Gå til innhold

Overvekt, begynt å spurte korte økter daglig, fått smerter foran på lår/lyske/hofte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så tung at jeg har begynt å få smerter i ledd, spesielt knærne. Derfor har jeg bestemt meg for å ta grep. Bli mer bevisst mat, prøver å unngå usunt, det er vanskelig, men er litt ekstra bevisst når jeg handler og når jeg lager mat, prøver å spise meg god og mett på sunne ting så jeg ikke faller så lett for fristelsen til å spise søtt . 

Så er det trening. Jeg går ca 4 km daglig (til og fra jobb), men det er lite bakker og kan ikke telle som trening. Så har begynt med en slags intervalltrening light. Bruker minst 10 min på dette daglig. Springer 1 min x 4 på det høyeste tempo jeg klarer på tredemølle. Pausene er lange nok til at jeg klarer å hente meg inn igjen. Det går greit, bortsett fra at jeg har fått så vondt i en muskel i lysken/hoften på framsiden. Gjør ondt også når jeg er i ro. Det virker ikke som det vil gå over. Hva kan det være og bør jeg kutte ut denne daglige bittelille spurte-økten? Heller begynne å jogge lett til og fra jobb? Jeg har barn og lite tid generelt, så treningsstudio er ikke noe for meg, men jeg har tilgang til en tredemølle.  

Anonymkode: 135f9...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du er så overvektig at du har problemer med knærne, så høres det ut som om du bør bli kvitt en god del kilo før du spurter/jogger. Ville gått turer/på møllen i raskt tempo til vekten er redusert nok til å jogge 😊

Anonymkode: 44592...969

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Støtter absolutt det som er nevnt over her. Gjør alt annet enn å løpe før du har fått av deg en god del kilo. Gå, sykle, spinning, svømming, styrketrening, men ikke løping. Det er en stor belastning på knær! Spesielt vil overgangen til sprint og spurt være tøff, hvis kroppen din ikke er vant med det - grundig oppvarming er viktig før du øker intensiteten, ellers risikerer du skader.

Lykke til!

Anonymkode: c78a0...28c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke spurt daglig, gjør det 1-2 ganger i uken. Det blir for tøft for kroppen din. Ta noen sykkelturer i oppoverbakker istedenfor. 

Anonymkode: b19b0...adc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Jeg har en kjæreste som driver med sprinting. Ila en treningsøkt kan de sprinte f.eks. 4*60 meter = ca. 25-30 sek totalt med sprinting for dem. Ellers gjør de andre øvelser. Til og med han sliter med å bli stiv i hofter, lyske osv., og alle på laget går jevnlig til fysioterapeut pga. dette. Sprinting er hardt for  kroppen, selv for noen som er godt over gjennomsnittet trent. 

Anonymkode: 2a50c...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så har begynt med en slags intervalltrening light. Bruker minst 10 min på dette daglig. Springer 1 min x 4 på det høyeste tempo jeg klarer på tredemølle. Pausene er lange nok til at jeg klarer å hente meg inn igjen

Varmet du opp først? Man skal vel ha minimum 10 minutter oppvarming.

Anonymkode: af768...2c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så har begynt med en slags intervalltrening light. Bruker minst 10 min på dette daglig. Springer 1 min x 4 på det høyeste tempo jeg klarer på tredemøl

Det er mye bedre om du går på tredemøllen. Still inn slik at du får ganske tunge oppoverbakker. Varm opp først i 10 minutter, før du starter med veldig tunge oppoverbakker. Sykling/spinning anbefales og belaster ikke leddene på samme måte som springing.

Anonymkode: af768...2c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å varme opp grundig og tøye ut etter du har trent, da unngår du skader. Jeg får ofte vondt i lysken når jeg trener og ikke tøyer ut ordentlig etterpå.

Som andre har nevnt over så vær forsiktig med belastning av knær, du kan f.eks. ta 1-2 intervalløkter i uka og bytt ut de andre øktene med andre former for cardio (gå fort i oppoverbakke, sykling, crosstrainer, svømming etc.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å gå i bratte bakker/stigning på mølla er mye bedre enn spurting for knærne, du kan holde ut lengre og får pulsen høyere fordi du holder på i lengre enn en minutt. Prøv det - funker som bare det for kondis.

