Gå til innhold

Retinol-serum som virker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Er det noen som kan anbefale et bra retinol-serum? Det er så vanskelig å vite hva som har de riktige virkestoffene og mengdene i jungelen der ute, og jeg har lite peiling på dette. 

Er det forresten noen som vet hvorfor man ikke bør amme når man bruker slike serum? 

Jeg er forøvrig 38 år, har helt normal og enkel hud som tåler det meste, aldri kviser. Litt solskader øverst i pannen.. 

Anonymkode: 4ad8a...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En konsentrasjon på 0.2-0.3% retinol er fint å begynne med. Det finnes noen produkter som hevder å inneholde retinol, men som inneholder andre og mindre effektive retinoider - det skal stå "retinol" i ingredienslisten. Noen bra startprodukter er f.eks. Exuviance Super Retinol Concentrate, Medik83TR, Paula's Choice Clinical 0,3% Retinol + 2% Bakuchiol eller Medik8 Crystal Retinal 1. Sistnevnte inneholder et retinoid som heter Retinaldehyd, som skal være både mer effektivt og mer skånsomt enn retinol i følge den forskningen som foreligger. 

Grunnen til at det frarådes å bruke retinoider når man er gravid eller ammer, er at forskning har påvist fødelsdefekter i rotter ved høye doser A-vitamin (retinoider er A-vitaminer), derfor frarådes det inntil videre for mennesker også. 

Det er viktig at du tilvenner huden gradvis, begynn med èn kveld i uka i f.eks. et par uker, hvis det går bra, øk til 2-3 kvelder osv. Du vil sannsynligvis oppleve at huden får økt behov for fukt når du begynner med retinol, så vær obs på at du kanskje må investere i en ny fuktighetskrem, evt. et fuktgivende serum til å bruke sammen med den vanlige fuktighetskremen din. Til slutt er det viktig at du bruker høy solfaktor på dagtid når du bruker retinoider, da de gjør huden mer solsensitiv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i alt vedkommende over her sier - har helt rett. Jeg vil bare tilføye at det er lurt å starte veldig forsiktig når du starter med aktive ingredienser. 

Jeg selv gikk på den samme smellen som mange gjør, og startet for hardt ut. Begynte med 1% og huden ble full av røde flekker som enda ikke er helt borte etter tre uker. Og det svei. 

Men hvis du starter med 0,3% noen dager i uken, skal det gå helt fint 😃

Anonymkode: 9e759...17d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for gode svar begge to! 😀😀

Anonymkode: 4ad8a...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elisabeth Arden❤️DEN virker av alle ting!

Anonymkode: b234a...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (På 6.5.2021 den 10.37):

En konsentrasjon på 0.2-0.3% retinol er fint å begynne med. Det finnes noen produkter som hevder å inneholde retinol, men som inneholder andre og mindre effektive retinoider - det skal stå "retinol" i ingredienslisten. Noen bra startprodukter er f.eks. Exuviance Super Retinol Concentrate, Medik83TR, Paula's Choice Clinical 0,3% Retinol + 2% Bakuchiol eller Medik8 Crystal Retinal 1. Sistnevnte inneholder et retinoid som heter Retinaldehyd, som skal være både mer effektivt og mer skånsomt enn retinol i følge den forskningen som foreligger. 

Grunnen til at det frarådes å bruke retinoider når man er gravid eller ammer, er at forskning har påvist fødelsdefekter i rotter ved høye doser A-vitamin (retinoider er A-vitaminer), derfor frarådes det inntil videre for mennesker også. 

Det er viktig at du tilvenner huden gradvis, begynn med èn kveld i uka i f.eks. et par uker, hvis det går bra, øk til 2-3 kvelder osv. Du vil sannsynligvis oppleve at huden får økt behov for fukt når du begynner med retinol, så vær obs på at du kanskje må investere i en ny fuktighetskrem, evt. et fuktgivende serum til å bruke sammen med den vanlige fuktighetskremen din. Til slutt er det viktig at du bruker høy solfaktor på dagtid når du bruker retinoider, da de gjør huden mer solsensitiv.

Serumet fra Exuviance som du nevner her, inneholder 1% retinol og er vel ikke det beste å starte med. 

