvorlig psykisk syk. Kunne ikke ha denne mannen boende i hus med barn. Jeg kunne jo overhodet ikke forutsett dette på noe sett og vis, og vips var vi en del av statistikken. Anonymkode: a063d...e7b 5
Embla82 Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Enig med den som sier kommunikasjon. Og så må man ha funnet den rette personen også. Det er ikke nok å være blendet av forelskelse i begynnelsen så går alt bra. Skal man være lykkelig i samme hus dag ut og dag inn, så må man ha noen like preferanser, og finne rutiner som funker for begge der man er ulike. Samarbeidet må fungere, særlig når man får barn. Det er viktig å se den andre og møtes på midtveien, ikke ta den du er sammen med for gitt eller sette egne behov først. Det må gå begge veier. Og kommunikasjon er sentralt i alt dette. Vær nysgjerrig på hvordan den andre virkelig ha det. Ta praten om ting før det blir et stort problem. Tør å si hva som foregår i hodet ditt. Og er det vanskelig å kommunisere ordentlig på egenhånd så gå til en parterapeut. Ikke vent til forholdet er på randen. Gjør det forebyggende. 1
spektralkatt Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Det er nok ikke noe fasitsvar på det. Og skilsmisse kan nok skje de fleste.. Men statistikk kan jo si noe om beskyttelsefaktorer også. Det å ha et felles verdigrunnlag kan hjelpe på, ( felles) religiøs tilhørighet. Kanskje kan det være pga en har en felles forståelse for et dypere nivå en hverdagens praktiske logistikk og hvordan man føler seg her og nå? Begge må være villige til å se den andre, å mestre å fange opp når den andre endrer seg ( livsfaser etc). Akseptere seg selv og den andre. At begge er forberedt på og villige til å ofre litt individualisme for felleskapet . Men samtidig bør begge kunne være litt selvdrevne i å ta vare på seg selv, og ta nok plass som den man er også.. å være selvutslettende er jo ofte en vei til skilsmisse. At en må ut for å kunne være den man føler man er inni seg, eller vil være. Vanskelg balansegang. Det er jo selvfølgelig mange som holder sammen i mer eller mindre dysfunksjonelle forhold da. Det handler jo ikke alltid om hvorvidt en gjør det riktige. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Jeg er også en del av denne 20-årsstatistikken, selv om vi "bare" var samboere. Vi som mange andre, holdt ut alt for lenge, og hadde sikkert hatt best av å gi oss etter 10 år. Jeg har ofte undret over hvorfor vi ikke forholder oss til det, og slutter å tenke på det livslange parforholdet, som normen. Burde vi tvinges til å gjøre opp status, hvert 3-5 år, og få grumset fram, så tidlig som mulig? Å planlegge for langt samliv, krever at begge samme innstilling, og samme innstilling til hvordan man reagerer på utvikling og forandring, for ingenting sier at to mennesker utvikler seg samme vei. Anonymkode: f340f...704 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Du skal ha det godt. Og du skal ikke lære ungene dine at det er greit å bli tråkka på! Du kan ikke henge deg opp i statistikken. Er du sammen med en drittsekk, så skal du ikke på død og liv holde ut for å ikke bli en del av statistikken. En drittsekk røper seg ikke alltid før man får barn. Ofte kommer han til syne når hverdagen kicker inn. Når festen er over og pengene må brukes i matbutikken og på unger i stedet for på reisebyrå, klesbutikken, polet og puben. Ofte kommer kjeftingen og det sanne ansiktet frem når han ikke lenger kan feste til langt på natt. Ikke lenger kan dra på guttetur hver måned. Når den lekre superbaben har dyttet ut 3 unger og lagt på seg 15 kg og ikke orker daglig sex med en surpomp som også har lagt på seg 15 kg selv om han "trener" støtt og stadig, og som ikke gidder å gjøre husarbeide og ta seg av ungene sine. Hverken hun eller han ante at han var slik på forhånd. Anonymkode: 85380...b25 11