Anonymkode: 2b7a5...7f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå heller så lenge som mulig på mølla i raskt tempo.En time hvertfall. 10 min er en dråpe i havet.

Og hva er god og mett? Tell kalorier, du kan ikke spise ubegrenset selv om det er sunt...Du må lære deg å ikke spise.

Anonymkode: 11235...0da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 9.57):

Jeg er så tung at jeg har begynt å få smerter i ledd, spesielt knærne. Derfor har jeg bestemt meg for å ta grep. Bli mer bevisst mat, prøver å unngå usunt, det er vanskelig, men er litt ekstra bevisst når jeg handler og når jeg lager mat, prøver å spise meg god og mett på sunne ting så jeg ikke faller så lett for fristelsen til å spise søtt . 

Så er det trening. Jeg går ca 4 km daglig (til og fra jobb), men det er lite bakker og kan ikke telle som trening. Så har begynt med en slags intervalltrening light. Bruker minst 10 min på dette daglig. Springer 1 min x 4 på det høyeste tempo jeg klarer på tredemølle. Pausene er lange nok til at jeg klarer å hente meg inn igjen. Det går greit, bortsett fra at jeg har fått så vondt i en muskel i lysken/hoften på framsiden. Gjør ondt også når jeg er i ro. Det virker ikke som det vil gå over. Hva kan det være og bør jeg kutte ut denne daglige bittelille spurte-økten? Heller begynne å jogge lett til og fra jobb? Jeg har barn og lite tid generelt, så treningsstudio er ikke noe for meg, men jeg har tilgang til en tredemølle.  

Anonymkode: 135f9...90f

Nei!!! Ikke jogg! Er du klar over hvor stor belastning du legger på knær og ledd!? Du kommer til å ødelegge beina dine før du vet ordet av det. Jeg snakker av erfaring. Jeg begynte med jogging når jeg var 40 kg overvektig, og endte nesten opp med å ødelegge knærne mine. Snakket med en personlig trener om dette og han sa jo at til og med for en normalvektig person er det belastende for knær og ledd å jogge. Han rådet meg til å ikke begynne med jogging før jeg var normalvektig, og til og med da ta det litt med ro. 

Ikke. jogg. når du er sykelig overvektig. Finn andre aktiviteter som ikke er så eksplosive på ledd og knær. Det beste alternativet er å gå i bratt oppoverbakke i høyt tempo. Det er like effektivt som løping/jogging, og tro meg, det er nesten tyngre. Eller når jeg tenker meg om er det tyngre å gå i bratt oppoverbakke i høyt tempo, enn det er å løpe på flat strekning. 

Ta vare på kroppen din, ikke ødelegg den. Og nei dette er ikke fatshaming eller noe som helst slikt, det er snakk om at knærne og beina dine skal bære deg resten av livet. De opplever veldig stor belastning bare av at du er overvektig, tenk hvor ille det er når du løper. 

Anonymkode: 718af...54d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som alle sier - vent med jogging til du er normalvektig. I mellomtiden så skal du virkelig ikke undervurdere gange! Tredemølla er litt kjedelig, bruk heller naturen nå når det er vår. Jeg har en løype jeg har begynt å gå daglig som inneholder flere lange oppoverbakker. I de bratteste bakkene når jeg går hurtig så går pulsen i været og jeg blir skikkelig svett, så vet at det gir en super treningseffekt selv om det "bare" er gåing. Og får aldri vondt i knær og kropp etter en slik tur, noe jeg får av jogging. 

Anonymkode: 2b7a5...7f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er overvektig og jogger som bare det, aldri merket noe belastningsskade på knærne eller andre deler av kroppen. Så det er fullt mulig å være overvektig og bruke jogging som treningsform. Just sayin.

Anonymkode: 97563...7c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gåturer, sykling og svømming er det beste til du går ned mer i vekt. Da er sjansen for belastningsskader minimal. 

Anonymkode: 19f7c...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er overvektig og jogger som bare det, aldri merket noe belastningsskade på knærne eller andre deler av kroppen. Så det er fullt mulig å være overvektig og bruke jogging som treningsform. Just sayin.

Joda, men det er risikabelt! Jeg var lett overvektig bare, jogget på meg en langvarig skade det tok over ett år og bli kvitt....Man bør være forsiktig med jogging. Gode sko og god uttøying er i hvert fall viktig. Og for guds skyld: ikke jogge hver dag - la kroppen få noen dager pause mellom hver gang. 

Anonymkode: b478b...5b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert gira og har funnet en form for trening du liker. Det er fort gjort å pådra seg belastningsskader. Been there, done that. Jeg elsker å løpe i fjellet, og gjorde dette opptil fire ganger i uka en periode for 3-4 år siden. Jeg har slitt med kneet siden! Jeg kan løpe i fjellet uten smerter nå, men er nødt til å ta det kuli i nedoverbakker og i tillegg trene styrke ved siden av. Siden du allerede begynner å få smerter, høres det ut som du bør variere treningen litt. Det kan være en idé å kutte ned på løpingen, i det minste bør du variere løpstreningen og ikke bare trene spurting. Styrketrening er også viktig, og noe du bør begynne med hvis du ønsker å trene løping. Det kan hjelpe deg til å bli en bedre løper, men også forebygge skader. Du trenger ikke treningsstudio for å trene styrke. Jeg ville variert treningen i hvert fall - det høres ut som kroppen ikke tåler belastningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 18.48):

Og for alt du vet har skaden kommet så gradvis at du ikke merker noe av det før det er for sent.

Bare fordi du ikke opplever det, er det ekstremt dumt å råde andre til og engasjere seg i noe som er bevist risikabelt. 

Anonymkode: f4c71...fe0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/11/2021 at 8:09 AM, AnonymBruker said:

Og for alt du vet har skaden kommet så gradvis at du ikke merker noe av det før det er for sent.

Bare fordi du ikke opplever det, er det ekstremt dumt å råde andre til og engasjere seg i noe som er bevist risikabelt. 

Anonymkode: f4c71...fe0

Man tar jo forholdsregler når man begynner å trene, uavhengig av om man er overvektig eller ikke. Belastningsskader er like reelt selv om man er normalvektig (og utrent). Jeg synes det blir så innmari teit å ekskludere folk fra visse treningsformer bare fordi man er overvektig. Vi vil jo at flere skal ha en aktiv hverdag! 

TS har startet alt for hardt, og det burde hen ta til etteretning. Begynn i det små og ta det gradvis :) Men ikke utelukk jogging bare pga vekt! Det blir for dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær forsiktig med knærne kjære deg! Kommer du opp som en løve går du ned som en skinnfell;) Snakker overhodet ikke av erfaring...... :fnise: Men spøk til alvor; jeg har skadet meg under trening og har plager med det enda, så det anbefales ikke. Men høres bare ut som du har overbelastet litt, hvile og litt lett tøying hjelper nok:)

Om du er veldig tung ville jeg heller satset på sykling eller svømming i første omgang, mindre belastende på ledd. Samme med kroppsvektøvelser. Du kan prøve low impact HIIT(altså uten mye hopp og sprett), finner masse sånt på youtube:) Vil du absolutt bruke beina, kjøp GODE sko med masse demping, og begynn med å gå i rask gange, gjerne i oppoverbakker.

Ellers gjøres jo det meste med kostholdet, der ville jeg også hatt i tankene at endringene du gjør må være mulig å leve med over tid.

Anonymkode: 0be6c...ef4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest ikkje du skal la vere å springe, eg, men du må vere tolmodig! Å springe i4-intervall i eit heilt minutt er altfor mykje, og med tung vekt må du også rekne med å dra på deg hopparkne på den måten. Men om du likevel går att og fram til jobb, kva med å legge inn korte intervallar der? Altså: gå til jobb om morgonen, pakke med deg nok klede til to dagar. Når du skal heim tek du på deg joggesko og går heim. Men midt i økta, etter ein ti-femten minutt, legg inn at du spring mellom to lyktestolper, før du går mellom dei neste, og så spring du att etter det. Pass på at du spring på forfoten, forfoten klarar å handsame mykje meir vekt enn hælen din. Gjenta 6 gongar, og gå resten. Veka etter aukar du til 8 gongar etc. Det er sener og ledd som treng tid. Etter kvart kan du også auke kor mange lyktestolper du spring mellom, slik at du til dømes ender med å springe 2 minutt, 3 minutt osb, men pass då på at du får eit minutts pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...