Anonymkode: 47647...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Serumet fra Exuviance som du nevner her, inneholder 1% retinol og er vel ikke det beste å starte med. 

Mener det inneholder 0,2% retinol. Har du link til 1%?

Anonymkode: b5ae7...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står 0,2% på den internasjonale hjemmesiden til Exuviance: https://www.exuviance.com/products/serums-and-concentrates/super-retinol-concentrate/F20292X.html

Dette var også det første retinolserumet jeg brukte, og jeg opplevde ikke antydning til irritasjon eller tørrhet. 

Nå har de forøvrig splittet opp i Exuviance for butikksalg og Exuviance Professional, der sistnevne kun skulle forhandles av sertifiserte hudpleiere, kan hende den serien har et retinolserum med 1%.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (4 timer siden):

Det står 0,2% på den internasjonale hjemmesiden til Exuviance: https://www.exuviance.com/products/serums-and-concentrates/super-retinol-concentrate/F20292X.html

Dette var også det første retinolserumet jeg brukte, og jeg opplevde ikke antydning til irritasjon eller tørrhet. 

Nå har de forøvrig splittet opp i Exuviance for butikksalg og Exuviance Professional, der sistnevne kun skulle forhandles av sertifiserte hudpleiere, kan hende den serien har et retinolserum med 1%.

Hmm. Det er dette serumet jeg har brukt. Handler vanligvis hos en hudpleiesalong og der ble jeg informert om at serumet inneholder 1% retinol, men ettersom det var tilbud på hudpleieprodukter på kicks kjøpte jeg serumet der, så nå ble jeg litt usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trekker de retinolserumene som ligger i olje ned i huden?

Anonymkode: b5ae7...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hmm. Det er dette serumet jeg har brukt. Handler vanligvis hos en hudpleiesalong og der ble jeg informert om at serumet inneholder 1% retinol, men ettersom det var tilbud på hudpleieprodukter på kicks kjøpte jeg serumet der, så nå ble jeg litt usikker. 

Jeg ble jaggu litt usikker jeg også😏 Etter å ha lett litt på nett, ser jeg at det faktisk står 1% på den gamle forpakningen, altså den i sølv og turkis. Kanskje den faktisk inneholder 1%. Den jeg lenker til og anbefaler, er den "nye", som altså jf hjemmesiden inneholder 0,2 %.

Noe annet som kan bidra til å forklare eller evt forvirre, alt ettersom, er at serumet benytter såkalt mikroinnkapslet retinol, en teknologi som gjør at retinolen gradvis tilføres huden og dermed i effekt  gir lavere konsentrasjon - i følge èn forklaring jeg har funnet. 

Dette er jo ganske interessant, så jeg skal undersøke litt videre 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (6 timer siden):

Jeg ble jaggu litt usikker jeg også😏 Etter å ha lett litt på nett, ser jeg at det faktisk står 1% på den gamle forpakningen, altså den i sølv og turkis. Kanskje den faktisk inneholder 1%. Den jeg lenker til og anbefaler, er den "nye", som altså jf hjemmesiden inneholder 0,2 %.

Noe annet som kan bidra til å forklare eller evt forvirre, alt ettersom, er at serumet benytter såkalt mikroinnkapslet retinol, en teknologi som gjør at retinolen gradvis tilføres huden og dermed i effekt  gir lavere konsentrasjon - i følge èn forklaring jeg har funnet. 

Dette er jo ganske interessant, så jeg skal undersøke litt videre 😄

Brukte et serum med 0,2 % retinol i to år og kjøpte nylig serumet fra exuviance som jeg trodde inneholdt 1% retinol. Har kjøpt serumet med den nye forpakningen, så da får jeg anta at den bare inneholder 0,2% retinol. Det var kjedelig. 

Undersøk gjerne og oppdat hvis du finner ut av det😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Jeg liker det rosa serumet fra Boots

Anonymkode: c01f3...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 16.12):

Brukte et serum med 0,2 % retinol i to år og kjøpte nylig serumet fra exuviance som jeg trodde inneholdt 1% retinol. Har kjøpt serumet med den nye forpakningen, så da får jeg anta at den bare inneholder 0,2% retinol. Det var kjedelig. 

Undersøk gjerne og oppdat hvis du finner ut av det😊

Her framgår det at Exuvance Super Retinol Concentrate inneholder 0,2% retinol: https://hudpro.no/produkt/super-retinol-concentrate/?gclid=EAIaIQobChMI_YH_06Lp8AIVmt4YCh2v8gmnEAQYASABEgLdn_D_BwE

Merk at dette er "butikkversjonen". Jeg har imidlertid sammenliknet ingredienslistene til denne og den "profesjonelle" versjonen, og de er til forveksling like og har begge retinol som ingrediens nr. 13. Jeg har en teori om at den ene prosenten det var snakk om, viser til at 1% av ingrediensene i produktet er retinol, men i en konsentrasjon/styrke på 0,2 %, hvis det gir mening. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er et bra retinoidserum for "nybegynnere" og de med sensitiv hud, da det inneholder retinyl palmitate og ikke retinol. RP er det "svakeste" av retinoider som benyttes i hudpleieprodukter og dermed også den retinoidformen som bruker lengst tid på å gi effekt. 

Kort forklart er det egentlig bare ren retinsyre (a-vitaminsyre) som har effekt på solskader og rynker. Dette er den aktive formen for a-vitamin og fås på resept som bl.a. Tretinoin, Airol osv. Retinol og andre retinoider må gjennom en konverteringsprosess med enzymene i huden for å bli til retinsyre, noe som betyr at jo flere konverteringssteg fra retinsyre, desto "svakere" retinoidform. "Skalaen" ser slik ut:

Retinyl palmitate ⇒ Retinol ⇒ Retinaldehyde ⇒ Retinsyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 10.45):

Enig i alt vedkommende over her sier - har helt rett. Jeg vil bare tilføye at det er lurt å starte veldig forsiktig når du starter med aktive ingredienser. 

Jeg selv gikk på den samme smellen som mange gjør, og startet for hardt ut. Begynte med 1% og huden ble full av røde flekker som enda ikke er helt borte etter tre uker. Og det svei. 

Men hvis du starter med 0,3% noen dager i uken, skal det gå helt fint 😃

Anonymkode: 9e759...17d

Mens jeg dæljer på med 1% uten noe som helst problemer fra første dag 😅

Anonymkode: f83d9...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

exuviance skulle det ikke vært lov til å selge. det er et legemiddel, men folk aner ikke at det er et legemiddel for det får de ikke beskjed om. sterkt og skadelig for huden. 

Anonymkode: 5e183...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 23.22):

Roci skrev (16 timer siden):

Dette er et bra retinoidserum for "nybegynnere" og de med sensitiv hud, da det inneholder retinyl palmitate og ikke retinol. RP er det "svakeste" av retinoider som benyttes i hudpleieprodukter og dermed også den retinoidformen som bruker lengst tid på å gi effekt. 

Kort forklart er det egentlig bare ren retinsyre (a-vitaminsyre) som har effekt på solskader og rynker. Dette er den aktive formen for a-vitamin og fås på resept som bl.a. Tretinoin, Airol osv. Retinol og andre retinoider må gjennom en konverteringsprosess med enzymene i huden for å bli til retinsyre, noe som betyr at jo flere konverteringssteg fra retinsyre, desto "svakere" retinoidform. "Skalaen" ser slik ut:

Retinyl palmitate ⇒ Retinol ⇒ Retinaldehyde ⇒ Retinsyre

Hvilket er det? 

Anonymkode: ad873...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er så flink til å sette deg inn i ting og forklare @Roci. Jeg har brukt flere av produktene du har foreslått og er veldig fornøyd. I hvilken rekkefølge i hudpleierutinen din bruker du retinol?

Anonymkode: b3979...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

exuviance skulle det ikke vært lov til å selge. det er et legemiddel, men folk aner ikke at det er et legemiddel for det får de ikke beskjed om. sterkt og skadelig for huden. 

Anonymkode: 5e183...819

Exuviance i sin helhet er jo bare et merke med masse ulike produkter, noen m aktive ingredienser (som retinol), noen uten. Norge har strenge regulativa for hva som kan selges over disk og hva som må selges gjennom sertifisert helsepersonell og E er ikke et legemiddel. Det er opp til forbrukeren å sette seg inn i hva hen kjøper også, alt kan ikke styres av statlige makter. 

Anonymkode: 924c1...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...