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Ta vare på sexlivet, gjør en innsats for det, og ikke la småbarnstid og hverdagsstress ødelegge det. Dette vil gjøre mannen medgjørlig og fornøyd, er min erfaring 🤣 Anonymkode: 3e33d...c24 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Den gode nyhetene er jo at skilsmissestatistikken ikke er fullt så ille som mange vil ha det til, og nedadgående. Jeg har lenge hørt floskler om at "halvparten skiller seg", men tallet er like under 40%, så det er faktisk flere som holder sammen enn de som ikke gjør det. Tendensen til å skille seg er også nedadgående, og samboere splitter opp langt oftere. Så det faktum at begge parter faktisk VIL gifte seg og ta det steget, når færre og færre gjør det, er jo et positivt tegn. Statistikk kan du også bruke som din venn; hvilke faktorer minsker sjansen for skilsmisse? For det første; treff din partner som voksen (25+). Ha ting på stell økonomisk og mtp. arbeid. Du kan jo også se hvilke yrker som skiller seg mest og minst. Barn av skilte foreldre skiller seg også oftere enn de som ikke har det. Det er selvsagt ikke noe en kan gjøre noe med, annet enn å velge en partner som kommer fra et stabilt hjem, men foreldre som fortsatt er gift. Anonymkode: bff63...903 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 Dette er jo forsket på, av f.eks Gottmann, som har skrevet flere bøker om det. Én ting jeg husker som de trakk frem var evnen til/vanen for å vende seg til hverandre og reparere etter krangler. Det forskningen viste var at det var ikke nødvendigvis fraværet av uenigheter som var kjennetegnet på par som holdt sammen, men reparasjonene de gjorde i etterkant av krangler. At når man har fått småknuter (eller større knuter) på tråden, så rekker man ut en hånd og reparerer båndet etterpå. Anonymkode: 1ec00...e62 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 Den viktigste faktoren i mitt forhold var sex. Han trengte ikke så ofte sex, jeg ville ha flere ganger i uka. Dette ble tydeligere og tydeligere, og noe jeg ikke kunne leve med videre. Sex er det viktigste i et forhold for meg har jeg funnet ut etter altfor mange år på sparebluss. Nå er jeg på jakt etter en som kan gi meg tilfredsstillelse hver dag. Anonymkode: c95b9...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Den viktigste faktoren i mitt forhold var sex. Han trengte ikke så ofte sex, jeg ville ha flere ganger i uka. Dette ble tydeligere og tydeligere, og noe jeg ikke kunne leve med videre. Sex er det viktigste i et forhold for meg har jeg funnet ut etter altfor mange år på sparebluss. Nå er jeg på jakt etter en som kan gi meg tilfredsstillelse hver dag. Anonymkode: c95b9...e4d Vi vil ha det vi ikke får. Når du får dekket dine seksuelle behov, så oppdager du kanskje andre ting som ikke fungerer i samlivet. Anonymkode: f340f...704 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #18 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du skal ha det godt. Og du skal ikke lære ungene dine at det er greit å bli tråkka på! Du kan ikke henge deg opp i statistikken. Er du sammen med en drittsekk, så skal du ikke på død og liv holde ut for å ikke bli en del av statistikken. En drittsekk røper seg ikke alltid før man får barn. Ofte kommer han til syne når hverdagen kicker inn. Når festen er over og pengene må brukes i matbutikken og på unger i stedet for på reisebyrå, klesbutikken, polet og puben. Ofte kommer kjeftingen og det sanne ansiktet frem når han ikke lenger kan feste til langt på natt. Ikke lenger kan dra på guttetur hver måned. Når den lekre superbaben har dyttet ut 3 unger og lagt på seg 15 kg og ikke orker daglig sex med en surpomp som også har lagt på seg 15 kg selv om han "trener" støtt og stadig, og som ikke gidder å gjøre husarbeide og ta seg av ungene sine. Hverken hun eller han ante at han var slik på forhånd. Anonymkode: 85380...b25 Pokker til uflaks med mann da. Min erfaring er dama som bestemmer seg for at sex ikke er så viktig lenger siden vi nå har barn og mange andre viktige ting som binder oss sammen på et dypere nivå. Det er ikke mye en mann ber om i et forhold, men tar hun sex ut av et ellers bra forhold, og satser på at han blir pga økonomi, barn, samme venner osv så styrer man mot skillsmisse med stø kurs. Jada, jeg veit at menn ikke bidrar i hjemmet, jobber for mye, late, slappe osv osv. Men det gjeler ikke alle. Og den kodelåsen som låser opp begjæret hos ei dame får stadig lengre kode og etterhvert klarer man bare å låse opp det noen få ganger pr.år. Og det er da mannen begynner å sjekke ut av forholdet eller han blir klar for plukking hvis ei annen dame bare viser en fnugg av interesse. Anonymkode: 607ae...396 2
blåbærpai Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 Kommunikasjon og respekt. Og en grunnleggende fysisk tiltrekning. Par som har vært sammen i 30 år ++ drar også frem raushet ovenfor partner som en viktig egenskap. Og dette må selvfølgelig gå begge veger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå